טבע וחיות

עליית הפשפשים: צרה גלובלית שניאלץ להתמודד איתה בקרוב

פשפשים

פשפשים היא צרה שאין בעיה לדבר עליה כל עוד היא מוזכרת כחוויה לא נעימה מטיול בהודו, אך כשהם אצלנו בבית אנחנו מזועזעים ומרגישים מזוהמים. אז מסתבר שהפשפשים עושים קאמבק עולמי והם כבר מזמן לא רק בהודו.

פשפש המיטה הוא חרק קטן בגודל של כחצי סנטימטר בעל בטן שטוחה. שטוחה עד שזאת מתמלאת בדם ואז היא מתנפחת כמו בלון. אנשים רבים נוטים לבלבל בין פשפש המיטה לפרעוש. פרעושים הם קטנים יותר ומקפצים בקלות, פרעושים נפוצים יותר בבתים עם כלבים וחתולים ובדרך כלל מספיק לטפל בבעל החיים כדי להרחיק את הפרעושים מהבית.

צילום: Michael Wunderli

למרות הגועל שהפשפשים מעלים בנו הם לא מעבירים מחלות. מה שכן, עקיצתם מגרדת, מאותה סיבה שגם עקיצת יתוש מגרדת, למרות שנהוג לומר שעקיצת פשפש מגרדת יותר מאשר זו של יתוש. לפשפשים יש ריח אופייני, זהו בעצם הריח של ההפרשות שלהם. כך על פי הריח הם מוצאים את מקום מחבואם בחושך. וכך גם אנחנו יכולים לאתר אותם, או יותר נכון כלבים שמאולפים לכך יכולים לזהות ולאתר אותם על פי ריחם.

צילום: Michael Wunderli

פשפשים מטרידים את בני האדם בעצם מאז ומתמיד, הרבה לפני שהיו לנו מיטות ומזרונים ועוד בימים שגרנו במערות. עדויות כתובות על המטרד ודרכים לטפל בו ניתן למצוא מלפני 3300 שנה ממצרים הקדומה. פשפשים היו בעיה רצינית גם במאה הקודמת אך בשנות ה-60 החלה ירידה דרסטית באוכלוסיית הפשפשים בעולם. הסברים אפשריים הם שימוש עולה בשואבי אבק, חינוך לניקיון כללי ובעיקר ניקיון אבק וכו׳, אבל הגורם שכנראה השפיע הכי הרבה הוא השימוש הנרחב בחומרי ההדברה שנהיה נפוץ בשנים אלו.צילום: Francis Storr

בתחילת שנות האלפיים משהו השתנה, על פי מומחים להדברות מזיקים, המקרים שאליהם הם נקראים בגלל פשפשים עולים כל שנה. כיום חומרי ההדברה בחקלאות ובשימוש תעשייתי הם ספציפים יותר ומכוונים כנגד מספר מצומצם של מזיקים. אלו חדשות טובות בשבילנו ובכלל לסביבה שנפגעה קשות משימוש לא מבוקר בחומרי הדברה אלו, אך מסתבר שאלו גם חדשות טובות לפשפשים שעושים בימים אלו קאמבק רציני.

הפשפשים אלופים בתפיסת טרמפים, גם כפרט בוגר וגם בתור ביצים, כך הם מגיעים לכל מקום שאנחנו מגיעים אליו. כיום ישנה תעבורה רבה של אנשים וסחורות בכל העולם ואיתם מגיעים גם הפשפשים. מדבירי הפשפשים מוסיפים, שבקיץ בדרך כלל מורגשת עלייה חדה במפגשים איתם ואת זה הם מסבירים בין היתר בגלל ריבוי המטיילים והנופשים בארץ ובעולם, מה שעוזר בהפצתם.

גורם נוסף לעליית הפשפשים הם עלייה בסחר וקניה של רהיטי יד שנייה בשנים האחרונות, והנה לכם הטיפ הראשון במניעת פשפשים בבית, תבדקו טוב טוב כל רהיט חדש שקיבלתם או קניתם, בטח אם הבאתם אותו מהרחוב.

צילום: Thomas8047

מלבד היותם טרמפיסטים מוצלחים הפשפשים גם מתרבים בקצב מסחרר. בתנאים מיטביים פשפש יכול להגיע לבגרות מינית תוך פחות מחודש ולהטיל כמה ביצים כמעט בכל יום. פשפש ממוצע יטיל 300 ביצים במשך כל חייו.

למרות שישנם חומרי הדברה יעילים כנגד פשפש המיטה, מחקרים מגלים שלאט לאט הם מפתחים עמידות כנגד חומרים אלו. אך חוץ מחומרי הדברה כימיים יש עוד כמה שיטות לטפל בפשפשים; ניתן להשתמש בגז קר ישירות על הפשפשים או בקיטור חם. ניתן להקפיא בגדים או בדים נגועים במקפיא חזק למשך מספר שעות. מכונת כביסה בחום גבוה גם תעזור להיפטר מהפשפשים. אבל הטיפ הכי חשוב הוא אם נתקלתם בפשפשים בבית כדאי לעשות טיפול ונקיון יסודי בכל הבית ולא להתעצל, מספיק שנשארו כמה ביצים ובזמן קצר הם יכפילו את מספרם.

צילום: Internet Archive Book Images

בכל מקרה הדרך הכי טובה להיפטר מפשפשים היא להימנע מהם. את עניין הרהיטים כבר הזכרנו, חוץ מזה חשוב לזכור שהסבירות הכי גדולה שנפגוש בפשפשים היא בטיולים ובמקומות עם תחלופה גדולה של אנשים וגם חוסר בהיגיינה במקומות אלו בטח לא עוזר. אם אתם בטיול והגעתם למלון, רגע לפני שאתם פותחים את המזוודה תשקיעו כמה שניות וחפשו סימני דם או כתמי הפרשות זעירים על הסדין, במיוחד בקפלים שמתחת למזרון. אם יש לכם  אפילו חשד קטן תקראו מיד לעובד מלון שיבדוק את העניין.

בבית חשוב לנקות אבק ולהחליף מצעים תכופות כדי למזער את הסיכוי שיהיה לפשפשים איפה להתחבא, גם אם בטעות הם חדרו לנו לבית. דבר חשוב נוסף שכדאי לדעת הוא שפשפשים ניזונים גם מדם של ציפורים והם נוטים להתקבץ בקני ציפורים, לכן כדאי להרחיק קנים מאזור הבית.

מאחל לכולנו הרבה טיולים וחוויות אבל גם בית נקי מפשפשים ושאר צרות.

 

 

Article author

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים