חדשות בעולם

אז מה יותר גרוע: סמים או המלחמה בהם? תחליטו אתם

את המושג "מלחמה בסמים" כולנו מכירים, ושמענו את צמד המילים הזה אין ספור פעמים. אבל מה ממסתר מאחורי המלחמה הזאת ולמה כולם יוצאים ממנה מופסדים?

צילום: Visual hunt

נשמע לנו הגיוני להלחם בסמים, לא היינו רוצים שאנשים שסביבנו יהיו מכורים להרואין או שהילדים או האחים שלנו יצרכו קוקאין. אבל יש הרבה דברים שלא היינו רוצים לראות אצל אנשים סביבנו; לדוגמא, אלימות, גניבות, שחיתות, אי צדק, הטרדות מיניות ועוד. אבל עדיין לא נפתחה מלחמה אוניברסלית כלל עולמית נגד כל אלו, אולם נגד הסמים נפתחה גם נפתחה.

ביוני 1971 הכריז נשיא ארצות הברית ריצרד ניקסון על האויב מספר אחת של ארצות הברית: "הסמים". כיום ישנם מקורות שטוענים שהסיבה האמיתית שעמדה מאחורי מהלך זה הייתה בכדי להפליל בצורה רחבה שחורים והיפים. אפשר לומר שזאת הייתה הכרזת מלחמה כלל עולמית, מאז הוקצו משאבים רבים למלחמה, נחתמו הסכמים בין מדינות וכסף רב הושקע במיגור "סכנת הסמים".

צילום: Visual hunt

בנתיים אפשר להגיד שהמלחמה כשלה כישלון חרוץ. המלחמה בסמים גרמה לשחיתויות, מקרי אלימות, עלייה בפשע, הרשעות של מיליוני בני אדם, ביליוני דולרים בשנה מושקעים בתפיסת פושעים וכליאתם. בנוסף, בשל הכרזת המלחמה בסמים והטאבו שנוצר סביב החומרים האלו, המחקר המדעי עליהם היה מצומצם ודרך כך נמנעו מהאנושות תרופות רבות שרק היום אנחנו מתחילים להבין את הסגולות שלהם. אבל הנורא מכול הם כמות ההרוגים הבלתי נתפסת, רק במקסיקו נהרגים יותר מ-10000 בני אדם בשנה מאלימות שקשורה בסמים.

כמו בכל דבר בחיים, סביב כל נושא יכולה לצוץ מחלוקת או בעיה שיש לפתור, ולרוב יש את המשטרה, חוקים, נהלים ובמקרה קיצוני בתי המשפט. בין יצרני וסוחרי הסמים אין אף אחד מאלו והדרך הטובה ביותר לפתור בעיות היא באלימות. מי שניסה לפתור דברים בצורה "מתורבתת" הצליח רק עד שהגיע המשוגע התורן שהתחיל לעשות שרירים. בעולם הזה החזק הוא השולט, וכשהחוזק מתבטא בכלי נשק ואיומים המצב נהייה גרוע באמת.

צילום: *sean

הבעיה התחילה כאשר ממשלות רבות חשבו לתומן שאם אין סמים אין בעיות, ולכן הן ניסו לעשות כל שביכולתן כדי למנוע מהסמים להגיע לצרכנים. בשפת הכלכלה הן פונות לחלק של ההיצע ביחסי הכוחות. כך הממשלות חשבו: אם אי אפשר לקנות מוצר מסויים הוא לא יהיה קיים. בשוק רגיל כאשר הביקוש לא משתנה אבל ההיצע יורד, מה שיקרה הוא שהמוצר רק יהפוך להיות נדיר יותר ומחיר השוק של המוצר יעלה.

ישנם הרבה מוצרים שעליה דרמטית במחירם תוביל לכך שצריכת המוצר תרד, אבל הדבר ממש לא נכון לגבי סמים. אנשים תמיד מוכנים לשלם כסף על סמים גם כשהמחיר גבוה. התכונה הזאת של סמים היא גם זאת שגורמת להרבה אנשים לנסות ולהרוויח מהם. אם ממשלה מחליטה להלחם בייצור מת' לדוגמא על ידי הגבלת כימיקלים שאפשר בין היתר להכין מהם מת', מה שקורה זה שאנשים רגילים במקומות נידחים פותחים מעבדות משל עצמם ומשתמשים בכימקלים אחרים, לפעמים מסוכנים יותר מהכימקלים הרגילים.

לתוך הוואקום הזה יכנס סחר ממדינות זרות ושיטות ההברחה רק ילכו וישתכללו. אם תחשבו על זה זה בדיוק מה שקורה עם קנאביס בישראל, פעם רוב הקנאביס שהיה בארץ היה מגיע מהברחות דרך מצרים וירדן. אחרי שהפיקוח על הגבול התהדק וכניסת קנאביס כמעט והופסקה לגמרי, החלו לצוץ בארץ חדרי גידול כמו פטריות לאחר הגשם, מה שהפך את הקנאביס לאפילו יותר נגיש ממקודם. ככה זה שאתה יודע לייצר חומר שלא משנה באיזה מקום אתה בעולם, יהיה לו ביקוש ויהיו מוכנים לשלם הרבה כסף עבורו.

צילום: West Midlands Police

כיום יש שיח מתרחב סביב סוגית הקנאביס והחוקיות שלו, יותר ויותר אנשים מבינים שאין באמת סיבה למנוע את החומר הזה מהעולם ובנוסף המלחמה בו היא יקרה, לא יעילה והופכת אזרחים פשוטים לפושעים. לא שאני מנסה להשוות בין קנאביס להרואין אבל בסופו של דבר הרעיון הוא אותו רעיון, יש רבים שמשתמשים בחומרים אלו כי אין להם אופציה אחרת, כי זה מה שהם מכירים וזה הדבר היחידי שמשכיח מהם טראומה או צלקת מהעבר. אני לא חושב שכל הסמים צריכים להיות חוקיים אבל אני בהחלט חושב שהמלחמה בחומרים האלה גורמת לנזק גדול בהרבה, מהנזק שהחומרים האלו מסוגלים לעשות.

צילום: Jordi Bernabeu

ואם נראה לכם שאין דרך חזרה ואין ברירה אחרת תרשו לי להציג בפניכם את התוכנית של שוודיה לטיפול בבעית בהרואין לפני כ-30 שנה. בשוודיה של שנות ה-80 השימוש בהרואין היה נרחב וגרם למספר גבוה במיוחד של נשאי איידס, פשעים ומקרי אלימות שקשורים בסמים וזנות. ממשלת שוודיה שניסתה לפתור את הבעיה החליטה לא לפתוח במלחמה נגד ההרואין אלא לפתור באמת את הבעיות שנגרמות בגללו.

צילום: Todd Huffman

לשם כך נפתחו מרכזים רפואיים שחילקו הרואין חינם, שם יכלו למצוא מכורים מחטים נקיות, הרואין נקי ומקלחות וחדרים בטוחים לשימוש. תוך כדי הם גם ניסו להבין מה גורם לאנשים האלו לצרוך הרואין ועזרו להם למצוא עבודה ובית. עכשיו, הם לא צריכים להשקיע את כל מהותם בחיפוש מנת הסם הבאה.

התוצאות לא איחרו לבוא, זנות ואלימות שקשורה בסמים נעלמו כמעט לגמרי מרחובות שוודיה, מקרי מוות ממנת יתר ירדו לפחות מחצי, מקרי הדבקות באיידס ירדו בצורה דרסטית, שני שליש מהמטופלים מצאו עבודה וכיום כ-70% ממשתמשי ההרואין בשוודיה מקבלים טיפול והשגחה. והדבר אולי הכי חשוב הוא הפיכת משתמשי ההרואין לאנשים מהשורה ולא לפושעים נרדפים, נראה שזאת הדרך הבטוחה והטובה ביותר להחזיר אותם לחיים רגילים ומשמעותיים.

צילום: Elvert Barnes
היום המחלמה בסמים היא מלחמה קשה ועקובה מדם שהסוף שלה לא נראה באופק. כדאי שנדע שאפשר גם אחרת ואולי אם כולנו נבין שיש עוד דרך, נצליח יום אחד לשכנע גם את ההמשלה ונצעד כולנו לעולם טוב יותר.

 

Article author

אז מה יותר גרוע: סמים או המלחמה בהם? תחליטו אתם

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים