לייף סטייל

לקראת החורף: כל מה שצריך לדעת על שפעת

החורף מגיע ויחד עם הגשם, המרקים ושמיכת הפוך, הוא מביא גם את השפעת העונתית. עדיין לא ברור מה בחורף גורם לעלייה בחולי השפעת אבל יש כמה תאוריות מובילות, ובניגוד למה שרבים חושבים התקררות לבדה היא לא אחת מהן.

צילום: Www.CourtneyCarmody.com/

לפני שנצלול לשפעת עצמה והגורמים לה, חשוב קודם שנבין ששפעת היא מחלה שנגרמת על ידי וירוס (נגיף) ולא חיידק. יש הבדל גדול בין חיידק לווירוס, בעוד חיידק הוא תא חי, יש עדיין מחלוקת בקרב מדענים איך בכלל לסווג את הווירוסים והאם הם בכלל נחשבים תא חי. הקושי הזה עולה מכיוון שווירוסים הם טפילים אובליגטורים, כלומר יכולים להתרבות רק לאחר שחדרו לתא חי ולא מסוגלים להתרבות לבדם.

ווירוס הוא תא בלי אברונים אשר קיימים בכל תא חי או צמח. בתא רגיל, כלומר לא תא ווירוס, נמצאים בין היתר DNA, אברונים ומערכות נוספות אשר מתרגמות את המידע הזה לחלבונים שבונים ומתחזקים את התא.  ווירוס לעומת זאת הוא תא שמכיל רק חלבונים בודדים וחומר תורשתי, כלומר אין לו את האברונים שישתמשו במידע הגנטי כדי לייצר חלבונים חדשים. זאת הסיבה גם שווירוסים חייבים תא מאכסן, הם מנצלים את השירות הזה שקיים בכל תא בכדי לשכפל את עצמם. ווירוסים חודרים לתא חי, שם הם מתפרקים ומשחררים את קטעי החומר התורשתי שקיימים בתוכם, החומר הזה משתלב במערכת התא החי וגורם לתא הזה להתחיל לייצר חלבונים על פי התוכנית של הווירוס. מחלבונים אלו מורכבים ווירוסים נוספים אשר פורצים מהתא כדי להדביק תאים נוספים.

צילום: Tim Evanson

המערכת הזאת מאוד יעילה ותא וירוס בודד של שפעת שהצליח לחדור לתא חי יכול לייצר מילוני וירוסים נוספים שיצאו מהתא וידביקו תאים נוספים. הבדל מובהק נוסף בין חיידק לווירוס הוא דרך הטיפול בהם, בעוד שנטילת אנטיביוטיקה בדרך כלל תספיק כדי לחסל את מרבית החיידקים היא לא תשפיע בכלל על ווירוסים, זאת מהסיבה הפשוטה שרוב האנטיביוטיקות מכוונות לעכב את תהליך ההכפלה של החיידקים. לווירוסים אין מנגנון רבייה ייחודי משלהם כי כאמור הם משתמשים במנגנונים של התא המאכסן, לכן קשה למצוא תרופה שתפגע רק בווירוס אך לא במאכסן. לווירוסים אין בדרך כלל טיפול תרופתי, אבל מערכת חיסונית בריאה מטפלת בצורה טובה ברוב הווירוסים שתוקפים אותנו.

צילום: Visual Hunt

שפעת היא המחלה שגורם וירוס או נגיף האינפלואנזה, הנגיף יכול לשרוד ברסס או בטיפות קטנות, כך שאם אדם נגוע יתעטש ואדם אחר ישאף אפילו רסיס קטן, הווירוס יחדור לגופו ויתחיל להכפיל את עצמו. בניגוד למה שרבים חושבים הסימפטומים של שפעת בכלל לא נגרמים בגלל הווירוס עצמו. ווירוס השפעת רק מכפיל את עצמו ולא משחרר שום רעלנים או חומרים מזיקים אחרים. אומנם על הדרך נפגע התא שאליו הוא חדר אך זהו נזק מינורי. חום, עייפות, כאב גרון, כאב ראש ועוד צרות אחרות נגרמים כתוצאה מפעילותה הקדחנית של מערכת החיסון.

מערכת החיסון היא קו ההגנה האחרון של הגוף וברגע של חדירת גורם מסכן היא לא לוקחת סיכונים ופועלת בעוצמה מירבית. כאמור, מערכת החיסון שלנו תדע לטפל בנגיף אך זה ייקח לה כמה ימים. בזמן הזה חום הגוף יעלה כדי לנסות להחליש את הנגיף שכן פעילותו מעוכבת בטמפרטורות גבוהות. החום גם גורם להתרחבות כלי הדם, בין היתר גם בראש מה שגורם לנו לכאבי ראש. אף נוזל, שיעול והתעטשות הם הדרך של הגוף לדחוק מתוכנו נזלת שמכילה שברי נגיפים וכמובן גם את הנגיפים עצמם. הגרון כואב משום ששם בדרך כלל קיים ריבוי של הנגיף, שבדרך כלל חודר דרך מערכת הנשימה, והמערכת החיסונית עובדת ביתר שאת.

מאותה הסיבה אנחנו גם חווים כאבי שרירים ומפרקים. בעת פעילות המערכת החיסונית נצמדים לנגיפים נוגדנים שמסמנים לתאים הבולעים במערכת החיסון שאותם הם צריכים לבלוע. תאים אלו מבצעים את עבודתם נאמנה אבל משאירים אחריהם חומרים מסוימים שגורמים לרגישות באזור ובעצם גורמים לנו לכאב ואי נוחות.

צילום: VisualHunt

במקרה וחליתם בשפעת הרי שאין טיפול תרופתי שיעביר את השפעת, אבל בהחלט אפשר לקחת תרופות כדי לטפל בסימפטומים אם כי יש שסבורים שעדיף פשוט לנוח, לשתות הרבה נוזלים ולתת לגוף לעשות את שלו. אין ספק שהרבה יותר אנשים חולים בשפעת בזמן החורף, אבל מסתבר שלקור יש תרומה עקיפה. בחורף אנחנו נוטים לשהות זמן רב בחללים סגורים בלי הרבה אוורור ותחלופת אוויר. דמיינו את עצמכם באוטובוס מחומם באמצע החורף או אפילו במשרד בלי שום חלון פתוח. במצב כזה מספיק שיש מישהו אחד חולה באוטובוס כדי להדביק את כל הנוסעים, תוסיפו לזה את העובדה שבחורף האוויר יבש יותר מה שמגביר את שרידות הנגיף בטיפות הרסס שבאוויר וקיבלתם הדבקה מהירה ויעילה.

סברה זו מתיישבת עם תופעות שנצפו בעולם שלאחר כמה ימים של טמפרטורות קרות, אבל בעיקר יבשות, הייתה עלייה חדה במקרי השפעת. סברות נוספות מתייחסות להפחתה בשעות האור בחורף, כך אנחנו נחשפים לפחות שמש, אנחנו סובלים ממחסור בוויטמין  D והמערכת החיסונית שלנו חלשה יותר. זה הסבר שקשה לקבל בישראל שגם בחורף אנחנו נחשפים להרבה שמש, אם כי אנשים שלא יוצאים הרבה מהבית או עטופים כל הזמן בבגדים ומעילים בהחלט יכולים לסבול ממחסור בוויטמין D בחורף ואולי להיות קצת יותר רגישים.

צילום: Mahin Fayaz

דבר נוסף שמיוחד בנגיף השפעת הוא היכולת שלו להשתנות מעט בכל עונה וכך הוא מבלבל לנו את המערכת החיסונית. המערכת החיסונית שלנו עובדת כך שבפעם הראשונה שהיא תזהה נגיף או כל גורם זר אחר היא תפעל בצורה חזקה אבל ייקח לה זמן לייצר מספיק נוגדנים ספציפיים כדי לטפל בנגיף ביעילות. אבל המערכת החיסונית שלנו גם זוכרת ונוטרת. גם לאחר שהמלחמה בנגיף מסתיימת נשארים הנוגדנים בזרם הדם לעוד זמן רב, לעיתים לכמה שנים ולעיתים אפילו לכל החיים.

צילום: Internet Archive Book Images

ברגע שיש לנו נוגדנים בדם ומגיע אותו נגיף בפעם השנייה, מערכת החיסון שלנו תתנפל עליו במהירות ואנחנו בכלל לא נדע שנחשפנו לנגיף. זו בדיוק הדרך שבה עובדים חיסונים, אנחנו מקבלים בזריקה את הנגיף מוחלש או מת, הגוף נלחם בגורם הזר ומפתח נוגדנים כנגד הנגיף. מכיוון שהנגיף לא מזיק, לא מתפתחת באמת מחלה כלשהיא, אם כי זהו חשש שתמיד קיים ויש כאלה שלא ירגישו טוב לאחר חיסון. גם אם לא הרגשנו בכלל בדרמה שהתרחשה בגופנו, נוגדנים נוצרו ומעתה אנחנו מחוסנים לנגיף.

הבעיה עם נגיף השפעת היא שהוא משתנה קצת בכל שנה, מה שאומר שהחיסון משנה שעברה לא בטוח יהיה יעיל גם השנה. גם אם חלינו בשפעת בעבר והשנה הנגיף יהיה קצת שונה המערכת החיסונית שלנו תצטרך לפתח נוגדנים חדשים כנגדו. זאת הסיבה שצוות של מומחים מבצעים מחקרים ובדיקות בשביל לנחש איזה מהמופעים של הנגיף הם מצפים שיהיה הכי דומיננטי בעונה הקרובה, כך הם ימליצו איזה חיסון יש לתת. כיום עובדים על חיסונים שמסתמכים על חלקים שלא משתנים בנגיף וכך ניתן יהיה לתת חיסון אוניברסלי, אך חיסון שכזה עדיין בפיתוח ובינתיים אנחנו נאלץ להתחסן כל שנה מחדש.

צילום: Pan American Health Organization PAHO

למרות שלעיתים אנשים מפתחים סימפטומים קלים של שפעת גם לאחר החיסון, חיסון כנגד השפעת הוא חשוב ויכול למנוע מאתנו לחלות וגם להעביר את המחלה הלאה. חיסון חשוב במיוחד לילדים ומבוגרים שנמצאים בקבוצת סיכון מוגברת, שכן המערכת החיסונית שלהם חלשה יותר וגם שפעת קלה יכולה לגרום לסיבוכים קטלניים. מומלץ להתחסן גם לאלו שנמצאים בקרבת קבוצות סיכון אלו גם בכדי שלא להדביק אותם וגם כי הם עלולים להדבק מהם בקלות.

צילום: NIAID

מאחל לכולנו שהשנה נצליח להימנע מהשפעת העונתית. שיהיה חורף חמים ונעים, ואל תשכחו להשאיר חלון קטן פתוח.

 

Article author

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים