טבע וחיות

ההצגה הטובה בעולם: טקס החיזור של ציפור גן העדן

ציפורי גן עדן הן מהיפות והמוזרות שבעולם. הזכרים צבעוניים ויפים יותר, אך מי שעומדות מאחורי תופעת מופעי החיזור הן דווקא הנקבות.

צילום: darren.bellerby

הבסיס הקיומי של כל יצור חי הוא להעמיד צאצאים ובכך להעביר את הגנים שלו הלאה. בעולם החי בדרך כלל הנקבה משקיעה הרבה מאוד אנרגיה בגידול הצאצא, אם זה דרך הריון או בטיפול שלאחריו. לנקבות אם כך יש הרבה מה להפסיד, הן רוצות להבטיח שסיכויי הישרדות של הצאצא שלהן יהיו הגבוהים ביותר, הן לא רוצות להשקיע אנרגיה בטיפוח צאצא עם תכונות לא טובות. פה נכנס לתמונה הזכר, הוא צריך להוכיח לנקבה שאם רק תיתן לו הזדמנות, הצאצאים שלהם יהיו יפים כמותה וחזקים כמוהו.

צילום: Visual hunt

בעולם הציפורים התפתחו כמה "מופעי שכנוע" מהיפים והמיוחדים בטבע. לפעמים נראה שהנקבה מסתנוורת ופועלת בחוסר הגיון, אך ההפך הוא הנכון. ניקח לדוגמא את הטווס, איזה יתרון יש לזנב גדול וצבעוני? נראה שזנב מרשים שכזה רק יכביד על הצאצאים וימשוך טורפים. אז למה בכל זאת משוויץ הטווס בזנב הצבעוני שלו? לכאן נכנס עיקרון ההכבדה, עקרון שהגה הזואולוג הישראלי אמוץ זהבי, וכיום משמש כהסבר לתופעות חיזור רבות. זנב גדול וצבעוני אכן ימשוך טורפים, אך אז שואלת את עצמה הטווסית, איך יכול להיות שיש לטווס הזה זנב כל כך גדול והוא לא נטרף עדיין? כנראה ששאר התכונות שלו מצוינות והוא בעל כשירות הישרדותית גבוהה מאוד. עקרון ההכבדה מבטיח לנקבה שהזכר לא מרמה. בטבע, בדרך כלל אין דייט שני, הנקבה צריכה להחליט מהר מאוד אם היא מוכנה לשתף פעולה עם הזכר או לא. הכבדות אמתיות יהיו כאלה שלא משתלמות לרמאי, אם לטווס חלש יהיה זנב גדול הוא עלול להיטרף.

צילום: Visual Hunt

עקרון ההכבדה אומר שלפעמים דווקא תכונות שנראות לא מועילות הישרדותית דווקא מעידות על יכולת הישרדותית טובה, מעין הפוך על הפוך. זה מה שעובר בראשה של הנקבה כמובן שלא בצורה מודעת. מצד אחד, לאחר שנים של התפתחות וברירה טבעית, מנגנון בחירת בן הזוג הוביל לכך שכאשר יופיע זכר עם זנב גדול וצבעוני לנקבות יהיה קשה לעמוד בפני קסמו, גם מבלי להכנס לפסיכולוגיה שעומדת מאחור.

ומצד שני, מה שיגביל את גודל הזנב וצבעו הוא יכולת ההישרדותית האמיתית של הטווס. לאחר תהליך אבולוציוני ארוך מתקבע גודל זנב שהוא מספיק גדול כדי להסב את תשומת לבה של הנקבה, אך לא גדול מדי כך שימנע מהזכרים להגיע לבגרות מינית. בנוסף, הזכר מנסה לשכנע את הנקבה שגם הוא מושקע בעסק, שגם לו יש מה להפסיד. לזכרים ,בניגוד לנקבות, תמיד יש את האפשרות להפיץ את זרעם כמעט בלי הפסקה. הנקבה רוצה בלעדיות, מה גם שישנם מינים בהם הזכר לוקח חלק פעיל בגידול הצאצאים. לפעמים נוספים לטקס החיזור גם מתנות ומחוות מצד הזכר. לדוגמה בניית קן או הכנה מדוקדקת של השטח.

צילום: State Library of New South Wales collection

ומה קורה כאשר אין הרבה טורפים ויש שפע של מזון? טקסי החיזור והצבעים רק הולכים ומשתכללים. בפפואה גינאה החדשה התפתחו כמה מן הציפורים המוזרות והיפות ביותר על פני כדור הארץ. ציפורי גן עדן, נראות כאילו הן בפסטיבל ה- Burning man. מקושטות, רוקדות, שרות ובעיקר מוקצנות. לא סתם האבולציה נקראת בפי מומחים "ההצגה הגדולה בתבל", צפו בסרטונים ותבינו באמת כמה מופלא הטבע שסביבנו.

 

Article author

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים