מדע וטכנולוגיה

אלקטרוכימיה במטבח: הגרסה הגיקית של שובר שורות

המדריך המלא לניקיון כלי כסף במהרה, בקלות ומבלי לקנות דבר.

כולכם מכירים את התכשיטים הישנים של סבתא. כן, אלה שהשחירו עם השנים ואיבדו מהברק היפה שלהם. בוודאי שאלתם את עצמכם איך מחזירים את הכלים למצבם הקודם? אולי קצת שפשוף יעזור? אולי נקנה חומר ניקוי?

השחור שעל כלי הכסף הוא גזירת הטבע (כפי שאסביר בהמשך) אך אינו גזירת גורל, ואתם, באמצעות כלים וחומרים הקיימים בכל בית תוכלו להסיר אותו.

צילום: Scott Clark

אז למה זה קורה?
הכסף שבו אנו משתמשים אינו נמצא במצבו "הטבעי" ביותר. בטבע, כסף מגיע בדרך כלל כתרכובת של כסף דו גופרתי אשר צבעה לרוב שחור. מכיוון שהכסף של התכשיטים והכלים שלנו הותך והגפרית נוקתה ממנו בתהליכי זיקוק, הוא תמיד יגיב חזרה לאותה תרכובת עם הזמן. באוויר שאנו נושמים (בטח ובטח אם האוויר מזוהם על ידי פליטות של מפעלים תעשייתיים) יש מספיק גפרית בכדי לאפשר לכסף לחזור למצבו בטבע. כתוצאה מכך התכשיטים שלנו משחירים.

צילום: knitsteel

מה עושים?
אנחנו לא חייבים להסתפק בכלים אשר השחירו עם הזמן, אנחנו יכולים לנצל את הכימיה לטובתנו ולנקותם. לצורך כך נצטרך:

  1. מכל גדול דיו בכדי להכיל את הכלי אותו אנחנו רוצים לנקות (ורצוי שהוא לא יהיה מתכתי, נסביר בהמשך).
  2. רדיד אלומיניום.
  3. מים רותחים.
  4. סודה לשתייה (כוס על כל 4 ליטר).

שלבי התהליך:

  1. יש להכניס את רדיד האלומיניום לתוך המכל.
  2. להוסיף מים חמים וסודה לשתייה.
  3. ניתן לזרוק את כלי הכסף שלנו פנימה.
  4. בשלב זה התמיסה צפויה להתחיל לבעבע וכלי הכסף שלנו יתחיל לקבל גוון כסוף מבריק/מט (תלוי באיכות הכלי).

מומלץ לעטוף את כלי הכסף ברדיד האלומיניום (אך לא באופן אטום בכדי שיכנסו מים) בכדי לייעל את התגובה.

המדע שמאחורי התגובה

בתוך הכלי מתרחשת תגובה אשר מוכרת כתגובת "חמצון-חיזור" במהלך התגובה מתכת אחת מתחמצנת (הופכת לתרכובת או תחמוצת) והשנייה מתחזרת (עוברת מתרכובת למצב מתכתי).
במקרה שלנו הכסף הדו גופרתי הופך לכסף בעוד שרדיד האלומיניום מגיב עם הגפרית.
אז למה דווקא הכסף? הכסף היא אחת מהמתכות "האצילות" (זהב, נחושת, פלטינה וכסף) מתכות אלו נוטות להיות יציבות יותר בצורתן המתכתית ממתכות אחרות ולכן יעברו בקלות רבה יותר למצב זה. מנגד, אלומיניום אינו מתכת אצילה ולכן הוא יטה להקריב את עצמו למען המתכות האצילות.

לא רק אלומיניום נוטה להקריב את עצמו בתגובה כזאת עם כסף, אלא גם פלדה,נחושת ונירוסטה (פלדת אל חלד) ולכן לא מומלץ להשתמש בסירי מתכת (אלא אם אתם רוצים חורים בסירים שלכם). מעבר לכך, ישנם תכשיטים אשר משלבים כסף עם עוד מתכות כחלק משרשראות או שילובים, במקרים אלו המתכות האלו יקריבו את עצמן למען הכסף ואז נקבל שרשרת שחלקה חלודה (או עברה קורוזיה אם לא מדובר בברזל) וחלקה כסף יפה ומבריק (לפחות תדעו שהמוכר עבד עליכם כאשר שיווק לכם את השרשרת כמשהו יקר).

צילום: Keith Williamson

 

כמה שאלות נפוצות:

  • האם גם כסף מקריב את עצמו למען מתכות אחרות? כן, זהב ופלטינה, מתכות אלו נוטות להתחמצן פחות מכסף ולכן, אם נעשה את התהליך על שילוב כסף וזהב אנחנו נהרוס את הכסף שבתכשיט.
  • האם חייבים להשתמש במים חמים? מומלץ, התגובה תתרחש במים קרים אבל תהיה אטית בהרבה.
  •  למה משמשת הסודה לשתייה? בכדי שהתגובה תתרחש, בתוך המים חייבים להיות אלקטרוליטים (יונים בעלי מטען חיובי/שלילי של יסודות). יותר אלקטרוליטים = תגובה מהירה יותר. מכאן ניתן להסיק כי התגובה תתרחש גם במים מינרליים וגם במי ברז (בהם יש יונים. אתם תמיד יכולים להסתכל על תווית בקבוק מי השתייה שלכם) אבל תהיה אטית בהרבה. מנגד התגובה לא תתרחש במים מזוקקים בהם כמות היונים הנה נמוכה.
  • מתי לא מומלץ לעשות את תהליך? לא מומלץ לעשות את התהליך על כלי אספנות כמו: מטבעות וכלי ענתיקה להם יש ערך שנוגע לתחמוצת השחורה אשר נוצרת עם השנים (הערך הזה ירד ברגע שתנקו את הכלי).
  • אם נשים את הכלי באוויר נקי האם הוא ישחיר עם הזמן? כן, אלא אם תנקו את האוויר כמעט לחלוטין מתרכובות גפרית (שקיימות תמיד בריכוזים נמוכים, גם הרחק ממפעלים). שהיית הכלים באוויר נקי תאט את התהליך אבל זאת הסיבה האחרונה כאשר אתם מחליטים לעבור הרחק ממפעלים, הבריאות שלכם היא השיקול המרכזי.
  • האם זה מסוכן? לא למעט כוויה ממים רותחים.
  • אני לא רוצה לעשות כימיה במטבח, האם אפשר לשפשף את התחמוצת? אחרי שתשפשפו מספיק ותגמרו כמה סקוצ'ים (התחמוצת מחוברת מאוד טוב לכלי) תגלו שהשארתם שריטות על הכלי, מכאן השיקול שלכם.
Article author

2 Comments

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים