תרבות ופנאי

לך תעשה חמוצים: מבוא בחמוצולוגיה בתוספת מתכון מנצח

מלפפון חמוץ

עדויות ארכיאולוגיות ואנתרופולוגיות מצביעות על כך שהחמצת המלפפון הראשון התרחשה בימי מסופוטמיה. ביוון העתיקה הוא נחשב מעדן, ואף מסופר שאריסטו היה חובב חמוצים מושבע.

צילום: mingusmutter

בכל תרבות כמעט ישנם מאכלים כבושים. כבישה של מזונות עוזרת לשמר אותם לאורך זמן גם אחרי שהעונה נגמרה. בנוסף, כבישת מזונות היוותה מקור מזון אמין ובריא למלחים שיצאו לשייט ארוך בלב ים. מחקרים מהמאה האחרונה מגלים שלמזונות כבושים יש יתרונות בריאותיים רבים. כיום מזונות כבושים רבים מומלצים לשמירה על אורח חיים בריא, ולעיתים אף מומלצים במקרים של מחלות ופגיעות במערכת העיכול.

הכובשים הזעירים שאחראים לתהליכי התסיסה הם חיידקים, שמרים, ופטריות אחרות. מזונות כבושים הם בדרך כלל קלים יותר לעיכול, ומכילים חומרים ותרכובות בריאות מאוד, שקשה, ולעיתים אף בלתי אפשרי, למצוא במזונות אחרים. בנוסף ישנם חיידקים טובים (פרוביוטיקה) שיצטרפו למסע יחד עם המזון הכבוש, אלו יאכלסו את מערכת העיכול שלכם ובכך יחזקו את אוכלוסיית החיידקים (הטובים) בקרבכם. בנוסף, החומרים שבמזונות כבושים משפיעים לטובה על החיידקים אשר שוכנים באופן טבעי בגופנו.

צילום: OakleyOriginals

כשמדברים על מלפפון חמוץ ישנם שתי דרכים לכבוש מלפפון; האחת היא בחומץ, והשנייה במי מלח. מצד אחד בשימוש במי מלח אנו יוצרים סביבה עוינת לחיידקים "רעים", חיידקים שגורמים לפירוק וריקבון. מצד שני, חיידקים שנמצאים על המלפפון משגשגים ומייצרים חומצה לקטית. החומצה הלקטית נותנת את הטעם החמוץ והיא שמחמיצה את המלפפון.

חשוב לציין שכאשר אתם קונים קופסת שימורים של מלפפון חמוץ לדוגמא, טעימים ככול שהם יהיו, קחו בחשבון שבכדי לשמור על כללי אחסון ומכירה, המזון עובר עיקור ופסטור. כלומר, המוצר הסופי לא מכיל חיידקים חיים, "רעים" או "טובים", ולעיתים גם לא את החומרים הבריאים שמתלווים למלפפון. כמובן שיש חומרים בריאים שעדיין יישארו בפחית השימורים, אבל לאלו תוסיפו חומרים משמרים ומזיקים אחרים. בקיצור, לכו תעשו חמוצים.

צילום: Maya83

הכנה ביתית של מלפפון חמוץ היא קלה, בריאה ובעיקר כיפית. עם הזמן תוכלו לשחק עם המרכיבים ולהכין לעצמכם את המלפפון החמוץ בדיוק לפי הטעם שלכם.

מה צריך:

  • צנצנת זכוכית עם מכסה שנסגר הרמטית. גודל הצנצנת תלוי בכמות המלפפונים שתרצו להכין.
  • מלפפונים טריים: כמות המלפפונים תלויה בגודל של המלפפונים ובגודל הצנצנת. אני מעדיף את הקטנים והרזים, הם שומרים על קראנצ'יות יחסית, אבל אפשר עם כל מלפפון. הטעם והמרקם יהיו קצת שונים, אם לא תנסו לא תדעו.
  • צרור שמיר טרי.
  • מי מלח, ביחס של כפית מלח על כוס מים (כ-200 מ"ל).
  • שיני שום קלופות: הערכה גסה תגיד שן שום על כל 4 מלפפונים, אבל כמובן שזה תלוי בטעמכם האישי.
  • פלפל חריף. אם אתם אוהבים חריף, תתפרעו.
  • פלפל שחור

שלבי עבודה:

  1. קודם כל חשוב לחטא ולעקר את הצנצנת, ניתן לעשות זאת על ידי השריית הצנצנת במים רותחים עד לרגע הכנסת המלפפונים. חשוב לשמור על סטריליות אחרת המלפפונים לא יעברו החמצה אלא ירקבו ויעלו עובש (זה נכון גם לאחר שהמלפפונים מוכנים, אסור להכניס לצנצנת מזלג עם שאריות אוכל או אצבעות מלוכלכות).
  2. את המלפפונים כדאי לסדר בעמידה בתוך הצנצנת כך שיהיה מקום לכמה שיותר מלפפונים.
  3. מוסיפים את שיני השום, ניתן לחצות אותן כדי להגביר את טעמן, מוסיפים את צרור השמיר, הפלפל החריף והפלפל השחור ויוצקים את מי המלח עד שהמים נשפכים החוצה. בשלב הזה סוגרים טוב טוב את המכסה ומעמידים את הצנצנת במקום לא חם מדי ולא קר מדי, רצוי טמפרטורת החדר.

מומלץ לשים צלחת מתחת לצנצנת, לפעמים כשהלחץ בצנצנת עולה נשפכים החוצה חלק מהנוזלים, כשזה קורה אין סיבה לחשוש, זה לא משפיע על המלפפונים. לאחר כמה ימים התמיסה תהפוך לעכורה (זה השלב שבו החומצה הלקטית הגיעה לריכוז כל כך גבוה שהיא גם הרגה את מרבית החיידקים שייצרו אותה), בשלב זה יש להעביר את הצנצנת למקום חשוך יותר. לאחר עוד כמה ימים, תלוי בטמפרטורה שבה תאכסנו אותם, המלפפונים יהיו מוכנים לאכילה. שיהיה בתאבון והרבה בריאות.

Article author

3 Comments

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?

לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים