טבע וחיות

פחד ותיעוב בקוטב הדרומי

בריונות בממלכת החי היא דבר מוכר, בטבע אין רחמים והחזק לעיתים מנצל את החלש ממנו כדי לזכות במחסה טוב יותר, במזון טוב יותר או בזכות להזדווג. אבל התעללות מינית?

צילום: Aztlek

כלבי ים תמיד נראים לנו כבעלי חיים חמודים ונחמדים שלא יכולים לפגוע בזבוב, אז מסתבר שלא. באי מאריון שבקוטב הדרומי צפו כבר ב- 2006 בכלב ים גוהר מעל פינגווין, ובעצם אונס אותו באכזריות. באותו זמן חשבו שזה מקרה בודד, וכי אולי מדובר בכלב ים מבולבל. אך ב- 2014 לאחר שכבר תיעדו 4 מקרים כאלה, הבינו החוקרים שכנראה מדובר בתופעה וניסו למצוא לה הסברים.

חשוב לציין שאונס בעולם החי הוא לא דבר נדיר, בדרך כלל מדובר בחיות בעלות קרבה גנטית מסויימת, לדוגמא בין יונקים. אך המקרה הזה הוא יוצא דופן בעובדה שמדובר בכלב ים שהוא יונק, לבין פינגווין שהוא בכלל עוף. בכל התיעודים של מקרי האונס שביצעו כלבי הים נראה שהדפוס דומה, הוא מתחיל בכלב ים זכר אשר רודף אחרי פינגווין, עד שהוא משיג אותו ונשכב עליו, לאחר מכן במשך כ-5 דקות כלב הים אונס את הפינגווין האומלל עם הפסקות קצרות בין לבין. בשלוש מתוך ארבעת האירועים המתועדים, שיחרר הכלב ים את הפינגווין, וזה ברח חזרה לחבריו. מקרה אחד נגמר קצת פחות טוב לפינגווין, כלב הים הזה גם הרג את הפינגווין וגם אכל אותו.

צילום: nicsuzor

פעולה זו בפני עצמה אינה חריגה, וידוע שבאי זה כלבי ים מדי פעם טורפים פינגווינים. בכל המקרים כלבי הים היו זכרים, אך בנוגע למין הפינגווינים לא הצליחו החוקרים לזהות האם מדובר בזכר או נקבה. החוקרים משערים שהתנהגות אכזרית זו של כלבי הים יכולה לנבוע מתסכול מיני של כלבי ים צעירים, שאינם מצליחים להזדווג, או אולי מפרץ אגרסיביות שמטרתו להראות מפגן שליטה וכוחניות. השערה נוספת היא שמבחינת כלבי הים זה בסך הכל משחק. גם כלבים לעיתים מגלים חיבה או רצון לשחק, על ידי ניסיון הזדווגות כמעט עם כל דבר שזז.

צילום: samuelrodgers752

לפי החוקרים תהא הסיבה שבגללה תופעה זו החלה, נראה שהיום היא נפוצה וכלבי הים לומדים אותה אחד מהשני. החוקרים יודעים לומר שלא מדובר באותו כלב ים סורר, אלא בפרטים שונים. החוקרים מסבירים שאצל כלבי הים האלה, שיטת הציד נלמדת גם כן, לכן הגיוני לחשוב שגם דפוסי התנהגות אחרים עוברים מאחד לשני.

צילום: size4riggerboots

כך או כך נראה שהפינגוונים הם הקורבן של הסיפור הזה. אין בסיפור הזה מסר חיובי, רק הצצה קטנה לעולם החי המורכב והמסובך שלא תמיד עומד בציפיות המוסריות שלנו.

Article author

פחד ותיעוב בקוטב הדרומי

‎תגובה אחת

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים