לייף סטייל

עולם החיידקים שבתוכנו: על הקשר בין בני אדם, לחם מחמצת ודיכאון

לחיידקים יצא שם רע מאז שהתגלו מחלות רבות שנגרמות מהם, אך האמת היא שלא כל החיידקים מזיקים, רבים מהם חיוניים לנו ובלעדיהם היינו חשופים להרבה יותר מחלות ולא היינו מצליחים לקבל מספיק אנרגיה ותרכובות מזינות אחרות מהמזון שאנו צורכים.

חיידקים הם יצורים חד תאים מיקרוסקופים, ניתן למצוא אותם כמעט בכל מקום, הם נמצאים בכדור הארץ הרבה לפני שהופיעו הצמחים ובעלי חיים אחרים. חיידקים מתרבים על ידי הכפלה, תא אחד מתחלק והופך לשני תאים וכן הלאה. הזמן שלוקח לחיידק להתחלק לשניים (זמן דור) תלוי במין ובתנאי הסביבה. חיידקי איי קולי לדוגמא ששוכנים באופן קבע במעי שלנו ושל בעלי חיים רבים נוספים, מכפילים את עצמם בתוך שעה ולעיתים גם בתוך 20 דקות.

את המושג קוליפורמים בטח שמעתם באחת מתוכניות התחקיר על איכות מזון. האמת היא שקוליפורמים הוא שם כולל לכל מיני חיידקים, אשר רובם מאכלסים את המעי שלנו, קוליפורמים- דמויי קולי. אם הם נמצאים כל הזמן במעי שלנו למה הם כל כך מפחידים את רפי גינת? קוליפורמים לא אמורים להיות באוכל שלנו, לפחות לא ברמות גבוהות, אם הם הגיעו לאוכל במספרים גדולים הם היו חייבים להגיע מצואה של בעל חיים: עכברים, ציפורים בני אדם וכו׳, מה שאומר שתהליכי הייצור והאריזה לא היו מספיק סטריליים, או העובדים עצמם.

צילום: Ambernectar 13

קוליפורמים ושאר חיידקי מעי לא מזיקים לנו אלא להפך, הם חיוניים לנו. קוליפורמים שונים יכולים לגרום לנזק וזיהומים אבל אלו מקרים יוצאי דופן. כדי להדגיש עד כמה חיידקים הם חלק בלתי נפרד מאתנו, עד לא מזמן היה נהוג לומר שמספר תאי החיידקים גדול פי 10 ממספר התאים האנושיים בגופנו. המיתוס הזה נופץ בשנה שעברה והיחס שהחוקרים הצביעו עליו עומד בערך על 1 ל-1, כלומר על כל תא אנושי בגופנו יש תא חיידקי. עובדה זה בפני עצמה יכולה לרמז על היחס ההדוק שיש לנו עם אוכלוסיית החיידקים שמתגוררת בתוכנו.

לחיידקים שחיים בגופנו בדרך קבע, בגוף בריא, אנחנו קוראים "חיידקים טובים", החיידקים האלה נהנים מאוד מההגנה ומהמזון שאנחנו מספקים להם, הדבר האחרון שהם ירצו זה להזיק לנו. לחיידקים יצא שם רע כמחוללי מחלות וזיהומים, אבל כמו בני אדם גם חיידקים יש מכל הסוגים והמינים והכללה היא אף פעם לא דבר טוב, ב"חיידקים הטובים" לדוגמא אנחנו תלויים בצורה מוחלטת. החיידקים הטובים מפרישים אנזימי עיכול שאנחנו לא יודעים לייצר, הם מפרקים תרכובות שאנחנו לא יודעים לפרק, תוצרי הפירוק האלה הם תרכובות שחיוניות לנו, ואין לנו דרך אחרת להשיג אותם בלעדיהם. בנוסף, החיידקים הטובים "מאמנים" את מערכת החיסון שלנו ושומרים אותה במצב כוננות מתמדת להתמודדות עם גורמים מזיקים.

צילום: Hey Paul Studios

ההשפעה של חיידקים על מצב הרוח שלנו הוא נושא שתפס תאוצה בזמן האחרון, החיידקים הטובים התפתחו והשתנו איתנו במשך מיליוני שנות האבולוציה, נראה שיש להם השפעה גדולה מאוד לא רק על יכולת העיכול שלנו, אלא גם על מצבי רוח, רצונות ועוד. לדוגמא, ישנו מקרה מפורסם מהשנים האחרונות של אישה שלקתה יום אחד בדיכאון קשה, שום טיפול לא עזר, עד שרופא אחד המליץ לבצע "השתלת צואה", נשמע יותר מגעיל ממה שזה באמת. התהליך כולל לקיחת דגימת צואה, למצות ממנה את החיידקים ולהכניס לקפסולה שניתן לבלוע.

במקרה הזה הרופא חשד שאוכלוסיית החיידקים במעי האישה השתנתה וזה הגורם לדיכאון, הרופא לקח דגימה מבן בית של אותה אישה, מה שמגדיל את הסיכוי שאוכלוסיית החיידקים שלו דומה לזו שהייתה לאותה אישה לפני תחילת הדיכאון. לאחר נטילת הקפסולה האישה התחילה להרגיש טוב יותר עד שהדיכאון חלף לגמרי. בנוסף נמצא קשר בין חוסר איזון בחיידקי המעי להשמנה, מחלות מעי ואפילו למחלות נוירולוגיות כמו פרקינסון ועוד. אם בעשורים האחרונים מחלות ותופעות אחרות יוחסו לגנטיקה ולהרכב ה-DNA  שלנו, נראה שבשנים הבאות נבין יותר ויותר שלחיידקים הנמצאים בגופנו יש השפעה חזקה יותר ממה שיכולנו לדמיין.

צילום: Visualhunt

אם אתם רוצים להיות בריאים יותר ולחזק את אוכלוסיית החיידקים הטובים שלכם יש כמה דברים שתוכלו לעשות.

צריכת פרוביוטיקה – פרוביוטיקה הוא שם כולל למוצרים שמכילים חיידקים טובים חיים, כאלה שיתנו לנו את כל היתרונות שהוזכרו וחשוב מכך יעזרו להדוף "חיידקים רעים". מומלץ לקחת פרוביוטיקה כשנוטלים אנטיביוטיקה, מהסיבה שהאנטיביוטיקה היא לא ספציפית והיא תפגע בכל חיידק שתפגוש בדרכה, גם אלו שבגללם אנחנו לוקחים את האנטיביוטקה אבל גם בחיידקים הטובים. ברגע שהמעי שלנו נוקה מחיידקים קל לחיידקים אחרים לאכלס את המעי, בהעדר תחרות יכולים לתפוס את המקום גם חיידקים רעים או לפחות כאלה שפחות טובים לנו.

צריכת פרהביוטיקה – פרהביוטיקה הוא שם כולל לחומרים אשר מעודדים גדילה ושגשוג של ״חיידקים טובים״. בדרך כלל מדובר בסיבים אשר לא ניתנים לעיכול על ידי מערכת העיכול שלנו אבל החיידקים הטובים שלנו יודעים לעכל אותם, כך הם פורחים, דוחקים חיידקים רעים ועוזרים לנו.

פרוביוטיקה ופרהביוטיקה נמצאים בכמויות גדולות מאוד במזונות כבושים. אם תחשבו על זה לכל תרבות או עדה יש לפחות מאכל כבוש אחד שמזוהה איתם, כרוב כבוש, דג מלוח, קימצ'י (חמוצים קוריאנים), יוגורט ,לבנה, מלפפונים חמוצים משקה הקמבוצ'ה, בירה ועוד רבים וטובים. כל אלו הם מאכלים תומכים לאוכלוסיית החיידקים הטובים שלנו, צריכה יומיומית של אלו תחזק ותשפר את בריאותכם בצורה שתפתיע גם את הסקפטים ביותר.

צילום: spanginator

תוכלו לקנות את המוצרים האלה בכל סופר רגיל, אך הם בדרך כלל סטריליים, כדי לעמוד בתקנים של משרד הבריאות. לכן בדרך כלל לא ימצאו שם חיידקים חיים. אם אתם באמת רוצים להנות מכל היתרונות של מאכלים אלו, כדאי שתכינו אותם בעצמכם בבית. תוכלו למצוא באתר זה מספר מתכונים קלים ובטוחים להרבה מן המזונות שהוזכרו פה.

שיהיה בתאבון ולבריאות, לכם ולחיידקים שלכם.

 

 

Article author

‎תגובה אחת

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?

לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים