חדשות בעולם

האיש שהמציא את האח הגדול: 1984 וחשיבותו של ג'ורג' אורוול

״ברוכים הבאים אל האח הגדול״, לא, אנחנו לא מצטטים תוכנית ריאליטי, אלא את ספרו המכונן של ג'ורג' אורוול, 1984. הספר ששינה את הספרות הפוליטית המודרנית, והוא רלוונטי היום יותר מתמיד.

צילום: nolifebeforecoffee

בימינו אנו שומעים רבות את המונח "עולם עתידני דיסטופי" בהקשר של ספרי נוער כמו משחקי הרעב וספרים דומים להם. אך המונח היה קיים לפני כן, והעובדה שהוא רלוונטי היום יותר מתמיד מעידה על כך שהאנושות לא באמת לומדת מהטעויות שלה. קחו למשל את ספרו של ג'ורג' אורוול, 1984, כדוגמא. הספר הדיסטופי הזה המציא את המונח "האח הגדול", והנה היום התרבות המערבית מאדירה אותו בתוכנית טלוויזיה בינלאומית, שהפכה לפופולארית כמעט יותר מכל תוכנית אחרת.

צילום: Abee5

הספר הינו בעל השפעה תרבותית יוצאת דופן עד היום, והוא נכתב בכלל בשנת 1948, ופורסם בשנת 1949, זמן קצר לאחר תום מלחמת העולם השנייה, ועם תחילת המלחמה הקרה בין ברית המועצות דאז ובין ארצות הברית. אורוול ראה את העולם מתאגד לשתי "מחנות", הוא ראה ושמע מה מתרחש בברית המועצות הבולשביקית, דבר שהשפיע עליו עד מאוד בכתיבתו.

צילום: David Blackwell.

גיבור הספר, וינסטון סמית, מתגורר במעצמה עולמית עתידנית בשנת 1984 (יחסית לשנה שהספר נכתב בה כמובן) והממשלה היא "האח הגדול", שאומר מה אמת ומה לא, ומשנה את החדשות לצרכיו. היום המעצמה תוקפת, וצריך להאמין שמטרותיה מוצדקות. מחר היא תכריח אותך להאמין ש-5 זה בעצם 4, אחרת תעונה קשות.

צילום: Exile on Ontario St

סמית, שעובד ב"מיניסטריון האמת", ועבודתו היא שכתוב ההיסטוריה על פי הצורך הנוכחי של הממשלה, מתאהב בג'וליה, העובדת במחלקת ייצור רומנים באמצעות מכונות, ושניהם יודעים שהעולם אינו כפי שהממשלה מציגה להם. יחד הם מנסים לחיות את אהבתם בסוד, ולהתחמק מעינו הפקוחה של האח הגדול. לא נספיילר לכם את הספר, אבל כן חשוב להכיר את הביקורת החברתית שהוא מנסה להעביר, ביקורת שמהדהדת גם כיום.

צילום: glasseyes view

בנייה של היסטוריה פיקטיבית ושימוש בסיסמא "בערות היא כוח" מבטיחים את השלטון. כשמאמינים לכל מה שאומרים להם, האנשים החיים במעצמה שבספר נתונים כחומר ביד היוצר ויעשו כל מה שהשלטון שלהם יאמר. פברוק נתונים ושינוי עובדות היו דברים מקובלים בברית המועצות הבולשביקית, וקיימים בממשלות רבות עד היום. קחו לדוגמא את מה שקורה בצפון קוריאה (או אפילו את ה"עובדות האלטרנטיביות" שמציע דונאלד טראמפ לציבור האמריקאי). ידע הוא כוח, ומי ששולט בהיסטוריה, שולט בהווה.

צילום: jonathan229

בדיוק בגלל הסיבות האלה הספר חשוב עד היום, והשפעתו ואמירותיו הפוליטיות והחברתיות יהיו רלוונטיות ככל הנראה עוד שנים רבות. הסרט 1984 שיצא באופן סימבולי בשנת 1984 (אף אחד לא מחשיב את הסרט של שנות ה-50 שסטה מהעלילה מהותית), הביא לחיים את סיפורם של וינסטון וג'וליה, ומאבקם באח הגדול. כיכבו בסרט השחקן ג'ון הארט, השחקנית סוזנה המילטון, וזה היה תפקידו האחרון של השחקן האגדי ריצ'רד ברטון.

צילום: Archives New Zealand

צילום: jason ilagan

שנים לאחר מכן הארט ישחק את השליט האכזרי ב"ונדטה", עוד סרט שהפך כבר למיתולוגי בגלל אמירותיו הפוליטיות והחברתיות, ומזהיר אותנו ממש כמו 1984, שאנחנו בדרכנו אל עבר חברה טוטאליטרית ושתלטנית. למרבה העצב, הארט נפטר בתחילת שנת 2017, אך הספר חזר לראש מצעדי המכירות. שנים לאחר פרסומו, הספר היה ונותר רלוונטי מתמיד.

Article author

האיש שהמציא את האח הגדול: 1984 וחשיבותו של ג'ורג' אורוול

2 Comments

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים