לייף סטייל

עוד סיבה ללגליזציה של קנאביס: על נפלאות צמח ההאמפ

צמח האמפ הוא אחד הצמחים החשובים ביותר לאנושות. יחד עם זאת, הוא לא חוקי במדינות רבות, והכל בגלל השיוך המשפחתי שלו ואינטרסים של תאגידים חסרי מצפון.

תחשבו לרגע שיש לכם בן דוד, הבן דוד הזה הוא גם הכבשה השחורה של המשפחה, הוא פושע מורשע והיום יושב בכלא, עכשיו תחשבו שיום אחד מאשימים אתכם שאתם פושעים ומכניסים אתכם לכלא, ומה הפשע שלכם אתם שואלים? אתם קרובי משפחה של הפושע, ומלבד היותכם קרובי משפחה לא עשיתם כלום ובכל זאת נמצאתם אשמים.

אם השתלשלות האירועים הזאת נראית לכם לא הגיוניות או לא צודקת אתם לא לבד, אבל זה בדיוק מה שקרה לצמח ההאמפ התעשייתי (קנאבוס בעברית), צמח שכל פשעו הוא קרבתו לצמח המריחואנה. ואם נמשיך עם המשל הזה נראה שגם הבן דוד (צמח המריחואנה) חף מפשע אבל את זה כבר נשאיר לפעם אחרת.

צילום: Julian Stallabrass

ההאמפ הוא צמח הדומה במראה למריחואנה, שניהם שייכים למשפחת הקנאביס, אך בשונה מצמח המריחואנה צמח האמפ גדל בקצב מהיר מאוד ולממדים גדולים בהרבה ממנו. ההבדל החשוב באמת הוא בריכוז המרכיבים הפסיכואקטיבים שבו (THC). בניגוד למריחואנה בצמח האמפ הריכוזים נמוכים מאוד ולא תצליחו להתמסטל מעישון או אכילה של האמפ.

צמח האמפ חוקי באנגליה. צילום: Uncleweed

כמו הרבה דברים מקוממים בהיסטוריה האנושית גם מאחורי סיפור האמפ והקנאביס מסתתרים אינטרסים כלכליים של תאגידים מפלצתיים. ישנה תיאוריה, די מבוססת, שאומרת שהחוקים שחוקקו נגד הקנאביס בארצות הברית, ובעקבותיה גם במדינות רבות אחרות, היו כלי של חברות נייר גדולות שפחדו משוק הנייר המיוצר מהאמפ שהלך וגדל. כך התחיל המאבק נגד המריחואנה שכנראה בכלל היה מכוון נגד ההאמפ התעשייתי. כמובן שייצור נייר מהאמפ הוא ידידותי בהרבה לסביבה וחוסך כריתת יערות והרס של בתי גידול, אך עסקי הנייר מעצים כבר היו מפותחים מאוד וגרפו הרבה כסף.

צילום: Bernd Thaller

סיבה נוספת, שנראה שהתווספה לסיבה הראשונה, היא שיחידות במשטרה ובממשל של ארצות הברית היו על סף סגירה ברגע שנגמרה תקפות היובש, והאלכוהול חזר להיות חוקי. עובדה זאת מתיישבת עם ציר הזמן, שכן תקופת היובש הסתיימה בסוף 1933 ואילו הקנאביס הוצא מהחוק בשנת 1937, בחקיקה פדרלית. כל האשמות, מופרכות ככול שיהיו, היו על ההשפעות הפסיכואקטיביות של הצמח, על כך שהוא משנה את התנהגות המשתמשים בו, גורם להם להיות אלימים, עצלנים וטיפשים. או בקיצור, צמח הקנאביס הוא צמח שטני והוא הדבר הכי גרוע שקרה לאנושות. האשמות שלא קשורות לצמח ההאמפ, כי כאמור אין לו השפעות פסיכואקטיביות.

צילום: Carwil

עד לאותה תקופה גידולי האמפ בארצות הברית היו בשיאם, ישנן עדויות שהבית הלבן, בכבודו ובעצמו, נבנה על שטח שהיה שדה האמפ ענקי. לצמח ההאמפ יש מערכת יחסים ארוכה עם בני האדם, וניתן למצוא עדויות של שימושים בהאמפ ממצרים, יוון, רומא העתיקה, סין, שבטים באפריקה ואפילו עדויות ממסופוטמיה. כולם מדברים על צמח אלוהי, בעל סגולות רפואיות שאין דומות לו. בנוסף משויכות לצמח תכונות של גמישות, חוזק ועמידות לתנאי מזג אוויר שונים ומגוונים. אלה העניקו לצמח האמפ מקום של כבוד משחר ההיסטוריה.

צילום: Internet Archive Book Images

השימושים העיקרים של הצמח; ייצור שמן, חבלים, ניירות (קאנבס), בדים, חומר בידוד בבניה והיום אנחנו אפילו יודעים לייצר ממנו תחליפים לפלסטיק. בזרעים של צמח האמפ יש ריכוז גבוה במיוחד של חומרים מזינים, ויטמינים וחלבונים. כיום אנחנו מכירים רק חלק קטן מהמרכיבים שנותנים לצמח את הסגולות הרפואיות שלו, אך כבר נמצאו לו ולבן דודו, הקנאביס, שימושים רבים והוא נמצא כיעיל בטיפול במחלות רבות.

צילום: Boston Public Library

אומנם יש מגמה של שינוי בעולם אך עדיין גידולי האמפ לא חוקיים במדינות רבות, זאת למרות שהמוצרים שמייצרים ממנו דווקא כן חוקיים. הדבר מגביל צרכנים רבים והופך את המוצרים ליקרים וברי השגה לעשירים בלבד. לדוגמא, אנשים רבים אשר סובלים מאלרגיות לטחבים ועובש, לא מסוגלים לחיות ברוב הבתים שנבנים בשיטה הסטנדרטית. אך נמצא שבשימוש בהאמפ כחומר מבודד, כמות העובש וגורמי האלרגיות יורדים כמעט לגמרי, מספיק כדי שאנשים רגישים יוכלו לחיות בבית כזה ולזכות בחיים רגילים. מכיוון שחומר הגלם יקר, קשה מאוד לבנות בתים בצורה הזאת ובכך נפגעת אוכלוסייה גדולה מאוד. מעבר לכך שבבניה הרגילה, רובנו חשופים לגורמים מזיקים רבים שחיים לנו בין הקירות, דבר אשר גורם לתחלואות מגוונות ובעיקר למחלות נשימה.

צילום: AZRainman

אין ספק שהמפסידים הגדולים מכל הסיפור הזה הוא אנחנו, האזרחים הפשוטים והסביבה, שנמנע מאתנו חומר גלם שיכול לתרום רבות לבריאות הכללית שלנו ואף לרפא מחלות. התרומה לסביבה הייתה יכולה להיות עצומה: מניעה של כריתת יערות, וצמצמום השימוש בפלסטיק מזהם, היו ממזערים את הפגיעה שלנו בטבע, בעיקר בסביבה הימית שהיא הקורבן האמיתי של זיהום הפלסטיק. כל שנותר לנו הוא לקוות שגידולי ההאמפ יחזרו להיות חוקיים, אם לא בפני עצמם, לפחות יחד עם המריחואנה, כשזאת תחזור להיות חוקית במהרה בימינו. האם ידעתם כי גם בישראל גידלו האמפ מ-1942 ועד 1943 בקיבוץ דפנה? אפילו ציינו זאת בידיעה מעיתון ׳דבר׳ בנובמבר 1942.

 

Article author

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים