ביקורות סרטים

בלייד ראנר 2049

35 שנים אחרי 'בלייד ראנר' המקורי מגיע סרט ההמשך. האם הוא היה שווה את ההמתנה או שעדיף להניח לקלאסיקת האייטיז האהובה? עידו הלמן בודק.

צילום: Ronald (Ron) Douglas Frazier

ב-1982 יצא 'בלייד ראנר' המקורי ושינה את ז'אנר המד"ב לנצח. הסרט, העוסק בצייד רפליקנטים (רובוטים דמויי אדם) בלוס אנג'לס של 2019 (כפי שחשבו שהיא תיראה בתחילת שנות השמונים), הפך לקלאסיקה מיידית ובצדק. האווירה האפלולית, הבימוי הסוחף, העיצוב המושלם והשאלות הפילוסופיות העניקו ל'בלייד ראנר' מעמד של כבוד לצד קלאסיקות מד"ב נצחיות אחרות.

כמה שנים והמון גרסאות לאחר מכן יוצא 'בלייד ראנר 2049', ההמשך לקלאסיקה האהובה. למרבה הצער הסרט הזה מוכיח בעיקר (לי לפחות) שלא כול סרט אהוב מהעבר צריך המשך.

אבל לפני שאגש לטענות אני רוצה להגיד: 'בלייד ראנר 2049' הוא בכלל לא סרט רע. הוא מרהיב מאוד דבר ראשון. הצילום של רוג'ר דיקנס עוצר נשימה ומלא בפריימים שאפשר למסגר ולתלות על הקיר. כשנדמה לכם שראיתם את הפריים הקולנועי היפה ביותר של 2017 מגיע עוד אחד ועוד אחד ועוד אחד ובסוף מגיע פריים כול כך יפה נוסף שיגרום לכם לבכות מכמה שזה מדהים.

גם עיצוב ההפקה יפה מאוד. לוס אנג'לס של 2049 היא, כמו לוס אנג'לס של 2019 מהסרט הקודם, מקום אפל וצבעוני מאוד בו זמנית. ממש אפשר ברגעים מסוימים לשקוע בתוך העולם היפיפה שהסרט מייצר. זה עוד מבלי לדבר על כך ש-163 הדקות של הסרט עוברות יחסית מהר ובלי להרגיש כאבי ישבן.

אבל למרות כול זאת, 'בלייד ראנר 2049' הוא בעיקר סרט מאכזב. הבעיה הכי גדולה שלו היא שהסרט מנסה, כמעט בכוח לעיתים, להפוך לקלאסיקה, לסרט שעוד יידברו עליו רבות. זה לא עובד. אם 'בלייד ראנר' המקורי הפך לקלאסיקה לאחר שנים של הקרנות, קהל מעריצים שנבנה לאט לאט ועולם שמנסים לחקור אותו גם כיום, 'בלייד ראנר 2049' מנסה להשיג את כול הדברים הללו בילט אין ועכשיו. זה מרגיש בעיקר מלאכותי למדי ולא מעורר רצון לחקור עוד על הסרט החדש.

צילום: ell brown

את 'בלייד ראנר 2049' ביים דניס ווילנב, היישר מההצלחות של 'אסירים', 'סיקאריו' ו'המפגש' המופתיים. לצערי 'בלייד ראנר 2049' הוא מהסרטים הפחות מוצלחים של ווילנב. אם ב'המפגש' וב'בלייד ראנר' המקורי הצליחו בכבוד להציג שאלות פילוסופיות עמוקות הרי ש'בלייד ראנר' החדש כושל למדי במשימה להעלות ולשאול שאלות פילוסופיות עמוקות.

הסרט גם מאוד ארוך. אומנם הכמעט שלוש שעות שלו עוברות מהר, אבל אין הצדקה לאורך כזה, במיוחד שמשלב מסוים העומק בסרט הולך ומידרדר, והופך מ'בלייד ראנר' למשהו ברמה של 'אקשן פיו פיו אני הכי טוב בהכול רמה ארבעת אלפים כוח!!!'.

צילום: Gage Skidmore

'בלייד ראנר 2049' הוא ההוכחה לכך שסרטים קלאסיים ואהובים לא בהכרח צריכים שימשיכו אותם. הוא לא סרט רע אבל הוא ממש לא ההמשך המאוחר הכי טוב של 2017 (זה 'טריינספוטינג 2' למקרה ששאלתם) ולדניס ווילנב יש סרטים הרבה הרבה יותר טובים ממנו. אולי הרימייק ל'חולית' שווילנב מתכנן יהיה יותר מוצלח. מה שבטוח, את 'בלייד ראנר' המקורי תמיד יהיה לנו, לא משנה כמה המשכונים יעשו לו.

 

לקבלת פרטים נוספים

השאירו פרטים ונשמח לחזור בהקדם

Article author

בלייד ראנר 2049

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים