ביקורות סרטים

סטאלין מת!

אם זה נראה כמו קומדיה ונשמע כמו קומדיה, כנראה שמדובר בדרמה אפלה עם אלמנטים קומיים.

צילום: leonyaakov

לקראת סופו של "סטאלין מת!" ניתן להבין מדוע הבמאי ארמנדו יאנוצ'י החליט להתעסק דווקא בסיפור זה. למרות שהוא מתרחש בברית המועצות של שנות החמישים, הסרט מהווה מראה לעולם העכשווי בכך שהוא אומר ששום דבר לא השתנה במהלך 65 השנים האחרונות בפוליטיקה, כמעט כל פוליטיקאי מונע מהאינטרסים שלו בלבד והוא יעשה כל מה שהוא יכול בכדי לקדם את עצמו. בתחום זה הסרט מצליח לעורר מחשבה. אך מה שהוגדר כסיפור סאטירי וקומי, מתגלה לבסוף פחות מצחיק.

"סטאלין מת!" עוסק, איך לא, במותו של סאטלין והמירוץ של חברי המפלגה בניסיון לרשת את המנהיג הדגול.

ישנן מספר הברקות בסרט שגרמו לי לחייך, לדוגמא במקום צוות שחקנים רוסים מחליט יאנוצ'י ללהק שחקנים אמריקאים/בריטים שידברו בלי מבטא רוסי וזה כלל לא הפריע לי, מבחינתי עם יאנוצ'י היה מחליט לתת לשחקניו להישאר עם מבטא רוסי זה היה יכול להוציא אותי מהסרט, השחקנית הרוסיה היחידה שמשחקת כאן היא אולגה קורילנקו הלא היא נערת בונד מ"קוואנטום של נחמה".

מי שמצליח לגנוב את אור הזרקורים הוא ג'ייסון אייזקס בתפקיד המצביא הסובייטי גאורגי ז'וקוב. התזמון הקומי של אייזקס הוא לא יותר ממדהים, דמותו היא אבסורדית אך אינה חוצה את הגבול והופכת לקריקטורה, מדוע (לצערי הרב) דמותו מופיעה רק בחצי שעה האחרונה של הסרט? אין לי מושג אבל חבל. עוד שחקן ששווה להזכיר הוא סטיב בושמי שבמשחקו מצליח לשלב נחמדות ותרבותיות עם כעס ותוקפנות.

צילום: GabboT

למרות שהסרט משווק כסאטירה קומית אם הייתם שואלים אותי מה הוא הקטע הקומי שהכי זכור לי, לא הייתי יודע מה לענות לכם. החלטתו של יאנוצ'י להכניס קטעי דרמה קשים, וככל הנראה נאמנים לתקופה אפלה בברית המועצות הפכה את מה שאמור היה להיות סאטירה פרועה ללא גבולות לסרט לא אחיד בעל טון לא ברור. ניתן לראות זאת אפילו בכותרות הפתיחה שלו, הכל כך מנוגדות למה שיבוא אחריו (הן איטיות ומלוות במוזיקה דרמטית). החצי שעה האחרונה של הסרט מראה את הפונטציאל האמיתי של הסרט אילולא החליט יאונוצ'י ללכת לכיוון של דרמת מתח, אגב אותה חצי שעה האחרונה יכולה לעמוד בתור סרט עצמאי בפני עצמו..

צילום: vidmon

לסיכום מדובר כאן ביצירה מרשימה אך לא כולם יתחברו אליה. ואולי היא בכלל נועדה לצפייה על המסך הקטן כמו חלק אחר מיצירותיו של הבמאי ("Veep"", "The thick of it" ).

Article author

סטאלין מת!

‎תגובה אחת

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים