אמבה
טבע וחיות

על אמבה אוכלת מוח שמעתם?

איפה נמצאות האמבות שתוקפות את המוח ומה אפשר לעשות כדי להימנע מהן (רמז: לא הרבה).

צילום: tirthankargupta

ההייפ סביב מגיפת הזומבים נגמר, האבולה נעצרה ובארץ נותר למגר את מחלת הכלבת שהרימה ראש לא מזמן. אפשר לנוח על זרי הדפנה, את המחלות המתוקשרות ניצחנו (חשוב להזכיר שסרטן ונזקי השמנה ועישון הורגים הרבה יותר אנשים מאבולה וכלבת גם יחד אבל למי אכפת זה לא מאיים מספיק).

לפני שהרופאים מניחים והמדענים מניחים את כליהם במחסן ויוצאים לחופש, נשאר עוד יצור אחד קטן שהורג את קורבנותיו ב-97% מהמקרים ועושה את זה באופן מחריד למדי.
הייצור הזה הינו אמבה מסוג Naegleria fowleri המוכר גם כ"אמבה אוכל ראשים". האמבה הזאת היא בת הדוד של אמבות אחרות החיות במקווי מים. חלק מהאמבות הן תמימות לחלוטין ואינן מזיקות לבני אדם, אחרות גורמות למחלות מעיים ודיזנטריה, ואחת מיוחדת אוכלת את המוח של קורבנותיה.

אמבה אוכלת מוחצילום: IsaacMao

 למזלנו  Naegleria fowleri אינה נפוצה במיוחד, היא אפילו מאוד ביישנית וקשה למצוא אותה. עד היום זוהה המין הזה במקווי מים באוסטרליה, צ'כיה ובפארק ילוסטון בארה"ב שם ישנם גם שלטים המזהירים מתרחצים מפני האמבה. מעבר לכך, האמבה הזו לא מצליחה לשרוד במים מלוחים או מותפלים (מי שתייה ומי בריכות שחיה) כך שלפחות הים בטוח מהבחינה הזאת.

הביישנות של האמבה הזאת מתבטאת גם במספר החולים במחלה Naegleriasis (המחלה המתבטאת כתוצאה מחדירת האמבה לגוף) שהם כ-300 במספר מהם 95% נפטרו. השורדים נותרו עם נזק מוחי תמידי. לצורך השוואה – בשנה מתים 26,000 אנשים מכלבת (נתונים משנת 2010) ו-438,000 מתים ממלריה (נתונים משנת 2015).
החלק העצוב בסיפור הוא שבעלי חיים גדולים ובכלל בני אדם כלל אינם המטרה של אמבה זו. באופן טבעי היא מתמקדת יותר ביצורים חיים קטנים אשר גדלים בבריכות מים מתוקים. כך שמוות כתוצאה מהמחלה הזו הוא בעיקר טעות מצערת מצד האמבה וביש מזל גדול מצידנו.

איור של אמבהצילום: Internet Archive Book Images

עובדה מעניינת נוספת היא היכולת של האמבה הזו לשרוד במים בטמפרטורה של עד 45 מעלות צלסיוס. בטמפרטורה זו הרבה מהמתחרים הפוטנציאליים של האמבה מתים. לה נותר מקום רב להתרבות באותו מקווה המים. השרידות הזו מעניקה לאמבה יתרון על פני זנים אחרים באקלים חם יותר. כיום ההשערה המקובלת היא שהעולם מתחמם ולכן האמבה הזו צפויה להתפשט למקווי מים רבים יותר, ולהוות גורם סיכון עולה לבריאותנו.

אמבות

By USCDC (https://www.cdc.gov/parasites/naegleria/) [Public domain], via Wikimedia Commons

איך היא פועלת?

Naegleria fowleri אינה יכולה לעבור דרך האוויר אלא רק דרך מים מתוקים. ברוב המקרים הנבדקים נחשפו לאמבה כתוצאה משחייה, מיוחד בצלילה, במקווי מים מתוקים. במהלך הצלילה מים נכנסים בכמויות קטנות לתוך האף שם האמבה נצמדת לעצבי הריח הנמצאים באפינו. הדרך מעצב הריח אל המוח היא קצרה יחסית וכך האמבה מוצאת את עצמה במוח שלנו שם מחכה לה המנה העיקרית. המחלה מתבטאת לרוב בחום, הקאות, סחרחורות, כאבי ראש ובמקרים מסוימים גם הזיות. חשוב לציין שהאמבה אינה עוברת בין בני אדם ואינה מדבקת. 

איך מתמודדים איתה?

הטיפול המקובל כיום כנגד אמבות בכלל הוא שימוש ב- Amphotericin B (תרופה נגד זיהומי פיטריות) אבל כפי שנכתב אחוזי התמותה עדין גבוהים לכן טיפול לאחר הדבקות אינו הפיתרון הרצוי.
מניעה מבוצעת על ידי שילוט של אזורים בהם התגלתה האמבה, וכמובן שקיימות המלצות להימנע משחיה במקווי מים שכאלו. זיהוי של האמבה מצריך לקיחת דגימה למעבדה וזהו תהליך אשר נמשך ימים ואף שבועות, לכן גופי בריאות בארצות הברית משקיעים מאמצים לזיהוי מיידי של האמבה.

אחת השיטות הנחקרות קיום היא שימוש ב- Environmental Sample Processor או בקיצור ESP. מכשיר זה הוא מעין "מעבדה בפחית" שלוקח דגימות מים, מרכז את המזהמים או מחוללי המחלות בהם ויודע לזהות את הימצאותם באופן אוטומטי. המטרה במחקר היא לנסות להוכיח שמכשיר זה מתאים לזיהוי בזמן אמת הנחוץ למאבק באמבה הזו. זיהוי בזמן אמת יאפשר סריקה של כמות גדולה של מקווי מים ולסווג את הסכנה בהם ובכך להעלות את יכולתנו למנוע את המחלה.

Article author

על אמבה אוכלת מוח שמעתם?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים