טבע וחיות

על הדבורים שנעלמות מהעולם ודבש מזויף

קשה לדמיין עולם בלי דבורים, אבל אם המגמה הנוכחית תמשיך, יכול מאוד להיות שבקרוב לא יהיו מספיק דבורים בעולם ואז המצב באמת יהיה גרוע.

צילום: Visualhunt

דבש הוא מוצר שנמצא כמעט בכל בית, הוא משמש כממתיק וכמקור אנרגיה עתיר בסוכרים משחר האנושות, וכנראה שאפילו לפני. בזימבבואה נמצא תחריט קיר שמתוארך כבן 15,000 שנה, בו ניתן לזהות אדם המשתמש בעשן על מנת להרחיק דבורים מכוורת על מנת לרדות מהן את הדבש יקר הערך. במצרים נמצאה עדות כתובה בת 5000 שנה, בה מתוארת שיטה לגידול דבורים ורדיית דבש מכוורות.

כמעט בכל תרבות ומדינה בעולם יש התייחסות לדבש, בכולן הדבש הוא לא רק מזון אלא גם תרופה והבטחה לחיים בריאים וארוכים. דבש הוא מוצר צריכה שמקושר בצורה חזקה לטבע, בעולם הפרסום והמיתוג דבש יהפוך כל מזון ל"בריא" יותר או טבעי יותר בהשוואה למזון שהומתק על ידי סוכר רגיל. האמת היא שאנחנו מעכלים את הדבש כמעט באותה צורה שאנחנו מעכלים סוכר לבן רגיל, אבל אין ספק שיש לדבש סגולות נוספות. זה כמובן בתנאי שהדבש שאתם אוכלים הוא באמת דבש טהור ולא נמהל בסירופים אחרים, אבל לזה נגיע בהמשך.

צילום: Visualhunt.com

יש משהו מיוחד בדבש ובדבורים שמושך אנשים רבים לתחום, מי שנכנס קצת לעומק העניין מתאהב ונשאב פנימה. דבורים הם חרקים חברתיים שחיים במושבה ומקיימים מערכת יחסים מורכבת והדוקה אחת עם השנייה. דבורים מתקשרות אחת עם השנייה על ידי "ריקוד" וריח. כך לדוגמא, אם דבורה תמצא עץ עם הרבה פרחים וצוף היא תחזור לכוורת ותפצח בריקוד בו היא מציירת את הספרה 8, הכיוון שאליו מופנה צורת ה-8 יצביע על כיוון מקור המזון, המהירות שבה היא תנוע תצביע על המרחק, מספר החזרות, בנוסף אורך הריקוד יצביע על כמות המזון שנמצא שם וכדומה.

עוד מתקשרות הדבורים על ידי ריח שהן מפיצות כפורמונים. פורמונים הם הורמונים שתפקידם לאותת ולגרור פעולה מפרט אחר, בניגוד להורמונים רגילים שתפקידם לגרום לתגובה בתוך אותו הפרט ששחרר אותם. לפורמונים יש ריח חזק שגורר פעולה כמעט בלתי נשלטת. לדוגמא, פורמונים כאלה ישתחררו מהעוקץ של דבורה שזה עתה עקצה, בכך יימשכו דבורים נוספות לאותו מקום כדי לטפל בגורם העוין שמאיים על הכוורת.

צילום: VisualHunt.com

דבש מיוצר מצוף שנמצא כמעט בכל הפרחים הקיימים. הצוף נמצא שם רק בכדי למשוך את הדבורים ובעלי חיים אחרים, הצוף לא מועיל לצמח אלא אם יגיע בעל חיים כלשהוא לשתות אותו. אם הצליח הפרח למשוך אליו דבורה, היא תשתה את הצוף ועל הדרך ידבקו לה אבקנים על שערות זעירות שנמצאות על רגליה. אבקנים אלו הם תאי הרבייה של הפרחים, מעיין תאי זרע, כשהם ידבקו לצלקת שעל עמוד העלי בפרח אחר תתבצע הפרייה ובהמשך יתפתח פרי. לפרי שיגדל יהיו זרעים מהם יוכל לגדול צמח חדש.

הדבורה לא מסתפקת בפרח אחד וכך כשהיא עוברת מפרח לפרח היא מעבירה את האבקנים מפרח אחד לשני ובכך מפרה את הפרח. בלי העזרה הזאת של הדבורים ומאביקים נוספים, עצים וצמחים רבים פשוט לא יוכלו לייצר פירות וכך להעמיד צאצאים לדור הבא. השירות שנותנת לנו הדבורים הוא בלתי נתפס, בלעדיהן כנראה שרבים יגוועו ברעב כתוצאה ממחסור בפירות, ירקות ובכלל צמחים. בשביל לקבל מושג על היקף השירות הזה, כשמעריכים כלכלית את תרומת הדבורים על ידי שירות האבקה, ההערכה הסבירה עומדת על כ-265 ביליון דולר בשנה (!).

צילום: Deanster1983 who

אך דבורים לא רק נותנות לנו שירות האבקה ואנחנו גם נהנים מהדבש שהן מייצרות. רוב הצמחים בעלי הפרחים פורחים בעיקר באביב, זה גם הזמן בו הדבורים משגשגות ואוספות הרבה מאוד צוף. דבורים צריכות לשרוד לאורך כל השנה ולכן הן אוגרות את הצוף המתוק בתצורת דבש, כך הן יכולות להשתמש בו גם בחורף כאשר אין פרחים בכלל. דבורה שיצאה לאסוף צוף תשאב בעזרת חדק ארוך כמות צוף אשר שווה למשקלה. בבטן הדבורה מצויים אנזימים שמתחילים בתהליך הפיכת הצוף לדבש. כשזו מגיעה לכוורת היא תפלוט את הדבש היישר לתוך פיה של דבורה אחרת שם אנזימים נוספים ימשיכו בתהליך. תהליך זה של פליטה ואכילה יחזור על עצמו עם דבורים אחרות עד שהאחרונה תפלוט את הדבש לתוך תא משושה שנבנה במיוחד לאגירת הדבש.

כאן לא נגמר התהליך ובשביל שהדבש באמת יישמר הדבורים מייבשות את הדבש. הן עושות זאת על ידי איוורור נמרץ בעזרת הכנפיים שלהן. כך הן מאדות כמעט את כל הנוזלים ומתקבל נוזל סמיך מאוד שאנחנו מכירים כדבש. הדבורים עושות עבודה מצוינת, דבש הוא מזון שנאמר עליו שכמעט ולא מתקלקל אף פעם. בשל העדר הלחות שלו הוא אינו מאפשר התפתחות של פטריות, עובש ובכלל נוכחות של חיידקים. חוקרים מצאו כד דבש במצרים שתוארך כבן 2000 שנה, הם טעמו את הדבש ובדקו את הרכבו ולהפתעתם הוא היה עדיין טעים וניתן לאכילה.

צילום: Internet Archive Book Images

עד כאן הכול נשמע טוב ויפה אבל לאט לאט ומבלי שנשים לב נעלמות הדבורים מהעולם. בעשורים האחרונים נצפתה ירידה דרסטית במספר הדבורים. בארצות הברית כוורנים מדווחים על ירידה של 50% כל שנה. מצב הדבורים לא טוב ואכן יש סיבה לדאגה. למרות שקריסת כוורות נצפתה בעשורים האחרונים, רק לאחרונה התפתחו תאוריות שמסבירות מה גורם להיעלמות הדבורים, וכמו בהרבה מקרים לא מדובר בגורם בודד.

בשנים האחרונות הולך וגובר השימוש בקוטלי עשבים, רבים מן העשבים והצמחים שחקלאים נלחמים בהם הם בעלי פרחים. חלקם היוו מזון עיקרי לדבורים וסיפקו להם חלבון, פחמימות  וויטמינים. לצמצום בצמחים הפורחים תוסיפו את המגמה המסחרית של שדות ומטעים חד-יבולים. כלומר שדות עצומים של אותו צמח אחד ויחיד. לא תמיד צמחים אלו מספקים את כל התזונה שהדבורים צריכות, מה גם שהם פורחים כולם במכה והפריחה לא פרוסה לאורך זמן כמו שקורה בטבע כשיש סוגים שונים של צמחים פורחים. בהיעדר מזון וגיוון הדבורים נחלשות ונהיות פגיעות יותר למחלות ומזיקים. תחשבו איך אתם הייתם מרגישים אם כל התזונה שלכם הייתה בנויה על ירק אחד בלבד.

צילום: jetsandzeppelins

דבר נוסף שפוגע בדבורים הם חומרי הדברה. מחקר שבוצע בשנים האחרונות מצא שדבורים אשר חוזרות לכוורת משדות שעברו ריסוס מכניסות לכוורות מגוון חומרים וכימיקלים מזיקים. בכוורת חומרים אלו מצטברים עד שהם גורמים לפגיעה רבה בכוורות ולעיתים לקריסה טוטאלית שלה. עוד הראה המחקר שדבורים ששתו צוף מצמח שרוסס זה עתה, במקרה הגרוע ימותו במקום, ובמקרה ה"טוב" אם המינון היה נמוך יחסית, יעברו פגיעה עצבית שתפגע ביכולת התנועה וההתמצאות שלהן. כך שגם במינון נמוך הדבורים פשוט מאבדות את הדרך ומתות ברעב. גודל האסון מתבהר כשמשקללים את כל הגורמים האלו של "מדבר מזון", מצב בו הדבורים חייבות להרחיק בחיפוש אחר מזון מספק, והעובדה שהן גם ככה חלשות יותר ופגיעות יותר מחשיפה לחומרי ריסוס מייצרת קטסטרופה שמחסלת את הדבורים בכל העולם.

צילום: ThoroughlyReviewed

אך אם תסתכלו על המדפים בסופר לא תרגישו שיש בעיה כלשהי בזמינות הדבש. האמת היא שלמרות שיש ירידה דרסטית במספר הכוורות הביקוש לדבש וגם היצע הדבש רק עולים כל שנה. מה שמסביר את המגמה הזאת הוא כניסה לשוק של דבש מהול בסירופים סוכריים שונים, בדרך כלל מתירס וקנה סוכר. על מנת להתמודד עם זיופים אלו פותחו שיטות לזיהוי שהיו יעילות מאוד עד לפני כמה עשרות שנים, בהמשך גילו בסין שכאשר מוהלים את הדבש עם סירופ שמיוצר מאורז לא ניתן לזהות את המיהול בשיטות שהיו קיימות. בשנות ה-80 וה-90 סין ייבאה לארצות הברית מיליוני חביות של דבש זול שערער את יציבות השוק ואף גרם לפשיטות רגל של כוורנים מקומיים.

צילום: Visualhunt.com

ב-2001  לאחר שהבינו בארה״ב שהם לא מצליחים לעלות על הזיופים בצורה טובה ושהכוורנים נפגעים אנושות הוחלט להטיל הגבלות על דבש שמיובא מסין. תוך זמן קצר התייקר המכס על דבש שמגיע מסין ובכך גרם לשילוש במחירו. מה שקרה לאחר מכן הוא שלפתע מדינות רבות באסיה התחילו לייבא דבש לארצות הברית בהיקפים עצומים. מלזיה לדוגמא, ייבאה כמעט 17 מיליון ק"ג דבש בשנה אחת, אך שבודקים את מספר הכוורות במדינה מגלים שהן יכולות לייצר רק עשירית האחוז מהכמות הזאת.

כמובן שהסינים מצאו דרכים לעקוף את המגבלות ועל ידי זיוף מסמכים הם ביצעו העברה של הדבש למדינות שונות באסיה ומשם הדבש נשלח לארצות הברית ללא המכסות הכבדים. בשנים האחרונות פותחו שיטות חדשניות שבעזרתן ניתן למצוא זיופים, לשחזר מאיזה פרחים נאסף הצוף ואפילו באיזה מדינה הפרחים גדלו. אך למרות זאת השוק רווי בזיופים ותחליפים שחומקים מהבדיקות.

כדי להבין אם הדבש שלכם אמיתי או לא שימו לב אם הוא מתקשה במקרר או בימים קרים, דבש מזויף יישאר נוזלי גם בקור. בנוסף, תוכלו לשים כפית של דבש במים בטמפרטורת החדר, אם הדבש מתמוסס בלי שום ערבוב כנראה שהוא מזויף. תוכלו גם להסתכל בתווית ולראות אם הוסיפו לו כל מיני חומרים וכך לקבל מושג מאיפה הוא מגיע.

בואו נקווה שנתפכח ונמצא דרכים לשמור על הדבורים החשובות כל כך לנו, ולטבע בכלל.

 

 

 

Article author

על הדבורים שנעלמות מהעולם ודבש מזויף

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים