מדע וטכנולוגיה

פיצוח האניגמה: המחשב שהכריע את מלחמת העולם ה-2

כיצד פוצחה האניגמה, המכונה הבלתי ניתנת לפיצוח, שבגללה הגרמנים הפסידו במלחמה?

צילום: skeeze

רובנו למדנו בבתי הספר שהניצחון של בעלות הברית במלחמת העולם ה-2 הגיע מפיצוח ההצפנה הגרמנית "האניגמה", שבאמצעותה הם תקשרו במלחמה. אבל האם אתם מכירים את הסיפור מאחורי הפיצוח, ואת הדילמות הקשות שאיתן היה צריך להתמודד הצוות ההיסטורי?

הסרט "משחק החיקוי" שהיה מועמד ל-8 פרסי אוסקר, וזכה בפרס האוסקר לתסריט המעובד בטוב ביותר בשנת 2015, תיאר את סיפורו של אלן טיורינג, מתמטיקאי בריטי ואחד מהאנשים שהניחו את הבסיס למחשב הראשון, שבסופו של דבר הכריע את המלחמה.

צילום: poppet with a camera

האניגמה הייתה מכונת הצפנה שנכנסה לשימוש בשנות ה-20 של המאה ה-20 ואומצה על ידי המשטר הנאצי במלחמה. הקושי שבפיצוח המכונה היה טמון בכך שהיו לה 100,000 אפשרויות הצפנה, ואם לא ידעתם באיזו אפשרות בחרו הגרמנים באותו בוקר, לא יכולתם לפצח את המסרים שלהם, ואם פענחתם מסר ספציפי ובאותו יום לא הצלחתם להיעזר בו כדי למצוא את אפשרות ההצפנה של אותו היום, למחרת כבר הייתה אפשרות הצפנה אחרת.

צילום: WikimediaImages

הפולנים עשו צעד משמעותי בפיצוח בשנות ה-30, כשגילו את אחת החולשות של המכונה: בהרבה דרכי הצפנה, האותיות R ו-J היו אותה אות לאחר ההצפנה, והיו מעט אפשרויות הצפנה שיכלו לשנות אות מ-J ל-R. המתמטיקאי מריאן רייבסקי המציא בשנת 1938 מכונה בשם "בומבה" כדי שתסייע בפיצוח. עם זאת, בשנת 1939 הצבא הגרמני הגביר את מספר ההצפנות ולכן המכונה הפולנית לא הייתה יכולה לפענח את השדרים. לאחר הפלישה הגרמנית לפולין, המפענחים הפולנים ברחו לצרפת החופשית, והמשיכו לעבוד על הפענוח שם, ובשנת 1940 אלן טיורינג הגיע להתייעץ איתם לגבי הפענוח.

צילום: macsimski

לבסוף היו אלו הבריטים שהצליחו לפצח את הגרסה הצבאית של האניגמה במהלך המלחמה (לאחר שנים של כישלונות). אלן טיורינג ושותפו לצריף בבלצ'לי פארק, גורדון וולשמן, הצליחו לפתח את מכונת הבומבה, שהייתה יכולה לנתח מסרים ולבחון מספר אפשרויות הצפנה במכונת האניגמה, הרבה יותר ממה שהמוח האנושי היה יכול לעשות ב-24 שעות.

צילום: Tomasz_Mikolajczyk

הסוד היה להשתמש בביטויים ידועים כמו "הייל היטלר" או "אנא הגב", למצוא את קוד ההצפנה שלהם, ובאמצעות זה למצוא מכל האפשרויות, את אלה שבחרו הגרמנים באותו יום כדי להצפין את המסרים שלהם. כך, הצליחו הבריטים לפענח את המכונה שלא הייתה ניתנת לפענוח.

צילום: fill

עם זאת, הקושי היה להמשיך לגרום לגרמנים להשתמש במכונת האניגמה כדי לתקשר, ולא להסגיר את העובדה שהבריטים פענחו אותה. המתמטיקאים נאלצו לחשב את מספר ההרוגים המינימלי שיאפשר לבעלות הברית להמשיך לשמור על הסוד שלהן, וכך לגבור על מדינות הציר במלחמה במרכז אירופה. בדיעבד נחשף שהיו אנשי צופן גרמניים ששיערו שייתכן והאניגמה ניתנת לפריצה, אך לא חשבו שמישהו יעשה את המאמץ, הבריטים היו מוכנים לעשות אותו, ובסופו של דבר זה הוביל לניצחון בעלות הברית במלחמת העולם ה-2. מהלך ששינה את ההיסטוריה האנושית יותר מכל במאה ה-20.

Article author

פיצוח האניגמה: המחשב שהכריע את מלחמת העולם ה-2

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים