תרבות ופנאי

האמת לגבי מחלות מעשה ידי אדם לאורך ההיסטוריה

כבר שנים שאנו שומעים כי ממשלות העולם מפתחות נשקים ביולוגיים לקראת מלחמות אפוקליפטיות עתידיות. סקירה היסטורית קצרה על שימושים בלוחמה ביולוגית תזכיר לכם שהמציאות עולה על כל דמיון.

צילום: Prawny

אחת הקונספירציות האהובות על אנשים רבים, שגם מצאה את דרכה אל התרבות הפופולארית בסדרות טלוויזיה כמו CSI, הפרינג' ועוד, וספרות מדע בדיוני – היא שישנן מחלות רבות שפותחו כנשק ביולוגי על ידי ממשלות העולם, וכי הנגיפים שלהן עלול ליפול לידיים הלא נכונות בכל רגע ולהרוג את כולנו.

אז מעבר לקונספירציות, אין הוכחה אמיתית שנשק ביולוגי כלשהו נוצר באופן מהונדס לחלוטין על ידי ממשלות ומאוחסן במתקן מסווג במדבר. אבל מה שכן יש, זה עדויות היסטוריות ל"השבחת" חיידקים ונגיפים קיימים במטרה להשתמש בהם כנשק ביולוגי במלחמה. המינוח המקובל לזה הוא לוחמה ביולוגית, ואלו המקרים המוכרים ביותר לאורך ההיסטוריה בהם נעשה שימוש ב"מחלות מעשה ידי אדם".

צילום: 3dman_eu

כבר בעת העתיקה השתמשו בגופות ובפגרים שנזרקו מעבר לחומות ערים בצורות כדי להפיץ מחלות. המקרה המתועד האחרון של שימוש כזה הוא משנת 1710 כאשר הרוסים תקפו את השוודים תוך השלכת גופות מעבר לחומת עיר בשם ריבל. שימוש במחלות נעשה גם במהלך גילוי אמריקה באופן ידוע לשמצה: הילידים ביבשת הצפונית והדרומית היו רגישים במיוחד למחלות האירופאיות שהביאו איתם המגלים, וכשהדבר התגלה, נעשה בכך שימוש כדי "למגר" את הילידים משטחי המחיה שלהם על מנת שישתלטו עליהם הכובשים האירופאיים.

צילום: geralt

ידועים לשמצה במיוחד היו פרנסיסקו פיסארו שכמעט (באמצעות שימוש בלוחמה ביולוגית), החריב את תרבות האינקה באזור פרו, והרנאן קורטס שהפיץ מחלות באזור מקסיקו על מנת לכבוש אותה (במאה ה-15 ותחילת ה-16 לספירה). שניהם דרך אגב, השתמשו באבעבועות שחורות, מהמחלות הקשות בתולדות האנושות. כדאי לדעת שהיום המחלה כבר לא מסוכנת. גירסה של החיסון הסיני מהמאה ה-11 מצאה דרכה אל אירופה באמצעות אשת השגריר הבריטי בטורקיה, מארי וורטלי מונטגיו במאה ה-17. גילוי החיסון הפך את סגנון הלוחמה הביולוגית הזה ללא אפקטיבי.

מלחמת העולם השנייה שינתה שוב את כללי המשחק. היפנים הרגו מאות אלפי בני אדם בסין באמצעות לוחמה ביולוגית, והבריטים עשו ניסויים באנתרקס באי בצפון סקוטלנד וזיהמו אותו ל-50 שנה. גם הנאצים לא נחו, הם גידלו יתושים שהודבקו במלריה, ונשלחו אל עבר צבאות בעלות הברית. הפיתוח נעשה במחנה הריכוז דכאו, והניסויים בוצעו על יהודים, אך התוכנית הושבתה בשנת 1944. לפני ההשבתה של התוכנית הנאצית, ביצי יתושים נגועות פוזרו בביצות באזור רומא, אך כשהם בקעו התברר שהחיילים היו מחוסנים. תושבי האזור לעומת זאת לא היו מחוסנים ונדבקו בשיעורים אדירים – כ-20% מהאוכלוסייה באזור תוך שנה.

צילום: qimono

בשנים האחרונות נפוצו שמועות שהמכון למחקר ביולוגי בישראל, שמטרתו ליצור כלים להתגוננות מפני לוחמה ביולוגית, למעשה מפתח נשק ביולוגי. למרות שאין עדויות לכך, כן ישנן עדויות לניסויים שנעשו על חיילים. עם זאת, מאז מלחמת העולם השנייה אין הוכחות חד משמעיות לשימוש בנשק ביולוגי, למרות שנפוצו שמועות על כך בעיראק בתקופתו של סדאם חוסיין, ובסוריה במלחמת האזרחים (שם הוכח כי נעשה שימוש בנשק כימי, אך לא ביולוגי). עד היום, לא נעשה שימוש בנשק ביולוגי כאמצעי מרכזי בקרב או במלחמה, ונקווה שהמצב ימשיך כך.

צילום: TeGy

Article author

האמת לגבי מחלות מעשה ידי אדם לאורך ההיסטוריה

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים