תרבות ופנאי

הוצאות מקוונות: מהפכת ההוצאה לאור של המאה ה-21

סקירה של מהפכת ההוצאות הדיגיטליות, על כל היתרונות והחסרונות שבה. אם תמיד חלמתם להוציא ספר, אתם חייבים לקרוא את הכתבה הזו.

צילום: timonoko

לפני כמה שנים דווח באחד מאתרי החדשות שאחד מ-6 ישראלים כותב ספר. אלו מספרים אדירים בהתחשב בעובדה שבאותה תקופה היו במדינה "רק" 6 מיליון איש, מה שאומר שכמיליון מהם, נכון לאותה סטטיסטיקה, היו בשלבים שונים של כתיבת ספר. אבל יש מרחק גדול מלכתוב ספר ועד להוציא אותו לאור.

בתחילת שנות ה-2000 היה מקובל בישראל להוציא ספר דרך הוצאות לאור שונות, ולהסתפק בתגמול נמוך ביותר בגין הספר שלך. השלבים להוצאת ספר היו מפרכים, יקרים, וזה פשוט לא השתלם לסופרים וסופרות צעירים. אבל אז בסביבות שנת 2010 הגיעה המהפכה העולמית של הוצאות ספרים מקוונות לישראל, ושינתה את התמונה.

צילום: jbracken

נכון לשנת 2013 דווח שישנן 3 הוצאות ספרים מקוונות בולטות, "עברית", "מנדלי מוכר ספרים ברשת" ו"אינדיבוק", כאשר השניים הראשונים סיפקו גם שירותי הוצאה לאור (כולל עריכה לשונית וספרותית). מאז הצטרפו לרשימה "איפאבליש", "נטבוק", "ODB" (לשעבר book4u) ועוד הוצאות ספרים עצמאיות שמוציאות ספרים וספרי שירה בקצב מסחרר, ומתחייבות לגמול סביר לסופרים ולסופרות שמוציאים את הספרים אצלם.

עם זאת, הבעיה הייתה ונותרה שהרבה מההוצאות המקוונות מבקשות מהסופרים והסופרות לממן את הוצאת הספר שלהם ואת השיווק מאחוריו, מה שעלול להגיע ללמעלה מ-10 אלף ש"ח (וזה אפילו בלי לדבר על הדפסת עותקים מהספר, מה שמעלה את המחיר אף יותר).

לאור זאת, אתר "הדסטארט", האתר לגיוס כספים מההמונים, שהפך להצלחה במימון סרטים עצמאיים, סדרות אינטרנט ואף תערוכות אומנות, הוא מקום אידיאלי עבור סופרים רבים שאין להם את מקורות המימון כדי לשלם להוצאות המקוונות את הכספים הרבים שמושקעים בשיווק ופרסום הספר.

צילום: orinoko42

ביתרונות של ההוצאות המקוונות ניתן לציין כמובן שאפשר לוותר על שירותי הפרסום, מה שמוזיל משמעותית את עלות הוצאת הספר. כמו כן, הגמול אותו ההוצאות המקוונות מתחייבות לשלם לסופר או לסופרת. כך למשל באתר אינדיבוק מתחייבים לשלם לסופר כ-70% מכל מכירה של ספרו מהאתר. בנוסף, הספרים נמכרים בפורמטים דיגיטליים שמאפשרים קריאה יותר "מודרנית" לקהלים שכבר לא קונים ספרים מודפסים, ומעדיפים לקרוא אותם על הטאבלט שלהם, וכך יכולים גם להגדיל את גודל הכתב עבור בעלי לקויות ראייה.

אך, לאחר התלהבות של כמה שנים, בשנת 2015 החלו דיווחים על ירידה בשוק מכירות הספרים הדיגיטליות, ומכירת הספרים המודפסים עודנה עומדת איתנה. הדבר הזה מעלה את השאלה: אמנם הוצאות הספרים המקוונות מאפשרות לסופרים וסופרות לפרוץ אל שוק הספרים, אך נראה שעדיין עליהם להשקיע הרבה כסף כדי להדפיס את הספרים שלהם, מכיוון שזו הדרך העיקרית בה ספרים עדיין נמכרים.

צילום: ginnerobot

מאחר שלא לכולם יש את הכסף הזה, אנו עשויים להיוותר עם הרבה מאוד ספרים שיצאו דיגיטלית, אך לא רבים קראו אותם, מה שאומר שהסופרים לא קיבלו את הגמול שהובטח להם כיוון שספריהם לא נמכרו. יש כאלה שאומרים שמהפכות זה לא בהכרח דבר חיובי, אבל זה העולם החדש שאנחנו חיים בו. לפני כל קבלת החלטה יש לשקול את היתרונות ואת החסרונות, ולדעת מה הסיכונים ומה הרווחים האפשריים.

 

Article author

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים