ביקורות סרטים

מעשה פלאים

סרט עם לב, כוונות טובות וקסם קולנועי שלא רואים כל יום. אז למה אור כל כך התאכזב?

כגודל הציפייה כך גם גודל האכזבה. על "מעשה פלאים" שמעתי עוד בשנה שעברה כשהשתתף בפסטיבל הקאן, על כס הבימוי חתום טוד היינס שביים בין היתר את "קרול", "אני לא שם" ואת "הרחק מגן עדן". הסרט מבוסס על ספרו של בריאן סלזניק אשר אחד מספריו הקודמים זכה לעיבוד קולנועי על ידי מרטין סקורסזה ולמרות שלא מדובר כאן בסרט רע, כן הייתי מגדיר אותו כחוויה מעייפת.

"מעשה פלאים" עוסק בסיפורם של שני ילדים החיים בשתי תקופות זמן שונות. ב-1927, רוז מחפשת שחקנית אותה היא מעריצה מסרטים אילמים, ב-1977, בן בורח מביתו בנסיון למצוא את אביו. האם קיים קשר בין הסיפורים ?!

קשה שלא לתמוסס מיופו המרהיב של הסרט, במיוחד כאשר מדובר בסיפורה של רוז המהווה מכתב אהבה לקולנוע האילם. מהצילום שחור לבן ועד לסטים ניכרת העבודה הקשה: אם זה בדיוק ההיסטורי של ניו יורק ב-1927, אם זה הצילום הצהבהב אשר מצליח בצורה מפתיעה לשקף את ניו יורק החמה של התקופה .בחירות השירים בפסקול מצוינות ומצליחות להכניס את הקהל לתוך עולמם של הדמויות.

אך למרות כל זה הסרט נע בקצב של חילזון, זה כאילו שאפשר להרגיש את כל ה-637 העמודים שלו, מדובר כאן בסרט תעלומה אשר מעוניין יותר באווירה שלו ובדמויותיו מאשר בתעלומה. לרוב לא הייתי מתלונן על זה אילולא הדמויות היו מעניינות לצפייה בדיוק כמו יופיים, ובמובן מסוים כפי שאמרתי על סרט אחר השנה, כל היופי הזה אינו יכול להחזיק סרט של שעתיים לבדו.

צילום: Disney | ABC Television Group

כבר מההתחלה ניתן לראות כי היינס מתקשה לשלב בין שני הסיפורים, או שהוא מתמקד זמן קצר מידי בדמויותו ולא נוצרת הבנה עמוקה ורגשית למצוקתם של הדמויות, או שהוא מתמקד זמן ארוך מידי בדברים שוליים שרק מעייפים את הקהל. הדוגמא הכי טובה שאני יכול לתת היא שיחות דיאלוג המתקיימות בין שתי דמויות שאחת מהם היא חירשת והשנייה משתמשת בנייר ועיפרון בניסיון ליצור קשר, לאחר זמן מה ההלוך ושוב ביניהם נהיה מתיש ורק גרם לי לחזור לסיפורה של רוז , אך הבדל בין רוז לבן הוא שהבחירה שרוז תהיה חירשת היא גם בחירה אומנותית ולעומת זאת הבחירה של בן להיות חירש היא מבחינתי חסרת תועלת וכלל ואינה תורמת לסיפור.

ל"מעשה פלאים" יש לב ענק, כוונות טובות ויופי מרהיב, אך עם זאת כל המרכיבים הללו אינם מצליחים לבנות סרט שלם עם דמויות מעמיקות, בעלות אופי וסצינות עם רצף קוהרנטי. מעייף,מתיש ומאכזב.

Article author

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים