שווה בדיקה

עצמאי או שכיר – כל השיקולים שכדאי להכיר

רבים בוחרים כיום לעזוב עבודה כשכירים ולפתוח עסק כעצמאיים, אך לא כולם מבינים את המשמעויות של המהלך לטווח הקצר והארוך. במאמר הבא ננסה לנתח את הדילמה מהיבטים שונים ולתת טיפים לקריירה מספקת ומתגמלת יותר.

העסקה כשכירים היא כבר מזמן לא האופציה היחידה שעומדת בפני גברים ונשים בגיל העבודה. יש כיום רבים שבוחרים לעזוב עבודה נוחה יחסית במשרד עם תלוש משכורת קבוע מדי חודש, ולהחליף אותה בפתיחת עסק ונטילת יוזמה עצמאית. בפועל, מדובר על הבדל משמעותי שבא לידי ביטוי בשורה ארוכה של נושאים.

חשוב להכיר את השיקולים השונים סביב המעבר מעבודה כעצמאי לשכיר ולהיפך, כי זו הדרך היחידה למנוע תסכול. בנוסף, היכרות עם ההיבטים השונים יכולה לסייע למי שמתלבט ולעזור לו למצוא את המסלול לקריירה מתגמלת.

ההיבט הכלכלי: כמה עולה לעזוב את העבודה?

עבודה כשכיר מעניקה יציבות תעסוקתית ותחושה מסוימת של ביטחון. מנגד, פוטנציאל ההשתכרות של שכיר נמוך משמעותית מזה של עצמאי. יתרה על כך, עצמאים שמתנהלים נכון ומול רואה חשבון יכולים לחסוך עשרות אלפי שקלים בשנה על הוצאות מס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ.

שאלת מיליון הדולר היא כמה זמן יעבור מרגע שבו שכיר עוזב עבודה קיימת ועד שיגיע לאותה דרגת הכנסה עם עסק משלו. במידה והמחיר של עזיבת מקום העבודה נמוך ביחס לתועלת, אין בכלל ספק לגבי ההחלטה הנכונה. בכל מקרה אחר העניין כבר הופך להיות מורכב יותר ונדרשת התייחסות להיבטים נוספים של הסוגיה.

ההיבט החברתי: עובדים מול עצמם

מעבר לעבודה כעצמאי היא בעלת השפעה דרמטית על החיים החברתיים של העובד. לא משנה באיזה גיל בוחרים לעשות את המהלך, תמיד ייווצרו חוסרים מסוימים שקשורים לאופי העבודה כשכיר לעומת עצמאי.

במילים אחרות, שכירים מבלים יותר זמן עם אנשים אחרים, הם עובדים בסביבה דינאמית ויש להם המון נקודות עניין מקבילות. לעומתם, עצמאים צריכים לדאוג רק לעצמם וגם העבודה מול לקוחות או ספקים לא תמיד מציעה את אותה רמה של סיפוק או תגמול חברתי. הפתרון הוא לפיכך לבחון כל מקרה לגופו ולבדוק אפשרויות קריירה לפי תכונות האופי והאישיות.

ההיבט החומרי: התנאים לעסק מצליח

עצמאיים צריכים למצוא מקום פיזי לעבוד בו שבו יהיו להם תנאים אידיאליים. זה דורש לעיתים נטילת הלוואה לכל מטרה וחיפוש אחר מקורות מימון אלטרנטיבי, מה גם שעליהם לרכוש ציוד ותוכנות בעלויות מצטברות של עשרות ומאות אלפי שקלים.

לשכירים אין צרות כאלה כי האחריות על התנאים, המשאבים הפיזיים והקניין הרוחני היא של המעסיק. מצד שני, זו בדיוק המגבלה שחלה על שכירים שרוצים לפתח את עצמם ולהגיע ליעדים חדשים. בסופו של דבר, אין דרך שמתאימה לכולם ורק היכרות עם היתרונות והחסרונות תוביל להחלטה מושכלת.


עצמאי או שכיר – כל השיקולים שכדאי להכיר

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים