חדשות בעולם

שלטון האב מול שלטון האם: איך הגענו למבנה החברתי הנוכחי?

האם ההיסטוריה האנושית תמיד הייתה גברית כל כך, או שמא הייתה תקופה בה נשים היו מרכז התא המשפחתי?

צילום: Denis Bocquet

חברה פטריארכלית היא חברה אשר במרכז התא המשפחתי עומד אב המשפחה. התפקידים הניהוליים והשלטוניים כולם, או רובם, נמצאים בשליטה גברית. כיום החברה שבה אנו חיים נוטה לשליטה גברית יותר מנשית, עם זאת, בשנים האחרונות (עם הופעת ארגונים פמיניסטים ומתן זכויות שוות לנשים בחלקים גדולים בעולם) אנו מתקדמים לעבר נקודות השוויון, למרות שהדרך עוד ארוכה והמלאכה מרובה. אין פלא שהחברה שלנו בנויה כך: כבר כמה אלפי שנים שגברים מקבלים את תפקידי השליטה. בשלטון המלך שהיה נהוג עד לא מזמן ברחבי העולם, הכתר היה עובר בין אב לבנו, אישה הייתה רכושו של הגבר והוא היה יכול לעשות בה כרצונו. מצב בו לגבר יש כמה נשים היה מקובל (ועדיין מקובל) בתרבויות מסוימות, למרות שהמצב ההפוך בו אישה תינשא לכמה גברים נראה כרעיון בדיוני ולא מקובל כמעט בשום תרבות.צילום: Australian National Maritime Museum on The Commons

אם נחזור לתקופות קדומות יותר, נראה שגם שלושת הדתות הגדולות: יהדות, נצרות ואסלאם, הן דתות פטריארכליות, דתות אשר התא המשפחתי מושתת על שלטון האב. הדמויות המרכזיות והמשמעותיות במיתולוגיות השונות הן גברים. תהיתם פעם למה אלוהים מזוהה עם דמות גברית? למה ישו הוא המושיע של הנצרות ומוחמד הוא נביא האסלאם? אם מנסים לצאת מדרכי החשיבה המקובלות כיום, אפשר לנסות לדמיין את אותם הסיפורים רק שבמרכזן עומדת אישה.

צילום: National Library of Australia Commons

אך אם מצב זה נראה לכם "טבעי" כדאי שתדעו שלא כך היה תמיד. כשמסתכלים על עדויות ארכיאולוגיות מהתקופה הנאוליתית, סוף תקופת האבן, לפני כ-12,000 שנה, ניתן לראות חברות שעל פי הערכות, היו שונות בתכלית מהחברות של ימינו. על פי חלק מן הפרשניות, החברות האלו התאפיינו בשלווה ובשלום, הן היו שוויוניות בכלכלה, וניתן בהן כבוד מיוחד לנשים. בממצאים מהתקופה הזו לא נמצאו חומות וגדרות סביב כפרים או בתים, גודל הבתים היה שווה, לא נראית קבורת אנשים יחד עם כלי נשק, וניתן למצוא פסלוני נשים רבים. על פי מחקרים שנעשו באזור אירופה, המצב השתנה עם כניסת שלושה גלים נפרדים של תרבויות גבריות וכוחניות יותר לאזור. על פי מחקרים, התרבויות האלו הביאו איתן את הרעיון שהגבר הוא המנהיג, וכי ניתן להשיג מטרות על ידי הפעלת כוח ושימוש בנשק, גם נגד בני אדם אחרים.

צילום: cliff1066™

כשמסתכלים על עולם החי, לרוב השליטה היא דווקא של הנקבה. היא עמוד השדרה של התא המשפחתי ובדרך כלל הנקבה בוחרת את הזכר ולא להפך. אצל בני האדם הקדומים תפקיד הצייד היה של הגברים ונראה שזאת הסיבה שהזכרים תפסו מקום כוחני יותר מאשר הנשים, שהיו עסוקות בגידול הצאצאים. בחברות מאוחרות יותר הנשים היו נשארות בבית בזמן שהגברים יצאו לעבוד בשדות ויצרו קשרי עבודה ועסקים עם גברים אחרים. החברה שאנו חיים בה כיום התפתחה במשך מאות שנים, אך מעניין לחשוב שאם דברים היו מתגלגלים קצת אחרת, אולי היום היינו חיים בחברה שוויונית יותר, בין גברים לנשים, ובכלל בין בני אדם באשר הם.

Article author

שלטון האב מול שלטון האם: איך הגענו למבנה החברתי הנוכחי?

3 Comments

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים