מדע וטכנולוגיה

האמת מאחורי התמונה: איך מצלמות עובדות?

הרבה לפני הסלפי ניצבה בגאווה ה׳קמרה אובסקורה׳. סקירה קצרה על האיש שעמד מאחורי המהפיכה הראשונה בעולם הצילום.

כשאנחנו מצלמים היום סלפי, זה נורא קל. תוך שבריר שנייה המצלמה בפלאפון מצלמת אותנו, ואנחנו יכולים לראות במיידי את התוצאה. אבל פעם המצב היה קצת יותר מורכב מזה. למעשה היית צריך לחכות דקות ארוכות בלי לזוז, עד שתהליך הצילום היה מסתיים, והיית יכול לראות את התוצאה רק בתוך קופסא ענקית ומאחורי מסך שחור. הזמנים השתנו מאז, אבל מגניב להיזכר לפעמים באיך היה פעם. אז ככה המצלמה בעצם עובדת:

צילום זו הטבעה של תמונה על סרט צילום באמצעות קליטת קרני האור המוחזרים מגופים בחשיפה ארוכה. הצילום התפתח מקופסא בשם הקמרה אובסקורה, שהראתה תמונות בתוך חלל חשוך, אך התמונות לא היו מקובעות. ברגע שהמציאו את הדרך לקיבוע תמונה הנקלטת בקופסא כזו, נולד הצילום. היו עשרות אנשים שחשבו על הרעיון בו זמנית במהלך המאה ה-19, והיו כמה אנשים שהצליחו לעשות זאת במקביל.

צילום: Falcon_33

בשנים 1826-1827 הממציא הצרפתי ניספור נייפס מחבל בורגונדי, הצליח לקבע על הקמרה אובסקורה את הצילום הראשון הידוע לנו היום, "נוף מחלון בלה-גרא" משנת 1826. הוא הניח לוח פיוטר (סגסוגת של בדיל עם נחושת) שנמשח בסוג של זפת באחורי הקמרה אובסקורה, והציב במרכז עדשה קעורה משני הצדדים. לאחר חשיפה לשמש במשך 8 שעות, לוח הזפת התקשה, ולאחר שטיפה, החלקים שלא התקשו ירדו, וכך התקבלה תמונת "פוזיטיב" (הצבעים הכהים במציאות מופיעים כהים גם בצילום). לעיונכם התמונה המצורפת:

צילום: juandesant

ההצלחה לייצר תמונה "פוזיטיבית" לא התפרסמה אלא לאחר מותו של נייפס בשנת 1833, ואז שותפו לואי דאגר לקח לעצמו את כל הקרדיט. הוא כן שיפר את זמן החשיפה בכך שצמצם אותה לדקות בודדות. במהרה ממשלת צרפת קנתה את זכויות הפטנט, והעבירה את הידע לרווחת הציבור. החל מרגע זה הטכניקה החלה להתפתח במהירות, ויום פרסום הפטנט נחשב עד היום באופן רשמי ליום המצאת הצילום.

צילום: VisualHunt.com

הטכניקות השתפרו עם השנים, הממציאים גילו איך לעשות זום לתמונה, המציאו שיטות להדפסה המונית של תמונות (באמצעות הקמרה אובסקורה ניתן היה לצלם תמונות "יחידאיות" בלבד, ולא לשכפל אותן), והמציאו את סרט הצילום בנגטיב ואת "פיתוח" התמונה. אך עדיין הטכניקות התבססו על אותו עיקרון שהגה נייפס לפני זמן כה רב. מהפכת הצילום הבאה הגיעה רק עם המצאת המצלמות הדיגיטליות, שלא דורשות שימוש בסרטי צילום ומאחסנות בזיכרונות דיגיטאליים את התוצרים, אך לחובבי צילום, ולחובבי נוסטלגיה, לתמונה הגשמית תמיד יהיה מקום בליבם.

Article author

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים