אספרגוס
מדע וטכנולוגיה

מדע דוחה: אספרגוס, שתן ובנג׳מין פרנקלין

ריח השתן שנגרם כתוצאה מאכילת אספרגוס העסיק אנשים רבים לאורך ההיסטוריה האנושית. מסתבר שפתרון התעלומה מורכב יותר ממה שנדמה.

צילום: VisualHunt

אספרגוס הוא ירק שנחשב למעדן, והוא בעל ערכים תזונתיים גבוהים ביותר. הוא נחקר רבות ונמצא כבעל סגולות רפואיות מדהימות. אם אתם אוהבים אספרגוס, בטח הבחנתם בתופעה מוזרה: לאחר אכילת כמות נדיבה, משתחררים בשתן חומרים אשר מוסיפים לו ריח מוזר, שמזכיר בגד רטוב שנשכח בשקית סגורה. אם אתם אוהבים אספרגוס ולא הבחנתם בתופעה הזאת, אל תדאגו, גם לזה יש הסבר הגיוני. באספרגוס יש תרכובות המכילות, בין היתר, גופרית. תרכובות גופרתיות אחראיות לריחות לא נעימים רבים, ביניהם בצל, שום, ביצה סרוחה, ואפילו הריח שמפיץ הבואש.

צילום: skeeze

לאורך ההיסטוריה אנשים רבים עסקו בשאלה הרת הגורל: למה ריח השתן משתנה לאחר אכילת אספרגוס? מעניינת יותר השאלה מדוע רק אצל חלק מהאנשים, ולא אצל כולם. אפילו בנג'מין פרנקלין כתב מכתב ב-1781 לאקדמיה המלכותית בבריסל, במטרה לגרום להם לחקור את העניין, לאחר שהוא בעצמו הוטרד מהריחות שיוצאים לו בשתן לאחר אכילת אספרגוס. לשאלה הזו הועלו שתי השערות: הראשונה, היא שרק לחלק מהאוכלוסייה יש את היכולת לפרק את התרכובות שבאספרגוס לנגזרות המסריחות שלו. ההשערה השנייה הייתה, שלא כל האוכלוסייה מסוגלת להריח את הריח של התרכובות הללו. ההשערה הראשונה נבדקה ונמצאה כנכונה, באספרגוס יש תרכובת ייחודית שאצל חלק מן האוכלוסייה תתפרק למולקולות גופרתיות נדיפות. נדיפות היא תכונה של חומרים להפוך לגז גם בטמפרטורות יחסית נמוכות, כך קורה שאצל חלק מן האוכלוסייה האדים מן השתן מתפזרים בחלל השירותים, והופכים אותו לבלתי נסבל.

צילום: EBonF

אך שם לא נגמרו המחקרים על ריח השתן והאספרגוס, כעבור כמה שנים מחקר שנערך בישראל גילה שגם ההשערה השנייה היא נכונה. מסתבר שבשביל להריח את הריח הייחודי הזה, לא מספיק שבגופכם יתבצע הפירוק כפי שתואר, בנוסף לכך אתם צריכים להיות חלק מן האוכלוסייה אשר בקולטני הריח שלהם יש את היכולת להבחין בריחות מהסוג הזה. מסתבר שחוסר היכולת להריח את הריח המדובר היא גנטית. חלק מן האוכלוסייה מכילה גן שעבר מוטציה, אשר פוגע ביכולת להריח ריחות מסוימים.

אז פעם הבאה שתאכלו כמות של אספרגוס יהיה נחמד אם תבדקו איזה סוג של אנשים אתם; כאלה שלשתן שלהם יש ריח ומסוגלים להריח? כאלה שלשתן שלהם יש ריח אבל לא מסוגלים להריח? כאלה שלשתן שלהם אין ריח אבל מסוגלים להריח? ואולי כאלה שלשתן שלהם אין ריח, וגם ככה הם לא מסוגלים להריח? רמז, במידה ולא הרחתם כלום, תצטרכו עזרה של חבר או אולי אפילו כמה כדי לעזור לכם להגיע למסקנה הנכונה (או שיש לכם חיים, ואז כל זה לא רלוונטי עבורכם). ובנימה קצת פחות דוחה, זה בדיוק הזמן לצאת ולקטוף אספרגוס בר שגדל בשפע ברחבי הארץ.

אספרג החורש

צילום: rcasha

 

Article author

מדע דוחה: אספרגוס, שתן ובנג׳מין פרנקלין

‎תגובה אחת

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים