טבע וחיות

חתול הבית: חיית מחמד או אסון אקולוגי?

כולם יודעים שהכלב הוא חברו הטוב של האדם, ולמען האמת הוא גם תלוי בו. ממולו ניצב חתול הבית, שגם אם נדמה שהוא אוהב את בעליו ומגרגר בחיקו מפעם לפעם, הוא לא באמת זקוק לו. חתולי הרחוב יצאו מכלל שליטה והם מחריבים לנו את הסביבה.

צילום: VisualHunt

מקורו של חתול הבית, שכיום נפוץ בכל העולם הוא מתת מין של חתול בר אפריקאי. הביות של חתולי בית, כלומר הכנסת חתול הבר לאזור מחיית בני אדם, והרגלתו לחברת בני אדם, קרתה לפני 4500 שנים במצרים. הסיבה שחתול הבר בוית מלכתחילה הייתה בעיקר בשביל שיצוד מזיקים (עכברים, חולדות, נחשים וכו׳), אשר היוו מטרד לבני אדם. החתולים בתורם, מילאו את תפקידם נאמנה ויכולות הצייד שלהם עדיין מפותחות מאוד, גם אצל חתולים שמנמנים ומדושני עונג.

צילום: __MaRiNa__

אך כאן גם טמונה הצרה הגדולה. חתולים מסוגלים לטרוף בכל שעה של היום, הם מצוידים בראיית לילה מצוינת, אקרובטיות של לוחם נינג'ה ויכולת התגנבות חרישית, שלוחמי קומנדו מיומנים יכולים רק לחלום עליה. תוסיפו לכל אלה את הגמישות המחשבתית והיכולת שלהם להגיע כמעט לכל נקודה שרק ירצו, וקיבלתם טורף על אימתני. בעיה נוספת היא שחתולי בית לא צדים רק לשם טריפה, לעיתים קרובות הם צדים מתוך משחק או בכדי להראות לשאר החתולים, או לבעלים שלהם, כמה חזקים וזריזים הם.

צילום: nhartvig

כיום, מינים פולשים היא הסיבה השנייה לאיבוד המגוון הביולוגי בעולם, הראשונה היא הרס בתי גידול. מגוון ביולוגי הוא מדד חשוב מאוד ליציבות מערכת אקולוגית, והוא איננו רק מספר החיות הקיימות במערכת מסוימת, אלא גם כמה מינים שונים קיימים בה. חתול הרחוב, שהוא פשוט חתול הבית שחי ברחוב, הוא מין פולש בסביבתנו. חתולי הבית ובעיקר אלו שחיים ברחוב, פוגעים במגוון הביולוגי פעמיים. בפעם הראשונה כאשר הם צדים חיות קטנות במספרים בלתי נתפסים. אומנם חלק מן החיות נראות לנו כמזיקות, ובאמת היה נחמד אם החתול שלי היה מרחיק את החולדות מהבית, אבל מה קורה כשיש עשרות ומאות חתולי רחוב שצדים כל מה שרק אפשר?

צילום: torne (where

חתול לא מבחין בין חולדה לגרביל החולות, או בין יונה לינשוף. חתולי רחוב מתפשטים גם מחוץ למרכזים עירוניים, הם מגיעים לטבע שסביבנו ומשפיעים על אזורים נרחבים, הרבה יותר ממה שנדמה לנו. בפעם השנייה חתולים תורמים להורדת מגוון המינים על ידי תחרות. חתולי הבית מתחרים בטורפים הטבעיים וגוזלים מהם את הטרף הטבעי שלהם. יש מקומות רבים שחתולי הבית דחקו לגמרי את חתולי הבר וגרמו להעלמותם מאזורים נרחבים.

צילום: Kevin Law Photography

מחקרים שנעשו בנושא מצביעים על כ-33 מינים של בעלי חיים שנכחדו מהעולם ולא נראה אותם שוב כתוצאה מגידול במספר חתולי הבית. המחקרים גם מדווחים על מילוני חיות שניצודות כל שנה על ידי חתולי הבית, ועל ירידה גדולה בכמות הציפורים בסביבות עירוניות. ריבוי חתולי הרחוב היא בעיה רצינית שאנחנו לא ערים אליה. אנחנו אוהבים לדבר על כריתת יערות גשם והרס שוניות האלמוגים, אבל חשוב שנדע שלחתולי הרחוב יש השפעה כמעט שווה על הסביבה המיידית שלנו. בנוסף, חתולי הרחוב אשר לא מקבלים חיסונים ותרופות מפיצים מחלות רבות שיכולות לפגוע גם בנו בני האדם.

צילום: Simply Boaz

חשוב לציין שאני לא נגד חתולים, גם לי יש חתולה בבית, כמובן שהפתרון הוא לא להעלים את כל חתולי הרחוב, אבל אנחנו חייבים לעצור את התפשטותם. הפתרון הטוב ביותר נכון להיום הוא עיקור וסירוס של חתולי רחוב, והאמת גם חתולי בית. לא אחת קורה שחתולה ביתית ממליטה והחתולים שגדלים מגיעים לרחוב. או אם יש לנו חתול, הוא יכול לצאת מהבית, לפגוש חתולת רחוב מיוחמת, ונראה לי שהבנתם את ההמשך. אני גם לא אומר לא להאכיל חתולי רחוב, אבל צריך לעשות זאת באחריות, יש ליצור פינות האכלה מסודרות, מרוחקות ממגורים ומפחי אשפה, וחשוב מזה, לדאוג שהחתולים מעוקרים ומסורסים.

צילום: Beegee49

בישראל העייריות והמועצות המקומיות מממנות את העיקורים והסירוסים של חתולי הרחוב, משום שהם מודעים לעומק הצרה ומוכנים להשקיע הרבה משאבים כדי לקדם פתרון לבעיה. כמובן שעדיף פתרון שלא יעורר את זעמם של פעילי זכויות בעלי חיים וחתולים. נכון להיום קיים חוק שמונע המתת כלבים וחתולים משוטטים, אלא אם כן הם מהווים מטרד בריאותי לאדם, אך יחד עם זאת, בשנים האחרונות חוקרים רבים מסבירים שחייבים לשנות את החקיקה, זאת משום שלדעתם כבר אין דרך אחרת לטפל בבעיה. אם אתם באמת אוהבים חתולים תדעו שלחלק להם אוכל בצורה לא מבוקרת מבלי לעקר או לסרס אותם רק עושה להם עוול. אם אכפת לכם מחתולים ומהסביבה תנו יד בכדי לעצור את התפשטותם הלא מבוקרת. שלא נגיע ליום שבו לא תהייה ברירה אחרת אלא "לדלל" את חתולי הרחוב.

 

Article author

חתול הבית: חיית מחמד או אסון אקולוגי?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים