לייף סטייל

כיצד בוטוקס משפיע לנו על המוח? מספיק בשביל שתלמדו לאהוב את הקמטים שלכם

טיפול קוסמטי בבוטוקס הוא טיפול יחסית קל ופשוט, אבל מה קורה לנו לאחר טיפול שכזה? ומה הקשר בין רגשות שאנחנו מרגישים להבעות הפנים שלנו?

צילום: Christian Schirrmacher

קלוסירידיום בוטולינום (Closridium botulinum), הוא חיידק אשר מייצר את הרעלן החזק ביותר בטבע. גרם אחד של הרעלן יכול להרוג מיליוני בני אדם. לצערנו, ישנם נשקים ביולוגים רבים אשר מבוססים על הרעלן הזה שכבר מסתובבים בעולם. הרבה לפני גילוי החיידקים, לקו אנשים רבים במחלה מסתורית לאחר אכילת נקניקי דם, כך קיבלה המחלה את השם "בוטוליזם" וכמה מאות שנים מאוחר יותר קיבל החיידק את השם בוטולוס, שפירושו ביוונית: נקניק. כך יצא, שבעברית, למחלה שהחיידק גורם קוראים בשם המאוד לא חינני: נקנקת.

מחלת הנקנקת, היא מחלה קשה מאוד אשר גורמת לשיתוק שרירים, בין היתר, לשיתוק נשימתי ושיבושים רבים במערכת העצבים. ישנן כמה דרכים להדבק במחלה, בליעת החיידקים ואו הנבגים או חדירה שלהם דרך פצע פתוח. נבגי חיידקי הבוטולינום יכולים להימצא באדמה ובמגע עם פצע פתוח יכולים לחדור לגוף. רוב מקרי ההידבקות שנובעים מאכילה, מקורם בפחיות מזון משומר, זאת בדיוק הסיבה שמזהירים מאכילת פחיות שימורים שנראה שקצת התנפחו, שכן זה סימן לכך שיש התרבות של חיידקים בתוך הפחית. תינוקות רגישים יותר לחיידק ולנבגים ולכן יש להימנע מלתת לתינוקות דבש שגם בו יכולים להימצא נבגים של החיידק.

צילום: avlxyz

דרך הפעולה של הרעלן היא היקשרות לעצבים האחראים על פעילות השרירים ומניעת מעבר של חומרים אשר אחראים לכיווץ השריר. במצב כזה השריר עובר למצב רפוי ומפסיק להתכווץ. אומנם הרעלן הזה יכול לגרום לנזקים רבים, אך במינונים נמוכים הוא מחולל פלאים. אני שם רגע בצד את העניינים הקוסמטים שאליהם אגיע מאוחר יותר. כיום משתמשים ברעלן להליכים רפואיים רבים; בפגיעות נוירולוגיות רבות נוצר מתח שריר מוגבר, טונוס מוגבר, בשרירים שונים בגוף. במצב זה השריר כל הזמן מכווץ. על ידי הזרקת הרעלן השריר משתחרר ואנשים אלו מקבלים בחזרה שליטה חלקית על השרירים שלהם. רעלן זה גם יכול לעזור במקרים מסוימים של מיגרנה כרונית, מצמוץ בלתי נשלט, שלפוחית רגיזה, הזעת יתר בבית השחי ולעוד פגיעות רבות הקשורות בפעילות לא תקינה של השרירים.

צילום: Visual hunt

אבל מכל ההליכים הרפואיים האלה יש אחד מפורסם שבטוח שמעתם עליו, הבוטוקס. זהו תהליך קוסמטי שבו על ידי הזרקת הרעלן, שרירי הפנים עוברים הרפיה. בכך נעלמים קמטים והעור נראה חלק וצעיר יותר. הבוטוקס לא משפיע לעד ויש לחדש את הטיפול כל כמה חודשים. משך הזמן המקסימלי שהוא משפיע הבוטוקס הוא כ-6 חודשים, זמן זה תלוי בגורמים רבים, בין היתר במקום ההזרקה, בריכוז החומר, במצב השריר וכדומה.

צילום: Vancouver Laser & Skincare Centre

להליכים קוסמטיים של בוטוקס יש כמה תופעות לוואי שמי שמתנסה בטיפולים אלו וודאי מכיר; נפיחות באזור ההזרקה, חולשה באזורים מרוחקים מאזור ההזרקה, השפעות מערכתיות הדומות לשפעת ועוד. אך יש תופעת לוואי אחת שלא בטוח שמי שמבצע את ההליך מודע אליה או לפחות מבין עד כמה היא תופעה קשה.

אנשים שעוברים טיפולי בוטוקס אומנם מחליקים את הקמטים, אך מה גרם לקמטים האלה מלכתחילה? בדרך כלל קמטים אלו נוצרו כתוצאה מפעילות שרירי הפנים שלנו. שרירי הפנים שלנו מתכווצים ונרפים כל רגע, בין היתר כשאנחנו צוחקים, כועסים או אפילו סתם מסתנוורים מהשמש.

צילום: ZeePack

אני בטוח שלפחות פעם אחת בחייכם שמעתם המלצה לחייך או לצחוק אפילו בצורה מאולצת, בכדי להרגיש שמחים יותר. מחקרים מהשנים האחרונות מצביעים על כך שהקשר בין המוח והרגשות שלנו להבעות הפנים שלנו, הוא לא חד כיווני כמו שרבים חושבים. כלומר, זה נכון שהבעת הפנים שלנו משקפת את מה שאנחנו מרגישים באותו רגע, אך מסתבר שגם ההפך הוא הנכון. המוח שלנו גם מקבל מידע משרירי הפנים ובכך גורם לנו להרגיש בהתאם. דוגמא אחת לכך נמצאת לנו ממש מול העיניים, אם כי אנחנו לא ממש שמים לב אליה.

תנסו רגע לכווץ את המצח והגבות כאילו שאתם כועסים או זעופים, פתאום תשימו לב לכך שהגבות שלכם נכנסו לתוך שדה הראייה. עכשיו תנסו לחייך ושימו לב ללחיים שנכנסות לשדה הראייה. מעבר לזה נמצאו מסלולים עצביים רבים אשר מקשרים בין שרירי הפנים לנקודות מפתח במוח, המקושרות עם רגשות ותחושות. המוח שלנו יודע לקשר בין הבעת פנים ורגש ובכך משתנים תהליכים במוח ובגוף כולו כתוצאה מפעילות שרירי הפנים שלנו. המוח שלנו גדל והתפתח ביחד אתנו והוא מכיר כל שריר ועווית בפרצופנו, וכאשר אנחנו משנים את הבעות הפנים שלנו על ידי הזרקות בוטוקס, האזור במוח שאחראי על רגשות והבעות פנים מתבלבל וכל חווית הרגשות שלנו משתנה לגמרי.

דבר נוסף שנפגע, היא היכולת שלנו להרגיש אמפטיה לרגשות של אנשים אחרים. אם תחשבו על זה רגע כשאתם רואים מישהו צוחק או מחייך, לעיתים, אפילו בצורה בלתי מודעת גם אתם תצחקו או תחייכו מבלי לדעת על מה ולמה. אותו דבר יקרה לנו כשנראה אדם עצוב מאוד או אפילו כועס. מחקרים מראים שבלי היכולות שלנו להביע רגשות על ידי הבעות פנים נפגעת גם היכולת שלנו "להרגיש" אנשים אחרים בצורה טובה.

צילום: VisualHunt.com

מצד שני, יש תחום מחקר מבטיח אשר מנצל את הקשר הזה בין הרגשות שלנו להבעות הפנים בכדי לטפל בבעיות שונות, כמו לדוגמא, בדיכאון. על ידי שינוי הבעת הפנים ל-׳שמחה יותר׳ ו׳מחייכת יותר׳ משפרים את הרגשת המטופל.

לסיכום, טיפולים קוסמטיים הם ממש לא דבר רע, אבל יש לקחת בחשבון את כל תופעות הלוואי הידועות ואלו שעדיין לא. חשוב שנזכור שאנחנו מכונה מסובכת ומתוחכמת הרבה יותר ממה שנדמה לנו ולכי לכל שינוי בגופנו תהיה השפעה, גם אם אנחנו עדיין לא יודעים עליה. וחוץ מזה אנחנו הכי יפים שאנחנו שמחים ומאושרים, אז אולי כדאי שנשקיע את כספנו ומרצנו בשיפור החלק הזה של חיינו.

צילום: Boris Thaser

 

Article author

כיצד בוטוקס משפיע לנו על המוח? מספיק בשביל שתלמדו לאהוב את הקמטים שלכם

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים