תרבות ופנאי

נקמתם של ההיפסטרים: הפולארויד והפטיפון חזרו ובגדול

אם אתם לא היפסטרים או פריקים של סאונד איכותי (או צילום), אז כנראה לא סיפרו לכם שהוינטג' חזר לאופנה. הכתבה שתגרום לכם להבין שאתם חייבים גרמופון בבית.

צילום: Unsplash

שנות ה-2000 המוקדמות התאפיינו בעלייתם של ההיפסטרים, הרצון להיות ייחודי ויוצא דופן בצורה אירונית, ממש על שולי המיינסטרים ולפני ש"כולם" מצטרפים לעגלה. זה הוביל לעלייתן של כמה תופעות חברתיות מעניינות, והעיקרית שבהן היא שובם של מכשירים וטכנולוגיות שכבר כמעט פסו מן העולם. שניים מאלו הם הפטיפון ומצלמת הפולראויד.

הפטיפון
לפני ששמעו מוזיקה בקסטות, בדיסקים או באייפד, שמעו מוזיקה באמצעות תקליטי ויניל, שהיו עשויים בכלל מדיסקיות אלומיניום מכוסות בכלוריד כסף, לצורך הקלטת צליל. התקליט והגרמופון (אביו של הפטיפון) הומצאו על ידי הממציא היהודי הגרמני אמיל ברלינר בשנת 1887 בארצות הברית (הוא היגר לשם בגיל צעיר). התקליט הוא אנאלוגי, השמיעה של המוזיקה היא מרצועה אחת אחידה באמצעות חריץ שחרוט עליו בספירלה.

צילום: OpenClipart-Vectors

תקליטי הויניל חזרו לאופנה אחרי שבשנות ה-80 וה-90 ננטשו, ומכירותיהם כיום גבוהות משהיו בעשרות השנים האחרונות. אמנים מוערכים ומכובדים רוצים להוציא את האלבומים שלהם בתקליט, שמהווה תקן איכות. החל משנת 2007, יום שבת ה-3 בחודש אפריל נקבע כיום התקליט הבינלאומי ומתקיימים אירועי מוזיקה ברחבי העולם בחנויות דיסקים ותקליטים.

הפטיפון הוא למעשה דגם של הגרמופון שהומצא על ידי חברה צרפתית ומיוצר החל משנת 1912. כיום הפטיפון חזר לאופנה ובגדול, כאמצעי הכי מוצלח להשמעת תקליטים. הוא קטן וקומפקטי, קל לנשיאה באופן יחסי, ובעל עיצוב נקי. מכירת יד שנייה של פטיפונים נפוצה באתרים אינטרנטיים, והם חזרו גם לייצור אחרי שזה כמעט הופסק בשנות ה-80.

צילום: MirellaST

מצלמת הפולראויד
האמצעי הכי טוב ויעיל לצילום תמונות המונים במאה ה-20 חזר אל האופנה למרבה האירוניה הודות לאפליקציות כמו אינסטגרם וחיבתם של ההיפסטרים וסלבים להשתמש במצלמת פולראויד כדי להוסיף אפקט לתמונה לפני העלאתה לאפליקציה.

המצלמה הומצאה על ידי המדען האמריקאי אדווין לנד שבשנת 1948 חשף את מצלמת האינסטנט הראשונה. אך המצלמה המיידית הראשונה (עם חדר חשוך רטוב שנלווה לה) הומצאה כבר בשנת 1923 על ידי סמואל שלפרוק. אך היה זה לנד שהמציא את הפילם המיידי, שמפתח את התמונה תוך כמה שניות, ומשם דרכו לייצור מצלמה לאותו פילם הייתה קצרה.

צילום: 2230405

למרבה האירוניה בשנת 2008 מצלמת הפולראויד הייתה בסכנת פשיטת רגל (הגרסה הקפיטליסטית של מוצרים בסכנת הכחדה), אך לאחר שמפעלים נסגרו וחברות נמכרו, בשנת 2014 המצלמות חזרו לתפוס תאוצה הודות לעזרתן של הרשתות החברתיות והרצון לגלות את הדבר החם הבא לפני כולם. דור שנות ה-2000 הביט לאחור כדי לראות מה אפשר להחזיר לאופנה, והפולראויד תפס תאוצה במהירות. מצלמות חדשות מיוצרות לצד מכירת יד שניה באינטרנט, אולם מחירי הפילמים נותרו גבוהים כשהיו לפני עשרות שנים.

צילום: DariuszSankowski

Article author

נקמתם של ההיפסטרים: הפולארויד והפטיפון חזרו ובגדול

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים