לייף סטייל

סירופ תירס עשיר פרוקטוז – הנוסע הסמוי במזון שלנו

מהו סירופ תירס עשיר פרוקטוז, מהן הסכנות שכרוכות בצריכה מוגברת שלו ובאיזה מוצרים ניתן למצוא אותו?
הכתבה שתגרום לכם להסתכל על כל מוצר שאתם קונים לפחות פעמיים.

צילום: pixabay

אם על השולחן לידכם יש חטיף ארוז ממותג ידוע או אם אתם מחזיקים בידכם פחית שתיה, רוב הסיכויים שתוכלו למצוא ברשימת המרכיבים של שני המוצרים רכיב הנקרא סירופ תירס עשיר בפרוקטוז. מה הקשר בין תירס לחטיפים מלוחים ומתוקים ולשתיה קלה? אנחנו כאן כדי לפשט את העניינים.

corn-187781_960_720 צילום: pixabay

סירופ תירס עשיר בפרוקטוז (גם ידוע כ – "הסירופ") הוא ממתיק תעשייתי המופק מעמילן התירס. העמילן מעובד לגלוקוז וסוכרוז ולאחר מכן מוסיפים אנזימים המשנים חלק מהגלוקוז לפרוקטוז. הסירופ נפוץ בשימוש במוצרים רבים בכל רחבי והעולם ונחשב לחומר גלם נוח יותר לעיבוד מסוכר לבן (סוכרוז). במדינות מסוימות הסירופ אף זול יותר מסוכר לבן, וכיום נפוץ השימוש בסירופ כממתיק במשקאות קלים, מאפים, דגני בוקר, ממתקים, חטיפים ועוד סוגים רבים של מזון, בעיקר תעשייתי. חשוב להבין שצריכת סוכר מופרזת מכל סוג שהוא מוגדרת כסיכון בריאותי וישנן בעיות בריאותיות רבות המקושרות לצריכת סוכר אך בנוסף לכך, לאורך השנים נטען כנגד סירופ התירס העשיר בפרוקטוז שהוא מזיק לבריאות הרבה יותר מסוכר לבן. לפי מאמר של ד"ר אדוארד גרופ, אלו הן הסכנות העיקריות שבצריכה מופרזת של סירופ תירס עשיר בפרוקטוז:

סיכון מוגבר לחלות בסכרת מסוג 2

צריכה מופרזת של סירופ תירס עשיר בפרוקטוז עשויה להגדיל בצורה משמעותית את הסיכון ללקות בסכרת. לרוב, ניתן להמנע מהמצב על ידי הפחתה בצריכה של משקאות קלים ממותקים, ג'אנק פוד וכ'ו.

נזק לכבד

הכבד הוא תחנה במסע העיכול של הסירופ, אך בכמויות גדולות או לאחר זמן ממושך של צריכה קבועה (נניח אנשים ששותים בכל יום פחית משקה קל) עלול להיגרם נזק לכבד ואף צילוק קבוע. הדבר פוגע בתפקודו השוטף של הכבד. מחקרים נוספים מצאו שסירופ התירס גורם לשומניות יתר בכבד.

סיכון גבוה להשמנת יתר

מחקר שנערך באוניברסיטת פרינסטון מצא שעכברים שאכלו סירופ תירס עשיר בפרוקטוז השמינו ב- 300% יותר מעכברים שאכלו כמות זהה של סוכר רגיל המופק מפירות.

corn-on-the-cob-1690387_960_720צילום: pixabay

עליה ברמת הכולסטרול ה"רע"

סירופ תירס עשיר בפרוקטוז מקושר ישירות לעליה ברמות הטריגליצריד וה- LDL (הכולסטרול הרע) בגוף. שני החומרים הללו עלולים לגרום לחסימות עורקים ולמגוון רחב של מחלות לב.

באופן כללי,מומלץ להמנע מצריכת סירופ תירס עשיר בפורקטוז ולחפש תחליפים בריאים יותר ומתוקים פחות. מומלץ במיוחד לקרוא את רשימת המרכיבים של כל מוצר מזון שאתם קונים.

 


השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים