תרבות ופנאי

משמעויות נסתרות בקליפ החדש של קנדריק לאמאר

Element הוא השיר השביעי מאלבום האולפן הרביעי של קנדריק לאמאר, DAMN, שיצא באפריל האחרון. האלבום זוכה להערכה רבה בקרב המבקרים והמעריצים, למרות שהוא שונה בסגנון מאלבומיו הקודמים של הזמר. הקליפ לשיר הוא יצירת מופת בפני עצמה. נראה שהוידאו מנסה להמחיש את הכאב, האלימות, האהבה והיופי שיש בקומפטון, הקהילה ממנה הגיע הזמר.

מחלוצי הקהילה צילום: urban_data

מרבית התצלומים עליהם מבוסס הקליפ שייכים לגורדון פארקס, איש רב פעלים שהיה ידוע במלחמתו באפליה כנגד שחורים. פארקס גם אמון על ביום הסרט ׳שאפט׳ (1971) שמסמל את תחילת הז'אנר של ׳בלקספלויטיישן׳, מעין תת ז׳אנר אפרו-אמריקני של סרטי ניצול (Exploitation Film) שפרח בשנות השבעים.

           צילום: “Caveman Chuck” Coker

הסרט מבוסס על ספרו של ארנסט טידמן, והוא מספר על הבלש ג'ון שאפט, גיבור שחור, קשוח ונועז שעסוק במלחמה בפשע הרב המתחולל ברחובות. הסרט היווה נקודת תפנית משמעותית בכל הנוגע לעיצוב דמותו של האפרו אמריקני על המסך הגדול, והנציח סטריאוטיפים, יש שיגידו שחיוביים ויש שלא, על גברים שחורים; הגרוב, הקשיחות והאתלטיות.

צילום: Kemm 2

בקליפ החדש של לאמאר, אותו ביימו Jonas Lindstroem & the little homies, מרבית הצילומים בקליפ מתקשרים עם צילומי עבר של פארקס, וניתן לראות כיצד הבמאי בחר לשלב צילומים של דמויות בולטות מהאתוס האפרו אמריקני (פארקס, מוחמד עלי וכו׳), יחד עם צילומים מהסביבה הביתית של הזמר. נדמה כי המסר של לאמאר די ברור, הוא ילחם בכל מי שיפריע לו בדרכו לעשות כבוד לקהילה ממנה הגיע.

מודרן קרייסט?

צילום: sidestagecollective

אם צריך הוא ילחם במערכות, בממשלה, ובכל ראפר אחר שרק ינסה לתפוס את מקומו. הוא לא מתכוון ללכת לשום מקום: ׳We ain't goin' back to broke, family sellin' dope, That's why you mainey-ass rap ni**as better know׳.

אפילו מהקרן ע״ש גורדון פארקס הודיעו כי הם מעריכים את השיר, וכי נחמד לראות שלאמאר מכבד את מורשתו של פארקס.

 

 


השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים