מדע וטכנולוגיה

חוזי הבלוקצ'יין החכמים בענף הבנקאות

יתרונות החוזה החכם בטכנלוגיית בלוקצ'יין עתידים לשנות את הדרך בה אנו מבצעים עסקאות ומשפיעים על ענף הבנקאות כולו.

צילום: 3dman_eu

בהגדרה

הכוונה ב"חוזה חכם" היא לעסקה פיננסית המתבצעת באופן טכני דרך טכנולוגיית הבלוקצ'יין, כאשר 2 הצדדים מסכימים על תנאים מסוימים ביניהם. בחוזה עצמו קיימת רגולציה עצמית, כלומר, בניגוד לחוזה כתוב רגיל, ביכולתו של החוזה לתעד את ההיסטוריה בין הצדדים, להנפיק אג"ח ואף להגדיר ביטחונות בתוכו ועל כן הוא "חכם".

 צילום: 3dman_eu

איך הכל התחיל?

אף שהקונספט הקדים מעט את זמנו והומצא כבר ב-1994, נראה שהחברה האנושית כיום יותר בשלה לאמץ אותו, משום שברגע ששולבה טכנולוגיית הבלוקצ'יין עם קונספט החוזה החכם הותיק יחסית, נוצר החוזה החכם הידוע לנו כיום. בפועל, מדובר למעשה בפרוטוקול (דרך מוסכמת ומאורגנת לשליחת מסרים בין שולח ומקבל) המיועד לביצוע עסקאות, המגלם בתוכו את התנאים כפי שהוגדרו, ביניהם נושאים כמו חיסיון, תנאי תשלום ואכיפת חוזה. החוזה החכם תוכנן בקפידה כדי להגן מהונאה, לצמצם הוצאות אכיפה, בוררות והוצאות נוספות על העסקה.

 

יתרונות נוספים

אבטחת מידע מהווה יתרון בולט כשמדובר בחוזה חכם, וניתן לומר שהוא אף בטוח יותר מכל חוזה משפטי הקיים בימינו. יתכן אף שהחוזים החכמים יחליפו בטווח הרחוק את החוזים המשפטיים, אך לא ניתן לומר בדיוק מתי. החוזים החכמים פשוטים יותר, צורכים פחות זמן ומקלים על מבצעי העסקאות, וכמובן שהם תומכים באוטומציה לחיים קלים יותר לכל המעורבים. בחישוב מהיר, נראה החוזים החכמים יחסכו לכולנו כסף וזמן רב ולטווח הארוך.

 מה לחוזה חכם ולענף הבנקאות?

בלי להכביר במילים, החוזים החכמים של הבלוקצ'יין אינם ניתנים לשינוי מבפנים, אך עדיין גמישים מאוד. תכונות בסיסיות אלה כבר עושות אותן אטרקטיביות לאימוץ ע"י הבנקים. באופן טבעי וכתוצאה מכך, הדבר עשוי לחסוך כסף רב לבנקים אם תאומץ הטכנולוגיה, וההפרש יגולגל, איך לא, אל הלקוחות שירוויחו מכך (כנראה) עמלות ותעריפים מופחתים בכל שירות החל ממשכנתא ועד לעו"ש.

לסיכום, הבלוקצ'יין מביא איתו לא רק ביטקוין, אלא גם אפשרויות ויישומים כלכליים נוספים, הנועדו להיטיב עם כל הצדדים.

 

 

 

 


השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים