תרבות ופנאי

מה באמת קורה כשנוחת לנו זבוב על האוכל

אנחנו חיים בעולם מלא בזבובים, הם נמצאים בכל מקום ולפעמים אפילו בצלחת שלנו, אבל מה זה עושה לאוכל שלנו? האם זה מסוכן? ולמה לעזאזל אנחנו בכל זאת ממשיכים לאכול ממנו?

צילום: ◢ marco.cunha ◣

אתם יושבים במסעדה, המזלג כבר עמוס, אתם בדרך לתת את הביס ראשון בסטייק עסיסי ולפתע זבוב חצוף נוחת לכם בצלחת, מה תעשו? כנראה שתנפנפו אותו ותמשיכו לאכול. אם זה מה שתעשו אז אתם לא לבד, בסקר שנערך בארצות הברית שכלל 300 אנשים רק 3% הודו שהם היו מפסיקים לאכול אם היו רואים זבוב עף להם ליד הצלחת. לעומתם 61% אמרו שהם היו מפסיקים לאכול אם הם היו רואים ג'וק מסתובב לידם. בסקר הזה, זבוב במסעדה היה בתחתית הרשימה שכללה חוץ מזבובים וג'וקים, גם נמלים, עכברים ונחשים (שלא לגמרי ברור מה נחש יעשה במסעדה, ובמידה הוא שם, השאלה האם לאכול או לא נראית מיותרת).

צילום: avlxyz

ג'וקים מגעילים את רוב האנשים ונראה שהגועל מהם הוא בלתי נשלט וכמו הפחד מנחשים הוא טבוע בנו עמוק בהיסטוריה האבולוציונית שלנו. אבל כשבודקים לעומק את היכולת של ג'וק להעביר לנו מחלות וגורמים מזיקים, מגלים שאומנם הם בהחלט יכולים לגרום לנו נזק אך הסיכוי שזבוב יעביר לנו מחלה כלשהיא גדול פי 2 (!).

צילום: don.wing45

זבובים אוהבים דברים מגעילים; זבל, גוויות, דברים מרקיבים וכן גם הפרשות שונות שלנו או של בעלי חיים אחרים. זה המזון העיקרי שלהם ובשביל שנקבת הזבוב תבטיח שהצאצאים שלה לא ירעבו למוות אלה גם המקומות שהיא תטיל את הביצים שלה. בדרך כלל בכל הדברים האלו ההיגיינה חסרה, בלשון המעטה. במקומות אלו קיים ריבוי של חיידקים, וירוסים, פטריות וגורמים מזיקים אחרים, כל אלו נדבקים לשערות הזעירות על רגליו של הזבוב וממשיכות איתו.

צילום: zbdh12

שערות אלו הן לא סתם שערות, הן בעלות יכולת חישה כימית, כך יכול הזבוב "לטעום" את המזון לפני שהוא אוכל אותו. זאת גם הסיבה שלעיתים אנחנו רואים זבובים משפשפים את רגליהם הקדמיות, כך שנראה כאילו הם מתכננים איזה מזימה זדונית, אולי להשתלט על העולם?

אבל האמת שבגלל שרגליהם הם אברי החישה העיקרים שלהם הם חייבים שהן יישארו נקיות כל הזמן, אם תשימו לב תוכלו לראות שהם גם משפשפים את רגליהם על הראש וגם על הכנפיים, כל זה בכדי להפטר משאריות מזון וגם מחיידקים וגורמים עוינים אחרים שיכולים לפגוע ביכולת החישה שלהם. במחקר שנעשה התגלה שזה מה שהם עושים רוב היום ויש שאומרים שצריך להציג אותם לילדים כדוגמא להיגיינה ושמירה נכונה על הניקיון האישי (ולזבובים יש בהחלט סיבה טובה להתנקות כל הזמן).

צילום: Joanne Goldby

אם זבוב זה עתה חזר מארוחה דשנה של אחד מהמזונות האהובים עליו והוא מזהה סטיק עסיסי שנראה לו טעים הוא ינחת על הסטייק כדי לבדוק מקרוב במה מדובר ויעביר את כל מה שתפס איתו מהארוחה הקודמת. במחקרים בנושא נמצא שזבובים מעבירים חיידקים ווירוסים רבים שיכולים לגרום לסלמונלה, שיתוק ילדים, טיפוס הבטן ועוד תחלואות רבות. ואם זה נשמע לכם דוחה אולי כדאי שתעצרו פה ולא תמשיכו לקרוא על איך בכלל זבובים אוכלים.

לזבובים אין שיניים והאמת שהפה שלהם גם לא ממש רגיל, במקום כל אלו יש להם חדק דרכו הם יכולים לשאוב נוזלים. בשביל שזבוב יוכל לאכול הוא צריך קודם כל להפוך את מה שהוא רוצה לאכול למעין מרק, את זה הוא עושה על ידי כך שהוא מקיא או יורק, תלוי איך אתם מדמיינים את זה, על המזון שלו אנזימים וחומרים מעכלים, וכך אפילו סטייק הופך לנוזלי והזבוב יכול לשאוב אותו בהנאה.

 צילום: graftedno1

ואם כל אלו לא הספיקו לכם, אז דעו כי זבובים גם יכולים להעביר מחלות רבות דרך הצואה שלהם. אומנם הסברה שאומרת שכל פעם שזבוב נוחת הוא מפריש צואה מוגזמת ולא נכונה בעליל, אך בהחלט קיים סיכוי שהוא יעשה את זה דווקא בצלחת שלכם.

הצלחתם להגיע עד לפה?

כדאי שארגיע אתכם קצת, הרי עד עכשיו הייתם אוכלים אוכל שנחת עליו זבוב ולא קרה לכם כלום. אז האמת היא שמעבר לעובדה שכל העובדות האלו על זבובים מגעילות הן בדרך כלל לא מספיקות בכדי שבאמת נחלה במשהו ולכך יש כמה סיבות;

קודם כל מדובר בחשיפה לכמויות קטנות מאוד של חיידקים וחומרים המזיקים. דבר שני, כאמור, זבובים מבלים את רוב זמנם בניקוי עצמי ככה שאם אתם לא גרים באזורים מזוהמים במיוחד סביר להניח שעד שהזבוב הגיע לצלחת שלכם הוא התנקה מרוב הגורמים המזיקים שסחב אתו. ואולי הכי חשוב מכולם הוא שהמערכת החיסונית שלנו יודעת לטפל ברוב הדברים המזיקים שמגיעים אלינו לפה ובטח כאשר מדובר בכמויות קטנות מהם. אם תשאירו סטיק במקרר לכמה ימים סביר שיהיו עליו הרבה יותר חיידקים ממה שכמה זבובים יכולים להעביר אליו בזמן הארוחה.

אחרי שכל זה נאמר אולי המסקנה העיקרית היא לא שכדאי לפחד יותר מזבובים, אלא שאפשר להירגע קצת עם הפחד שלנו מג'וקים, מעניין אם זה יצליח לכם. שיהיה בתאבון.

 

Article author

מה באמת קורה כשנוחת לנו זבוב על האוכל

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים