מדע וטכנולוגיה

למה אנחנו כל כך אוהבים להתגרד?

גירוד היא תופעה שפוגשת אותנו לפחות פעמיים ביום והיא יכולה להתחיל מכמה סיבות: עקיצות ,זיהומים, מגע על העור, עור יבש ואפילו בצורה פסיכולוגית. אבל איך זה קשור לעקיצה של יתוש? ולמה זה בכלל טוב?

גירוד היא תופעה שפוגשת אותנו לפחות כמה פעמים ביום,והיא יכולה להתחיל מכמה סיבות: עקיצות ,זיהומים, מגע על העור, עור יבש ואפילו בצורה פסיכולוגית. אם קראתם עד לכאן ועוד לא התגרדתם אני מניח שבקרוב יגרד לכם איפה שהוא בגוף. כמו פיהוק מדבק, לעיתים רק דיבור על גירוד או מבט על מישהו שמתגרד מספיק כדי לגרום לנו להתגרד. מחשבה על חרקים וגורמים אחרים שיכולים לגרום לנו להתגרד גם יובילו לגירוד חסר תכלית. אז מה גורם לגירוד? נחלק את השאלה לשניים.

גירוד שלא נובע כתוצאה ממגע על פני העור וגירוד שנובע מגורמים פנימיים, עקיצת יתוש או אפילו פריחה וחומרים אלרגנים אחרים. כשיתוש או יותר נכון לומר, כשיתושה, עוקצת אותנו, היא מחדירה צינורית דקה כדי לשאוב דם. כדי להימנע מאיבוד דם, כל פעם שנוצר נקב או פצע על פני עורנו הוא ישר מתמלא בטסיות דם שמקרישות את הדם ובכך סותמות את החור. היתושה שלא רוצה שיקרה דבר שכזה מפרישה לתוך העקיצה חומרים אשר נוגדים את פעילות קרישת הדם. החומר הזה לא מזיק לנו אבל הוא גורר תגובה אלרגית קטנה, כתוצאה מכך מגיעים לנקודת העקיצה היסטמינים שגורמים להרחבה של כלי הדם ובכך לזרימה טובה יותר של דם לאזור, כדי לחזק את הפעילות החיסונית באזור. ההרחבה של כלי הדם גורמת לנפיחות קלה ולאדמומיות באזור העקיצה.

צילום: FotoshopTofs

אבל בזה לא מסתפקים ההיסטמינים והם גם מעוררים את העצבים שאחראים לתחושת הגירוד. אותו תהליך יכול לקרות גם עם אבקנים וגורמי אלרגיה אחרים בעור ובמקומות אחרים שבאים במגע עם האוויר, זאת הסיבה שמי שאלרגי לפריחות יחווה עניים נפוחות, אדומות ולחות. לא ברור עדיין למה תהליך זה גורם לגירוד, אבל היום יודעים להגיד שתחושת גירוד שונה בתכלית מתחושת כאב או חום ונראה שתפקיד הגירוד הוא לסמן למוח שקרה משהו שאולי עדיף להימנע ממנו.

אם נחשוב על סיבות אחרות שיגרמו לנו לגרד אולי נבין טוב יותר את החשיבות של הגירוד. הגירוי של הגירוד אומנם זורם באותו מסלול עצבי כמו הכאב, חום או לחץ אבל הקולטנים שלו שונים ותפקידם הוא לזהות מגע קל שבקלים, לדוגמא יתוש שזה עתה נחת לנו על העורף. תחושה כזאת מיד תגרום לנו לשלוח את היד לאזור בצורה כמעט בלתי רצונית, בכך נסיר בהקדם את האיום של חרק או חיה אחרת שנוגעת בנו ויכולה להיות מזיקה לנו. זו גם הסיבה שלא נרגיש גירוד באברים פנימיים, אלא רק על פני העור, תחושת הגירוד מנסה לשמור עלינו בחזית שלנו מול הסביבה.

צילום: zzzack

ואם כבר נעקצנו ומגרד לנו, למה גירוד של המקום מקל על התחושה? שאלה זו העסיקה ועדיין מעסיקה מדענים רבים. הדעה הרווחת נכון להיות היא שברגע שאנחנו מגרדים במקום אנחנו מציפים את מקום העקיצה במסרים עצביים אשר מועברים למוח, העומס הזה מקהה את תחושת הגירוד ומקל עליו. חשוב לזכור שגירוד חזק יכול להוביל לפציעה ולזיהום של המקום. חום יעשה את אותה העבודה אבל גם הוא עלול לעשות יותר נזק מתועלת. אולי לא חשבתם על זה עד עכשיו, אבל זאת גם הסיבה שאנחנו משפשפים מכה או מיד שולחים יד ולוחצים על מכה כואבת, השדר העצבי שמאותת על כאב עובר עיכוב ואף נחסם לגמרי על ידי אותות אחרים נסבלים יותר.

צילום: torne (where

גירוד כמו גם כאב הם תחושות חיוניות לחיים בריאים ותקינים, למרות שנראה שהם גורמים ליותר סבל מתועלת, הם שומרים עלינו מפני זיהומים ופציעות. אנשים שנולדים עם תסמונת מולדת של חוסר בהרגשת כאב חשופים לפגיעות רבות: פציעות בחלל הפה מנשיכה, פגיעות בקרנית, זיהומים שלא יוכלו לדעת עליהם כי אינם חשים בכאב, ופגיעות רבות נוספות שלא תעלו בדמיונכם שניתן לחוות בזכות מנגנון הכאב. גירוד הוא גם איתות שמשהו קרה וצריך לתת לו התייחסות, או שמשהו עומד לקרות, כמו במקרה של היתושה שבדיוק נחתה עלינו.

 

Article author

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים