חדשות בעולם

לחשים וקסמים לאורך ההיסטוריה: מציד מכשפות ועד הוגוורטס

אם תסעו לבריטניה תוכלו למצוא את מאמיני דת הוויקה, שילמדו אתכם על קסם וכישוף מודרניים. אבל מה הקשר שלהם לכישוף שהיה אסור למעלה מ-1,000 שנה?

צילום: stux

31בשנות ה-2000 אמנות הקסם והכישוף חזרו אל התודעה שלנו בסערה בעיקר בזכות ההצלחה המסחררת של סדרת הספרים של ג'יי.קיי. רולינג, "הארי פוטר", שהחזירו למיינסטרים את הפנטזיה וגרמו לכולנו לרצות להתקבל להוגוורטס. אבל, יש שאומרים שהם גם החזירו לתודעה אמנות שנחשבה לחטא לאורך ההיסטוריה. אבל למה מלכתחילה הכישוף הפך לטאבו?

צילום: VisualHunt.com

המילה מכשפה הופיעה כבר בתנ"ך, כשבספר שמות הורו לבני ישראל להרוג את מי שעוסק בכישוף. הניסיון החד של היהדות כבר בעת העתיקה להבדיל את עצמה מעובדי אלילים, כללה גם את ההפרדה הברורה בין מי שעוסק באומנות הכישוף לבין היהודים. מבחינה טרמינולוגית יש בכישוף מרכיבי דת של עבודת אלילים. עם עליית הנצרות החל מהמאה ה-4 לספירה, ועם נפילת האימפריה הרומית ותחילת ימי הביניים במאה ה-6 לספירה, הדת הנוצרית ניסתה למגר כל עבודת אלילים, לרבות כל מי שעסק או עסקה בכישוף.

צילום: AmberAvalona

עם זאת, הנצרות שילבה בתוכה שרידים מתורת הכישוף, כשמאמינים רבים החלו לייחס תכונות קסם לקמעות, ולחשי קסם הפכו לכוח עבור נזירים וכמרים, שקיוו שהשימוש בלחשים וקמעות יגדיל את הפופולאריות שלהם. האיסורים המרכזיים נגד כישוף היו בכל הנוגע לתורת השדים והמלאכים, ומי שהתיימר לזמן אותם או לדבר איתם הוצא להורג.

השילוב של הרנסנס וגילוי החיידקים, יחד עם פיתוח תורת האסטרונומיה ודחיית האסטרולוגיה הובילו לערעור בעולם הנצרות ובאמונות בקמעות ולחשי מזל. במקביל, עליית הפרוטסטנטיות גרמה לערעור יסודות הקתוליות, ולכן הערעור החזק ביציבות בת 1,000 השנים ששררה באירופה, הוביל לציד מכשפות (ומכשפים). שריפות אלו נמשכו כמה מאות שנים, עד שבמאה ה-19 עם עליית הרומנטיקה התגבר העניין ברוחניות ותרבות (לרבות קבלת השונה). בהתאם, הקולוניאליזם האירופאי הביא עימו הרבה אמונות מרחבי העולם ונולדו "מסדרי כישוף".

צילום: johnhain

קפיצת מדרגה נוספת התרחשה בשנת 1951, כאשר הוקמה הדת הפגנית "וויקה", על ידי המכשף ג'ראלד גרדנר, ששילב בין קסם ואמונה תוך איתור טקסי פולחן שקדמו לנצרות. במקביל עם התפתחות הפיזיקה הקוונטית ועקרונות כמו עקרון אי-הוודאות והחתול של שרדינגר, המדע הפך להרבה פחות "ודאי", ולציבור הרחב, החוצץ בין אמונה לקסם נראה פחות אמיתי. הדת עודנה פופולארית היום וקיימת ברחבי העולם.צילום: OpenClipart-Vectors

הקסם חזר לתרבות הפופולרית בסערה ראשית עם משחק התפקידים השולחני הראשון, וגם הכי מפורסם עד היום, מבוכים ודרקונים. ההוביט יצא כמה עשורים לפני כן והציג את דמותו של גנדלף האפור, הקוסם שסייע לבילבו באגינס במסעו, ותפקידו של הקוסם רק הורחב בטרילוגיית שר הטבעות שהפכה להצלחה מסחררת בשנות ה-60 של המאה ה-20. בשנת 1997 עם פרסום ספרה הראשון של ג'יי.קיי. רולינג "הארי פוטר ואבן החכמים" הקסם חזר למיינסטרים ודמויות כמו הרמיוני גריינג'ר והארי פוטר הפכו לתופעה לדורות.

Article author

לחשים וקסמים לאורך ההיסטוריה: מציד מכשפות ועד הוגוורטס

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?

לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים