מדע וטכנולוגיה

כל מה שחייבים לדעת לפני טיסה לירח

לפני שאתם לוקחים את הדברים וטסים אל הירח, יש כמה דברים שכדאי שתדעו…

צילום: Satjit Singh

הירח הוא הלוויין הטבעי של כדור הארץ ומקיף אותו במחזור קבוע של כ-29 ימים וחצי כפי שהוא נראה על כדור הארץ. הוא נראה בעין בלתי מזוינת, וה"כתמים" שעליו הציתו את דמיון האנושות משחר ההיסטוריה. היו כאלה שאמרו שהירח עשוי מגבינה, היו כאלה שראו בירח פנים של איש, וככאלה שהתעקשו כי זה בכלל ארנב, אבל הירח נותר אפוף מסתורין עד שבני האדם הצליחו לנחות עליו בשנת 1969, כשנאס"א (סוכנות החלל האמריקאית) הצליחה להנחית את האדם הראשון על הירח.

צילום: gregw66

לאורך ההיסטוריה הירח ריתק וסקרן תרבויות רבות, ויוחסו לו תכונות פגאניות. כך למשל היוונים יצרו את האלה ארטמיס (דיאנה בתרבות הרומאית) שהייתה אלת הציד והירח, והייתה אחותו התאומה של אפולו אל השמש. בתרבות היהודית הירח תופס תפקיד חשוב, שכן חלק מהחגים מכוונים לאמצע החודש הירחי (סוכות, פסח ופורים למשל), ועל פי סיפור הבריאה שבתנ"ך, הירח נברא ביום הרביעי.

סרטים על המסע לירח נעשו מאז שהוליווד קיימת, כשהמוקדם מביניהם הוא "המסע אל הירח" משנת 1902. כפי שניתן לראות בסרטון, מדובר בסרט אילם שתלה הרבה תקוות ב"איש" שנמצא על הירח, כשלמעשה מדובר בלוויין בלי אטמוספרה שהסיכוי לשרוד עליו בלי חליפת חלל הוא אפסי. סרטים על המירוץ לחלל וספציפית על הירח, נעשו בהצלחה לאורך השנים כמו "אפולו 13", "מאחורי המספרים" ועוד, הם זכו לאהבת המבקרים והיו הצלחה מסחררת בקופות. אז מה בעצם צריך לדעת לפני שטסים אל הירח? קודם כל, שאי אפשר להגיע לשם על סתם מטוס. הירח מרוחק מכדור הארץ כ-384 אלף ק"מ, כוח הכבידה שלו הוא שישית מזה שעל כדור הארץ, ולכן אם כבר אתם מגיעים לשם, תיזהרו לא לקפוץ גבוה מדי אם אין משהו שמחבר אתכם לקרקע. אין לו אטמוספרה ולכן אי אפשר לנשום עליו והטמפרטורה על פניו ביום היא 100 מעלות צלסיוס ובלילה כ-מינוס 170.

צילום: Internet Archive Book Images

על פי מרבית התיאוריות, וכפי שעולה ממצאים שנאספו מהמסעות אל הירח לאורך השנים, הירח ככל הנראה היה בעבר חלק מכדור הארץ, שהועף אל החלל בהתנגשות אדירה עם אסטרואיד. ההשערה הועלתה לראשונה על ידי האסטרופיזיקאית רובין קאנופ בתחילת המאה ה-20, ונמצאו לה תימוכין לאחר שהביאו אפר מהירח ונמצא שהוא מורכב מחומרים דומים מאוד לאלו של כדור הארץ. זאת בניגוד לירחים כמו ירחיו של צדק או שבתאי שנוצרו מהתגבשות חומר. אז אם אתם מבקרים בירח, אל תשכחו להצטייד במעבורת חלל איכותית, חליפת חלל מהמעלה הראשונה, שיכולה לשרוד בתנאי קור קיצוני בצד החשוך, ובחום אימים בצד המואר.

צילום: jurvetson

קחו בחשבון שאם אתם נוחתים על הצד הרחוק מכדור הארץ (לא לבלבל בין הצד האפל לצד המואר, שמשתנים לאור היום בהתאם למחזור הסיבוב של הירח סביבנו), אתם לא תראו את כדור הארץ בקרוב. זה כיוון שהירח תמיד מפנה אלינו את אותו צד, ולא מסתובב על צירו. אם נחתתם שם, ואתם רוצים לראות את כדור הארץ, תצטרכו זוג נעליים נוחות ונגן מוסיקה, כי יהיה לכם הרבה ללכת..

Article author

כל מה שחייבים לדעת לפני טיסה לירח

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים