תרבות ופנאי

מדע בדיוני במאה העשרים: 5 הספרים הגדולים

אם אתם חובבי מדע בדיוני אמיתיים, אתם חייבים לקרוא את 5 הספרים הבאים.

צילום: new 1lluminati

ישנם הרבה סופרים וסופרות טובים במאה ה-21 שכותבים מדע בדיוני מקורי ומצליחים לעורר עניין בהמונים. כך למשל מרגרט אטווד ו-וולטר ג'ון וויליאמס שספריהם זוכים בפרסים ברחבי העולם ונמכרים במיליוני עותקים. אבל לפניהם, המאה ה-20 סיפקה לנו כמה מספרי המדע הבדיוני הטובים ביותר שנכתבו אי פעם. להלן ה-5 הטובים ביותר לטעמי:

1. המוסד השמיימי/ אייזק אסימוב
אולי זה קצת קלישאתי, אבל הספר הזה, שיצא בשנת 1951 ותורגם לעברית בשנת 1978 הצית לבבות של מיליוני קוראים ברחבי העולם, ועורר תהייה לגבי גלקסיות רחוקות הרבה לפני מלחמת הכוכבים. הספר גם הוביל לסדרת המשכים, שאם קוראים את הספר הראשון, די מבינים למה. הספר הציג כר פורה של דמויות, עולמות, מאבקים פוליטיים ויכולת "חיזוי" היסטוריה אחת, ונותר רלוונטי עד היום.

צילום: RA.AZ

2. המשחק של אנדר/ אורסון סקוט קארד
לא משנה מה אתם חושבים על ספרי ההמשכים, או על הסדרה המקבילה "הצל של אנדר" (שלטעמי נותנת מאבק טוב לסדרת המשחק), זה היה הספר המקורי. זה הספר שקראתי אחת לשנה כשהרגשתי לבד, זה העולם שנסך בי ובמיליוני קוראים ברחבי העולם השראה, וזה הספר שהחזיר לנו תקווה בבני האדם למרבה האירוניה. במיוחד כשמגלים איך הכל נגמר, ורואים למה אנדר הופך בעל כורחו, אי אפשר שלא להזיל דמעה, ולחכות בשקיקה לקריאת המשך הרפתקאותיו.

צילום: RA.AZ

3. חולית/ פרנק הרברט
גם הספר הזה זכה להצלחה מסחרית אדירה, מה שהוביל לספרי המשך, משחק מחשב ואפילו סרט ומיני סדרה שמתרחשים ביקום החולית. הספר מתמודד בצורה מפורטת עם בעיות אקולוגיות שלא נדונו לפני כן בכובד ראש, וחוזה עתיד רווי מסעות חלל ומאבקים. הייחוד של העולם הוא שהדמויות בו בוססו לראשונה על תרבויות מזרח תיכוניות ואסייתיות, במקום מערביות, אז אפשר לזהות בו מילים בערבית ובעברית!

צילום: Ryan Vaarsi

4. היפריון/ דן סימונס
הספר המורכב הזה תורגם לעברית רק בשנת 1999, אך נחשב ליצירת מופת אשר מתקיימת בכמה קווי זמן, דמויות שהתנהגותן לא עקבית, והרבה מאורעות היסטוריים ששלובים בעלילה. הסיפור מתאר את מסעה של קבוצת אנשים שלכולם יש בקשה נואשת אל מעין-אל, שיושב בכוכב לכת בשם היפריון. מעין-אל, שעשוי לעזור לכולם או להרוג את כולם…

צילום: RA.AZ

5. צד שמאל של החושך/ אורסולה לה-גווין
יצא לאור בשנת 1969 וזכה בפרסים רבים ולמיליוני מעריצים ברחבי העולם. ייחודו של הספר הוא שהוא מסופר מנקודת מבטו של נציג ארגון המאחד גזעים תבוניים ביקום, שמנסה לצרף אליו גזע שיושב בעולם "גתן". העולם הזה יוצא דופן בפני עצמו כיוון שתושביו הם א-מגדריים, מלבד בעת קיום יחסי מין, אז כל אחד מקבל עצמו תפקיד זכרי או נקבי באופן מקרי. הספר מעביר ביקורת על מונחי השוויון שאנו מכירים, ובוחן מה קורה אם כולנו היינו שווים באמת ובתמים, ואיך מישהו זר היה מסתכל על עולם כזה.

צילום: cdrummbks

Article author

מדע בדיוני במאה העשרים: 5 הספרים הגדולים

3 Comments

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?

לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים