חדשות בעולם

מהעת העתיקה ועד ה׳דרגון גלאס׳ של ג׳ון סנואו: זכוכית לאורך ההיסטוריה

קשה להאמין שאפשר לעשות דברים כל כך יפים מהיתוך של חול, סודה וסיד.

זכוכית נמנית עם הדברים שבני האדם גילו כיצד לייצר עוד בתקופת האבן. ישנן עדויות על קיומה של זכוכית, העשויה מחומרים שונים, כבר כ-4,000 שנה לפני הספירה. אבל מה זה זכוכית בכלל, והאם בעבר באמת ייצרו אותה בשביל להרוג ׳וויט ווקרס׳?

כולנו יודעים שזה חומר שקוף, עמיד מבחינה כימית וביולוגית ומחזיק מעמד זמן רב. את הזכוכית ניתן לייצר מחומרים רבים, אך לאורך ההיסטוריה נעשה שימוש בחומרים מעטים בלבד. את הזכוכית הגולמית כיום מייצרים בעיקר מכור היתוך של חול, סודה וסיד בטמפרטורה העולה לכדי 1,000 מעלות צלסיוס. מהתוצר שמתקבל ניתן להפיק סוגי זכוכית רבים.

צילום: stux

לאורך ההיסטוריה הזכוכית לא אחת שימשה לאומנות, וכולנו מכירים את הויטראז׳ים היפים שמעטרים את החלונות בכנסיות הגדולות ברחבי העולם. קולאז' זכוכית בצבעים שונים שמספר סיפורי נצרות מהברית החדשה והישנה, הפכו לחובה בכל כנסייה מערבית כבר מהמאה ה-12 לספירה. האור המיוחד שנופל על המתפללים בכנסיות עם ויטראז'ים סקרן את האדריכלים שראו בכך דרך לשלב את הצורך בהארת הכנסייה עם המיסטיות ששררה בה. אחת הקתדרלות המפורסמות בעולם היא קתדרלת נוטרדאם בפריז שמעוטרת בויטראז'ים כאלו, והם מהווים אתר עלייה לרגל מרחבי העולם.

צילום: falco

אך ישנה אומנות זכוכית נוספת שצריך להכיר, והיא ניפוח הזכוכית והפיסול בזכוכית. האי מורנו, הסמוך לונציה שבאיטליה, הוא אתר עלייה לרגל לחובבי האומנות היפה והעדינה הזו. כבר במאה ה-13 לספירה ונציה העבירה את מפעלי הזכוכית שלה לאי כדי להקטין את סכנת השריפות בה. האי התפרסם במאה ה-14 וייצר חרוזי זכוכית ומראות, ובמשך תקופה האי היה יצרן הזכוכית הגדול באירופה. מאוחר יותר האי החל לייצא גם נברשות, אגרטלים ועוד.

צילום: Hans

ניפוח זכוכית לא רק כרוך בסכנת שריפה אלא גם דורש ריכוז ועדינות רבה בעת הניפוח עצמו, שכן ניפוח הזכוכית נעשה בטמפרטורות מאוד גבוהות. כאשר הזכוכית מתקררת, היא מקבלת את הצורה שהיא עוצבה לתוכה לעד, ומתגבשת ליצירת אומנות לייצור המוני, לתערוכות, בהזמנה אישית, או להרג של מתים מהלכים בסדרות של HBO.

Article author

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים