תרבות ופנאי

הכירו את משחק הלוח העתיק בעולם

משחק השחמט חוזר אחורה עד המאה ה-2 לפני הספירה, אולם הוא עבר שלל תהפוכות מאז המצאתו. מי הם האבות הקדומים שלו וכיצד התגבש למשחק שאנו מכירים כיום?

צילום: PIRO4D

על פי כמה תיאוריות משחק השחמט הוא משחק השולחן העתיק ביותר, והוא מתוארך למאה ה-2 לפני הספירה בסין. עם זאת, ישנן דעות רבות ומנוגדות לגבי המקור האמיתי שלו בין אם בזמן ההיסטורי ובין אם במיקום ההיסטורי שלו.

על פי דעה אחת, השחמט הומצא בסביבות המאה ה-2 לפני הספירה בסין וגרסתו הקדומה הייתה המשחק שיאנג-צ'י. על פי דעות אחרות, יש לייחס את ההמצאה למשחקים קדומים בעולם העתיק בהודו, מצרים או פרס. על פי דעה מקובלת אחרת, ככל הנראה המקור של המשחק המוכר הוא מהמשחק ההודי צ'טורנגה שנדד וקיבל את גרסתו הסינית שאוזכרה למעלה.

צילום: dtiriba

הדומה בכל הגרסאות הקדומות הוא שזהו משחק אסטרטגי בו ישנם כ-16 כלים על לוח, שלכל אחד מהם כוחות ויכולות שונים, והמטרה היא לכלוא את המלך (או הגנרל), כך שלא תהיה לו דרך להתגונן מהמצב המאיים אליו נקלע. המשחק המודרני שאנו מכירים הוא צאצא של משחק השאתראנג' ההודי אשר הפך לנפוץ במאה ה-7 לספירה (הוא הופיע לראשונה בספרות במאה ה-5 לספירה).

במקביל להתפשטות המשחק לסין במאה ה-9 לפי המקורות ההיסטוריים, הוא גם התפשט לעולם הערבי עם כיבוש פרס. מהערבים הגיע המשחק לאירופה ולרוסיה בתחילת המאה ה-11, משם כמו שאומרים, השאר היסטוריה.

צילום: mamdg

לאחר שהמשחק הגיע לאירופה הוא עבר כמה שינויים. כך למשל תנועתו של הרץ (הפיל במשחק ההודי) כבר לא הוגבלה ל-2 משבצות, המלכה (היועץ במשחק ההודי) הייתה יכולה לנוע רק משבצת אחת באלכסון, והרגלים לא יכלו לעבור 2 משבצות בצעדם הראשון כפי שמקובל היום. השינויים בוצעו בסביבות שנת 1475. החוקים החדשים התפשטו במהרה והפכו לקבועים עם גיבושם הסופי של החוקים במאה ה-19.

אם אתם חובבי ספרי תיאוריה, אז תופתעו לשמוע שספרי התיאוריה של השחמט מרחיקים גם הם עד לימי הביניים כשהראשון המוכר לנו כיום הופיע בשנת 1497 בסלמנקה שבספרד. מהר מאוד המשחק עבר מדרום אירופה (איטליה וספרד) לצפון אירופה ולאריסטוקרטיה של צרפת ובריטניה, והחלו להיערך משחקים ואף תחרויות ברחבי אירופה, שתחילה מוקמו בבתי קפה ועברו מאוחר יותר לטורנירים שאנו מכירים כיום. מועדוני שחמט החלו להופיע במאה ה-19 ותחרות השחמט הרשמית הראשונה בימינו נערכה בשנת 1851 בלונדון, ובה ניצח גרמני שחיבב הקרבת כלים לצורך הגדלת מרחב תמרון. "משחק האלמוות" קראו לזה.

צילום: Devanath

עם זאת, התיאוריה המשיכה להתפתח בין מלחמות העולם, ואחרי שנת 1945 עשתה קפיצה גדולה נוספת עם תיאורטיקנים כמו אהרון נימצוביץ' וריכרד רטי, שדגלו בכך שהרגלים לא חייבים להמצא במרכז הלוח. הפיד"ה, הפדרציה לאיגוד ארגוני השחמט העולמיים וקביעת הכללים, נוסדה בצרפת בשנת 1924 ופועלת עד היום כשהמטה שלה ביוון.

Article author

הכירו את משחק הלוח העתיק בעולם

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים