תרבות ופנאי

הישר מהגיהנום: החומרים המסוכנים בעולם

כמה מסוכנים אתם שואלים? מספיק בשביל שהנאצים יבחרו לא לעבוד איתם. מחומצה שאוכלת בטון ועד רעלן של קופסאות שימורים, רשימת החומרים המסוכנים בעולם.

צילום: Visual Hunt

ישנם כימיקלים רעים, אקונומיקה למשל. ישנם חומרים רעים מאוד, כספית, קדמיום וחומצת מלח. ויש חומרים שכנראה נבראו על ידי השטן בכבודו ובעצמו. להלן רשימה קצרה שלהם (אל תדאגו,את רובם לא תמצאו בבית):

כלור טרי פלואוריד – קשרים בין הלוגנים (יסודות הטור השביעי בטבלה המחזורית) ידועים כלא יציבים במיוחד. גז כלור מתפרק לרדיקלים חופשיים ורעילים במיוחד עם חשיפה לשמש כנ"ל לגבי היסוד ברום שנמצא שורה מתחתיו. אבל מה אם ניקח שני יסודות מהטור הזה ונחבר אותם במולקולה לא יציבה במיוחד? את המחשבה הזאת חשבו הנאצים במלחמת העולם השנייה והם אכן עלו על משהו. כלור טרי פלואוריד הוא מחמצן כל כך חזק שהוא מסוגל לשרוף בטון, הוא אפילו שורף אפר שרוף. החומר כל כך ריאקטיבי שבקושי ניתן להחזיק בו במכלים.

בשנות ה-50 של המאה הקודמת ניסו מדענים אמריקאים להעביר את החומר הזה במכלית רק בכדי לגלות שהוא נשפך להם מהמכלית ושורף את ריצפת הבטון והאדמה מתחתיה. מעבר לכך החומר הזה מגיב להכל, מספיק שתביטו בו והוא יתחיל להגיב. ואם התחלנו עם הנאצים אז גם נסיים איתם, הם וויתרו על כלור טרי פלואוריד בתור נשק בגלל הסכנה למשתמש.

אזידוזיד אזיד – אזידים הם שם של משפחת חומרים המבוססים על חנקנים המחוברים לחנקנים בקשרים כפולים ויחידים. מי מכם שמכיר את היסוד חנקן יודע שגז חנקן מרכיב כ- 78% מהאטמוספירה שלנו. גז חנקן מורכב משני חנקנים המקושרים בקשר משולש, מאוד יציב. בעצם, חנקן יציב עד כדי כך שצריך מכת ברק כדי לפרק את הקשר. זה לא המקרה לגבי אזידים בהם הקשר הוא כפול ויחיד. אזידים ידועים בתור חומרים לא יציבים ומאוד נפיצים, וביניהם הכי לא יציב הוא אזידוזיד אזיד. החומר כל כך לא יציב שכאשר בדקו אותו במעבדה בספקטרומטר הוא התפוצץ, רק מהדלקת המכשיר.

די מתיל כספית/ די אתיל כספית/ די מתיל קדמיום – שלושת החברים האלו הם תרכובות ביו אי אורגנית, כלומר, הם מורכבים ממתכת המקושרת למולקולות אורגניות (מולקולות שבעיקרן עשויות ממימן ופחמן). ידוע שכספית וקדמיום הם רעילים אבל שלושת החברים האלו הם בליגה אחרת לגמרי. די מתיל כספית כל כך רעיל שקיים איסור לייצר אותו במעבדות.

עד כמה הוא רעיל? מספיקה טיפה בכמות של עשירית המיליליטר כדי להרוג בן אדם בייסורים נוראיים שנמשכים כעשרה חודשים. אפילו אם אותו בן אדם שורד את החומר הזה הוא כנראה ימות מסרטן בגיל צעיר. ועוד דבר, החומר הזה חודר כפפות בלי בעיה. חברו הטוב, די מתיל קדמיום נוהג להידלק באופן ספונטני ולהפיץ אדי קדמיום אוקסיד לאוויר (קדמיום שחודר לגוף וגורם למחלת ה"Itai Itai"  שבתרגום מיפנית נקראת "כואב כואב").

עובדה מעניינת: איך יודעים על ההשפעות הנוראיות של  אורגנו כספית על בני אדם? היפנים בדקו זאת בשבילנו באמצע המאה הקודמת כשחברת כימיקלים ביפן שפכה שיירים המכילים מתילכספית (פחות רעיל מדי מתיל כספית) לתוך נחל שיצא למפרץ מינמטה. החומר הצטבר בדגים אותם אכלה האוכלוסייה המקומית, משם הכל היסטוריה. המחלה שנגרמת כתוצאה מהרעלה כזאת נקראת מחלת המינמטה. כאן מוצג סיפורה של קרן ווטהן שנהרגה בשנת 1997 מהחומר.

By Ben Mills (Own work) [Public domain], via Wikimedia Commons

חומצה פלואורואנטימונית (אנטימוני זה שם היסוד בדיל בלעז) – זוהי החומצה החזקה ביותר המוכרת לאדם. החומצה הזו חזקה פי 10 מיליון מיליארדי פעמים מחומצה גופרתית מרוכזת (חומצה גופרתית מרוכזת עושה לכם חור ביד). החומצה הזאת אוכלת הכל, פלדה, פלב"ם (פלדה בלתי מחלידה), זכוכית, פלסטיק. הדבר היחיד שיכול להכיל את החומצה הזאת הוא טפלון שבו קיימים קשרים בין פחמן לפלואור שאותם החומצה לא מצליחה לפרק.
מי שיחפש ביוטיוב לגבי החומצה הזאת יראה סירטון של אייפון ששורד באופן פלאי את החומצה הזאת, חשוב לציין שהנסיין לא משתמש בחומצה הידרופלואורית בכדי להפעיל את החומצה, אחרת, היא הייתה אוכלת את האייפון, את קערת הזכוכית ואת הנסיין.

By Smokefoot (Own work) [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], via Wikimedia Commons

בוטוליניום H – כ-70 ננו גרם יספיקו להרוג אדם ממוצע, קילוגרם יספיק בכדי למחוק את כל האנושות. אבל הכי נורא זה שהחומר הזה נוצר בקופסאות שימורים אשר פג תוקפן. לכן, כל קופסת שימורים שמתנפחת חובה לזרוק לפח. באופן משעשע הדודנים של החומר הזה בוטוליניום A ו-B משווקים תחת המותג בוטוקס אותו מזריקים למילוי קמטים.

By own work [Public domain], via Wikimedia Commons

ראויים לציון:
בטראצ'טוקסין (BTX) – החומר הזה קיים בטבע בצפרדעים ארסיות.
פולוניום 210 – איזוטופ רדיואקטיבי במיוחד של היסוד פולוניום, רעיל פי 250000 מציאניד. משמש לכאורה להתנקשויות של גופי מודיעין משום שאינו נוטה להשאיר אחריו סימנים.
VX – גז העצבים הקטלני בעולם.
חומצה הידרופלואורית HF – במצב מרוכז החומצה הזאת אוכלת זכוכית. מגע איתה יגרום לכוויה מיידית שאינה כואבת לרוב משום שהחומצה אוכלת את קצות העצבים. לאחר זמן מה החומצה תתרכב עם יוני סידן בדם לתרכובות שאינן מסיסות ועלולה לגרום להתקף לב.
מימן ציאנידי HCN – חומצה חזקה ורעילה במיוחד (החומר הזה הוא החומר הפעיל בציקלון B) שנקשרת לתאי הדם האדומים יותר חזק מחמצן. החומצה גורמת לחנק.
גופרית תלת חמצנית – חומר מאוד ריאקטיבי, ונפיץ. הדגמה קצרה כאן.
אזידו כלוריד – בדומה לחברו אזידוזיד אזיד, החומר הזה מגיב פחות או יותר עם כל דבר.

Article author

הישר מהגיהנום: החומרים המסוכנים בעולם

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים