חדשות בעולם

האם חנוכה וחג המולד הם בעצם אותו חג?

חשבתם פעם מדוע חוגגים בעולם במקביל חנוכה וחג המולד? מסתבר שיש קשר בין שני החגים והוא מגיע מהתקופות הקדומות.
פך השמן וישו הנוצרי? זה התחיל הרבה לפני.

צילום: Myriams-Fotos

הרבה לפני הדתות המונותאיסטיות כמו היהדות והנצרות, היו קיימות בעולם דתות פגניות – שם כללי לדתות שונות בזמן העת העתיקה. להבדיל מהדתות בהן עומדת במרכז דמות אלוהית אחת, דתות פגניות האמינו בריבוי אלוהויות, כאשר לכל תופעת טבע או כוח יש אל משלו. לדוגמא: אלת האדמה, אל השמש ואל הסערה. דוגמא טובה לכך היא יוון העתיקה, שם כל אל נפרד שלט בכל דבר, ובראש כולם עומד זאוס.

תופעות טבע שונות תמיד סיקרנו אנשים, גם אם אלה לא ידעו כיצד להסביר אותם – למשל, למה השמש שוקעת במערב וזורחת במזרח? מה זה ליקוי ירח או ליקוי חמה? גאות ושפל? למה משתנות עונות השנה? מדוע באביב צריך לזרוע כדי לקצור לקראת הסתיו?

צילום: CJ

סביב כל התופעות האלה נבנו מיתוסים שנלווה אליהם גם פולחן כלשהו, כדי לנסות להעניק הסבר מניח את הדעת לאנשים. לדוגמא, כל אביב חגגו והקריבו קורבנות לאלת הפריון לפני פתיחת העונה החקלאית.

כל חורף, כאשר הימים התקצרו והלילות התארכו, פחדו אנשים מכך שבסופו של דבר השמש תיעלם לתמיד והם יישארו בחושך וקור מוחלט. לכן, היו מדליקים המון מדורות, אורות, נרות, בכדי להאיר את החושך וגם, כנראה, כדי להתחמם ליד האש. ראשי השבטים דאגו לרווחת האנשים ולכך שידליקו מספיק מדורות ואורות, ולכן היה חשוב להפוך את זה למנהג חובה. כך, גרמו לאנשים להאמין שבזכות הדלקת המדורות והלפידים הם מצליחים לגרום לחושך לסגת ולשמש לחזור.

מאוחר יותר, כאשר הופיעו בעולם דתות מונותאיסטיות, אחת המטרות העיקריות של אנשי הדת הייתה להעלים את הטקסים הפגניים. אמנם, זה לא היה כל כך פשוט, כי המיתוס כבר השתרש וכידוע, עד היום אנשים לפעמים מעדיפים לשלם בחייהם, אך לא לוותר על האמונה שלהם. לכן, הוחלט "להלביש" את החגים המונותאיסטיים על המועדים הפגניים, וכמובן, לצורך כך להמציא את המיתוס מחדש. כך, למשל, קרה עם חנוכה. במקום להדליק מדורות ולפידים, השתרש לו המיתוס על פך השמן שהספיק לשמונה ימים ועכשיו מחייב את החוגגים להדליק נרות במשך שבוע ויום. יחד עם זאת סופר המיתוס על מרד החשמונאים (שכמובן קרה, אך לא בטוח אם פך השמן היה קשור לכך). עם הזמן התחלפו הסיפורים, והיום אנחנו מדליקים נרות לזכר המרד בחג החנוכה.

מאוחר יותר, בנצרות, שכידוע היא דת צעירה יותר, על אותו פולחן "הלבישו" חג עם עץ מלא אורות שצריך להדליק כדי שיאיר בחושך ועל הדרך גם לחגוג יום הולדת לאל הבן (ישו הנוצרי). עם השנים, כמובן, יום הולדתו של ישו הפך לאירוע חשוב יותר וכך נוצר חג המולד.

לחצו להמשך קריאת מאמרים, כתבות וחדשות בעולם.

Article author

‎תגובה אחת

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים