חדשות בעולם

למה אנחנו כל כך מפחדים מנחשים, ואיך זה קשור לדרקונים?

כבר אלפי שנים שדרקונים מככבים במיתוסים של עמים רבים. מה מקור התופעה? ומה היא יכולה ללמד אותנו על ההיסטוריה האבולוציונית שלנו?

צילום: terimakasih0

דרקון הוא מעין לטאה מעופפת מטילת אימה וזורעת הרס, ולעיתים אף יורקת אש. לכולנו אין ספק שהחיה הזאת היא דמיונית ואין שום חיה שבאמת דומה לה. משחר ההיסטוריה כמעט בכל תרבות, וביבשות נפרדות ישנם תיאורים של דרקונים. במיתולגיה היוונית, באגדות מאפריקה, אוסטרליה, אמריקה ובעצם מכל רחבי העולם. אפילו האצטקים סגדו לדמות דרקון, ובעלילות גילגמש ישנו אל אשר מתואר כדרקון. בכל תרבות הדרקונים מעט שונים, לדוגמא בתרבות הסינית לרוב הדרקונים מאורכים ודומים יותר לנחשים, ואילו בסיפורי האבירים, הדרקונים יותר דומים לדינוזאורים ויורקים אש. אין ספק על כך שהדמיון ביניהם מעלה תהיות על מקורם.

צילום: A.Davey

איך נוצר מצב שבו כמעט במקביל הופיעה החיה המסתורית והציתה את הדמיון לאין ספור סיפורים ואגדות? מאחורי השאלה הזאת מסתתרת התשובה לתופעה.

צילום: Beverly & Pack

לא סתם דמות הדרקון הופיעה כל כך הרבה פעמים בתרבויות שונות. דרקון היא המפלצת אשר מתמצתת את הפחדים הכי גדולים שלנו, בני האדם. לפחד הזה יש מרכיב אבולוציוני שטבוע בנו כבר מיליוני שנים. על פי התיאוריה הזאת דרקון הוא שילוב של כל החיות שאנחנו הכי מפחדים מהן, או לפחות פחדנו, בשלבים מוקדמים שלנו כמין; דרקון הוא זוחל בעל חזות נחשית. הפחד מנחשים, אופידיופוביה, היא אחת הפוביות הנפוצות בקרב בני האדם. מבחינה אבולוציונית נראה שהראייה והיכולת להבחין בפרטים קטנים התפתחה אצל בני האדם והקופים, בין היתר, בשביל לזהות נחשים.

צילום: Visual hunt

באי מדגסקר לדוגמא, אין נחשים ארסיים. הלמורים אשר ייחודים לאי זה לא מגלים פחד מנחשים, וראייתם, ניחשתם נכון, חלשה. מחקרים אחרים מראים כי קופים שנולדו בשבי גילו פחד מנחשים כבר לאחר הלידה, הפחד מנחשים הוא פחד מולד. לא סתם נחש הוא שיא הרוע והנבזות בסיפור אדם וחוה. הפחד מהנחש שאורב לנו בין העשבים ועלול לתקוף בכל רגע, נמצא איתנו עוד מהתקופה בה היינו יונקים זעירים בעולם של דינוזאורים ושאר זוחלים. התקופה בה נחשים נמנו עם הטורפים העיקריים שלנו, ושל שאר היונקים הקטנים למשך מיליוני שנים.

לאחר מילוני שנים נוספות הצטרפו גם העופות הדורסים. היכולת של דרקונים לעוף, בתוספת הטפרים שלפעמים מתלווים לדמות הדרקון, מזכירים לנו את האיום שמגיע מהשמיים. בכל רגע אנחנו יכולים למצוא את עצמנו כלואים בין הטפרים של ציפור רעבה. לאחר מספר מילוני שנים הצטרפו גם היונקים הטורפים; אריות, נמרים, דובים ועוד. אלו המשיכו להוות איום על בני אדם גם בשלבים מאוחרים יותר בתהליך האבולוציוני שעבר המין האנושי.

צילום: Rifa21

בתרבויות רבות פה הדרקון מלא בשיניים חדות המזכירות פה של נמר, לעיתים הראש כולו נראה כשל נמר. דרקון הוא שילוב של שלושת החיות (נחשים, עופות טורפים, יונקים טורפים) שהפחד מהן הוא פחד קדום, שנמצא עמוק בתוך התת מודע של כל בני האדם באשר הם. לכן לא מפליא שהפחד הזה, מצא את דרכו בדמות מפלצת הדרקון לכל צורותיה.

צילום: VisualHunt.com

הפחד מדרקונים אפילו נוצל לצורכי שליטה בהמון. בסין העתיקה לדוגמא, נאמר על הקיסרים שהם צאצאים של דרקון. בכמה מאות השנים האחרונות נראה שהצלחנו להתנתק מהפחד העתיק הזה, וכיום ישנם סיפורים רבים על דרקונים שהם ידידי האדם. סימן מובהק לעליונות שאנו חשים כלפי הטבע וכיצד התרבות שלנו משתנה בהתאם.

צילום: Peter23394

Article author

למה אנחנו כל כך מפחדים מנחשים, ואיך זה קשור לדרקונים?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים