מדע וטכנולוגיה

האם קידום אורגני הוא עדיין אפקטיבי?

בכל שנה יש כאלו שמספידים את קידום האתרים האורגני (SEO) וקובעים שהוא מת, אך האמת לא יכולה להיות שונה יותר.

בכל שנה יש כאלו שמספידים את קידום האתרים האורגני (SEO) וקובעים שהוא מת, אך האמת לא יכולה להיות שונה יותר: אין ספק שהשיתופים ברשתות החברתיות שברו את המונופול של גוגל בכל מה שקשור להזרמת תנועה לאתרי אינטרנט, אבל דווקא בשנה האחרונה (2018) האמינות של הרשתות החברתיות ירדה בשל התפוצה הרחבה של הפייק-ניוז והפרשנות השונות שנלוו אליהם, ובהחלט רואים את זה בגרפים.

בנוסף, כאשר אנחנו מחפשים מידע ספציפי כמו למשל מעבדה לתיקון פלאפונים או חנות בגדים און-ליין, סביר להניח שנפנה לגוגל. יכול להיות שהעצות של החברים שלנו יהיו מועילות יותר, אבל רובינו נרצה לקבל תשובה כאן ועכשיו, ובכך טמון היתרון העצום של גוגל.

קידום אורגני או ממומן?

כעת נשארנו עם קידום ממומן לעומת קידום אורגני : תוצאות החיפוש של גוגל מתחלקות לשתיים – מודעות בתשלום שמופיעות בראש העמוד או בסופו ועליהן משלמים כסף בשיטת המכרז, ותוצאות אורגניות שמסודרות לפי מידת הרלוונטיות של האתרים לשאילתה של המשתמש ואיכות החוויה שהם מספקים לגולש מבחינת מהירות, התאמה לגלישה מהנייד וכו'.

אם פעם היה קל יחסית להבחין בין שתי סוגי התוצאות הודות לצבע הרקע, היום גוגל ביצעו מספר שינויי עיצוב שהפכו את שני הסוגים למאוד דומים מבחינה וויזואלית.

השאלה אם קידום ממומן משתלם יותר מקידום אורגני נתונה לוויכוח, ולכן חשוב שנבין את היתרונות והחסרונות של כל אחד מהם.

תשלום

בעוד קידום ממומן פועל על פי שיטת המכרז ושתי שאילתות שונות יכולות להיות בעלות מחיר שונה לחלוטין למפרסם, קידום אורגני מסודר על פי הרלוונטיות של האתרים ואיכות הגלישה בהם, כך שאין שום קשר לתשלום או אי תשלום לגוגל. מצד שני, כאשר יש הרבה מתחרים בתחום מסוים, ייתכן ויהיה עדיף לשלם כסף לחברת קידום אתרים גם בערוץ האורגני על מנת לחסוך זמן וטעויות שעשויות להיות פטאליות.

חשוב לדעת שגם בקידום ממומן יש בדרך כלל להוסיף לתקציב כמה עשרות אחוזים שמגיעים לחברה שמריצה את הקמפיין.

טווח ארוך או קצר וחשיפה

הטווח של קידום אורגני הוא לרוב טווח ארוך: כמעט לכל אתר לוקח זמן להגיע לראש התוצאות, ולכן השקעה בקידום אורגני דורשת כמה חודשים טובים ולעיתים אף שנים על מנת להיות אפקטיבית. עם זאת, בדרך כלל מושקעת יותר עבודה בקידום ההתחלתי ולאחר מכן מדובר בעיקר בתחזוקה שוטפת והתמקדות בתחומים או במילות מפתח ספציפיים.

לעומת הקידום האורגני, קידום ממומן מקנה חשיפה כבר מהרגע הראשון, אף על פי שגם כאן ישנו קשר בין מידת החשיפה לבין ביצועי המודעה בעבר, דבר שלא כל המפרסמים מודעים אליו וחבל.  בכל אופן, ברגע שבו מפסיקים לשלם על המודעות, הן מפסיקות להופיע באופן מידי ואין כאן כמעט ארוחות חינם (אם כי גוגל מחלקת לא מעט קופונים שעובדים לרוב רק עבור חשבונות חדשים).

אחוז הלחיצות

אחוז הלחיצות (Click through rate  או בקיצור CTR) מתאר את אחוז האנשים שלחצו על המודעה או על התוצאה ברשימת האתרים מתוך כל אלו שראו אותה. לכאורה הקידום הממומן נמצא בצדדים הקיצונים של העמוד (או המסך בנייד) ולכן הוא בולט יותר, אך לא מעט אנשים "סובלים" מעיוורון באנרים ולכן הם יתעלמו מהמודעות הממומנות אם יצליחו להבדיל ביניהן לבין שאר התוצאות.

בכל מה שקשור לקידום האורגני, כאן מרבית הלחיצות מגיעות לשלוש התוצאות הראשונות ולאחר מכן האחוזים יורדים באופן תלול למדי. מצד שני, היום התוצאות הן מותאמות אישית, כך שבהחלט ייתכן שאתר שהגולש מבקר בו הרבה יקפוץ למקום גבוה יותר מאשר אצל מישהו שמעולם לא ביקר בו.

רגע, אז מה יותר משתלם?

זוהי שאלת השאלות, והאמת שאין עליה תשובה חד משמעית. לפיכך, הדרך הכי טובה למקסם את החשיפה בגוגל היא לשלב בין שתי דרכי הפרסום. הדבר נכון במיוחד עבור מותגים שהמתחרים עשויים להציג מודעות ממומנות כאשר מחפשים את השם שלהם (הדבר מותר על פי התקנון של גוגל כל עוד לא מדובר בהטעיה והובלת הגולש לחשוב שהוא נכנס לאתר המקורי).

יש לזכור שלכל מילת מפתח, בין אם בחיפוש הרגיל ובין אם בחיפוש הממומן יש רמת תחרותיות שונה הקובעת כמה קשה יהיה לקדם אותה או מה יהיה התשלום הממוצע עליה. לכן, מומלץ לבנות שתי רשימות של מילות מפתח על מנת שיהיה ניתן לתכנן נכון את התקציב.

אם עובדים עם חברה אחת שמבצעת קידום ממומן ואורגני במקביל, המשימה הזו פשוטה יחסית, אך אם עובדים עם שתי חברות שונות (מה שבהחלט יכול לקרות), יש צורך להיות זהירים יותר ולוודא שלא תהיה חפיפה גבוהה מדי.

המאמר נכתב בשיתוף  dooble – שיווק באינטרנט וקידום אתרים

 

 


השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים