טבע וחיות

האם דבורים באמת מתות אחרי שהן עוקצות?

בטוח שמעתם בעבר מישהו אומר בביטחון שדבורים מתות לאחר עקיצה. האם יש אמת במיתוס הזה? ולמה אומרים שיש למרוח דבש על מקום העקיצה?

צילום: vipin baliga

לפני הכל, צריך ליישב מחלוקת ארוכת שנים: דבורות או דבורים?

המשפחה, שכוללת למעלה מ-20,000 מינים שרובם עדיין לא התגלו ונחקרו על ידי בני האדם, כוללת את דבורת העץ הצהובה, אוסמיה, בנאית שחורה ועוד. כשמדברים עליהן כמכלול צריך לקרוא להן "דבורים", אך יש לנקוט בלשון נקבה. כמו למשל- הדבורים מאבקות את הפרחים.

צילום: Visual Hunt

עכשיו אחרי שהוצאנו את הבלבול הזה מהמשוואה, בואו נתמודד עם מיתוס ידוע ומוכר, שהדבורים מתות אחרי שהן עוקצות את מי שהן מרגישות מאוימות ממנו. אך האם זה אכן המצב? ומתי דבורה בכלל תרצה לעקוץ מישהו?

צילום: Visual hunt

אז המנגנון של העקיצה לא קשור רק לבני אדם. הוא התפתח באבולוציה ככל הנראה כמנגנון הגנה מפני חרקים שביקשו לאכול את הדבורה, כמו כן, עקיצות של חרקים בד"כ לא פוגעות בדבורה ורק הורגות את החרק המאיים. עם זאת, ישנם אינספור מקרים מתועדים שדבורים עקצו גם בני אדם, ככל הנראה כאשר הרגישו מאוימות מהם. במקרים כאלה, כמובן שאם אין תגובה אלרגית קיצונית, בן או בת האדם הנעקץ לא מת. ומה עם הדבורה? היא מצויה בסכנת חיים ממשית.

צילום: Visualhunt.com

אז כאמור, העקיצה היא חלק מהאבולוציה של הדבורה, ולכן כמובן שהיא לא תמות רק בגלל שהיא עקצה מישהו. הבעיה נוצרת ברגע שהעוקץ שלה נתקע בגוף של בני האדם, מכיוון שהוא גמיש מגופם של החרקים שהעוקץ מיועד בשבילם. הדבורה לא יכולה להתקדם בלי העוקץ שלה, ולכן כשהיא מנסה לשחרר אותו, היא בעצם ממיתה את עצמה, כי העוקץ ניתק מהגוף שלה יחד עם עוד כמה מאיבריה הפנימיים של הדבורה, וכתוצאה מכך היא מפסיקה לחיות.

צילום: Joel Bedford

טיפ למקרה שנעקצתם: תזכרו שהארס עדיין נמצא בעור שלכם, לכן, אם יש עוד דבורים בקרבת מקום הן יריחו את הארס, וכדאי לכם להתרחק, אחרת אתם עלולים להיעקץ שוב. כך, הדבורים ממשיכות את עבודתה של הדבורה שהלכה לעולמה, ומנסות להרוג את האיום בעקיצות המוניות. זה לא מגיע לרמות הקיצוניות שמראים בסרטים, אבל אם נעקצתם, כדאי לכם לכסות את מקום העקיצה בדבש (כן, כן, מאוד אירוני). זה גם מדכא את הריח וגם את תופעות הלוואי האפשריות.

Article author

האם דבורים באמת מתות אחרי שהן עוקצות?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?

לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים