תרבות ופנאי

האסונות האוויריים הגדולים בתולדות הספורט

כמעט בכל שנה ישנם מקרים בהם מטוסים מתרסקים ברחבי העולם. לרוב זה לא מרגש אותנו כי זה לא נוגע בנו באופן אישי, אך כאשר קבוצות ספורט שלמות נעלמות מעל פני האדמה בהתרסקויות מטוס, הטרגדיה הקוקלקטיבית גדולה יותר. בכתבה זו ריכזנו עבורכם את האסונות האווירים הקשים ביותר בתולדות הספורט.

צילום: pixabay

בברזיל עוד מנסים להתמודד עם הטרגדיה הנוראה שפקדה אותם מוקדם יותר השבוע: קבוצת הכדורגל הברזילאית שאפוקואנסה נמחתה כליל בהתרסקות מטוס במדיין שבקולומביה. לפי מספר דיווחים כבר נודע, שהוגשה הצעה להתאחדות הכדורגל בברזיל כי שאפוקואנסה לא תרד מהליגה הבכירה לפרק זמן של 3 שנים. כמו כן, קבוצות רבות מברזיל ומהעולם כולו, משתדלות לעזור כמה שרק ניתן, בין אם זה בתרומת כספים, ובין אם מדובר בהשאלת שחקנים ללא תמורה מצד קבוצות אחרות בליגה הברזילאית.

המקרה המצער הזה הזכיר לנו כמה מקרים דומים שקרו בעבר, לכן החלטנו לרכז עבורכם רשימה של אסונות אוויריים קטלניים שהתרחשו בהיסטוריה של הספורט:

האסון האווירי בסופרגה – התרחש ב-4/5/1949 אז קבוצת טורינו האיטלקית הייתה על מטוס בדרכה חזרה ממשחק ידידות עם פורטוגל. המטוס התנגש בבזיליקת סופרגה בשל תנאי ראות לקויים ומזג אוייר סוער. בהתרסקות זו נהרגו כל 31 יושבי המטוס, ביניהם שחקני הקבוצה, חברי צוות, עיתונאים ומסקרים. ההלם היה כה גדול בקרב האיטלקים, עד כי למונדיאל ברזיל שנערך ב-1950, שטה הקבוצה האיטלקית באונייה.

airplane-crash-438418_1280צילום: pixabay

אסון סברדלובסק – תאונת מטוס של חיל האויר הסובייטי התרחשה ב5/1/1950 בטיסה ממוסקבה לצ׳ליאבינס. על טיסה זו נכחו 11 שחקני קבוצת ההוקי קרח של החייל ועוד כ-8 אנשים, ביניהם אנשי צוות, רופא הקבוצה ועוד בכיר מההנהלה. הטיסה נערכה במטוסו הפרטי של ואסילי סטלין, בנו של ג׳וזף סטלין, ששימש אז כמפקד בכיר בחיל האוויר הסובייטי. בגלל תנאי מזג האוויר הקשה עצר המטוס בקאזאן, ולמרות שהייתה באפשרות הנהלת הקבוצה להחליט כי נוסעים ברכבת, הם בחרו לטוס לסברדלובסק מקאזאן(עצוב לחשוב שבגלל קמצנות של בעלי הקבוצה מאבדים כל כך הרבה חיים). לקראת נחיתתו של המטוס ארעה סופת שלגים קשה, שהקשתה על נחיתתו, מה גם שהייתה עדיפות למטוסי נוסעים מקומיים על גבי טיסות צבאיות, לכן המטוס נאלץ לחכות זמן רב באוויר בתנאי מזג אוויר קשים, עד שקיבל אישור לנחות. לאחר מספר נסיונות כושלים לנחות, התרסק המטוס על המסלול. התקשורת בבריה״מ כלל לא דיווחה על התאונה, ולקבוצת ההוקי של חיל האוויר הסובייטי הועברו שחקני הוקי מקבוצות אחרות. בהמשך אף זכתה הקבוצה באליפות בריה״מ 3 פעמים ברצף.

airplane-crash-384690_1280צילום: pixabay

האסון האווירי במינכן – אירע ב6/2/1958 בזמן שמטוס בריטי של חברת BEA התרסק בזמן נסיונו השלישי להמריא מנמל התעופה שבמינכן, גרמניה. בתוך המטוס נכחו שחקני קבוצת הכדורגל מנצ׳סטר יונייטד, יחד עם מספר עיתונאים ואוהדים. 21 מתוך 44 הנוסעים במטוס נהרגו בהתרסקות, בין ההרוגים היו 8 אנשי הצוות המקצועי של הקבוצה. השחקנים שבו ממשחק גביע אירופה שנערך בבלגרד יוגוסלביה, אולם המטוס נאלץ לעצור לתדלק שוב, וזו הסיבה שנחת במינכן. לאחר שני נסיונות לא מוצלחים של הקברניט וטייסיו, החליט הצוות האווירי לנסות ולהמריא שוב. כמויות רבות של שלג גרמו להצטברות ערימת שלג גדולה בסוף מסלול ההמראה. לאחר שמהטוס פגע בערימה, איבד המטוס מהירות, והחל לקרטע אל מחוץ לגדר.

Photo credit: gutsgaming via Visual Hunt / CC BYצילום: visual hunt

אסון הרוגבי – ב-13/10/1972 המריאה טיסה 571 של חיל האוויר האורוגוואי ועליה 45 נוסעים ואנשי צוות, הנוסעים היו שחקני רוגבי ממכללת סטלה מאריס מלווים בבני משפחותיהם. המטוס היה אמור לנחות בסנטיאגו, בירת צ׳ילה. בגלל תנאי מזג אוויר קשים וניווט עיוור, פנה הטייס אל עבר רכס הרי האנדים, שם במהלך נסיון להגביה טוס, התנגשה הכנף הימנית של המטוס בהר בגובה 4200 מטרים ונתלשה ממנו. שניות לאחר מכן כבר אירעה ההתנגשות השנייה בה נתלשה הכנף השמאלית, דבר שהוביל לכך שהמטוס איבד את כנפיו, פגע בקרקע והחל להחליק במורד ההר עד אשר נעצר בגלל כמויות השלג הרבות. 16 נוסעים ניצלו, כאשר האחרונים שבהם חולצו רק כ-70 יום מזמן ההתרסקות, בהם נאלצו להתמודד עם קור קשה, חוסר במתן עזרה רפואית, מחסור במזון ומפולות שלגים רבות. לאחר שהחל להגמר מעט המזון שהיה(ביסקוויטים ויין מהטיסה), אכלו הניצולים את בשר חבריהם בכדי שיצליחו לשרוד.

plane-828566_1280צילום: pixabay

התרסקות נבחרת זמביה –  הקבוצה האפריקאית הייתה ידועה בשם ״קליעי הנחושת״ ונחשבה לאחת הנבחרות המובילות בדרום אפריקה. ב-29/4/1993 נהרגו כל שחקני הנבחרת לאחר שהמטוס הצבאי בו נסעו התרסק. הקבוצה הייתה בדרכה למוקדמות המונדיאל 1994 בסנגל. טיסה זו הייתה אמורה לעצור פעמיים לתדלוק, בפעם הראשונה בקונגו ובפעם השנייה בגבון. עוד בעצירה הראשונה היו בעיות במנוע המטוס, אך הן הוזנחו ולא נעשה דבר. לאחר המראתו השלישית של המטוס באותו היום , החל לבעור אחד ממנועי המטוס. הטייס שסבל מעייפות קשה, כיבה בטעות את המנוע השני, וכך נגמרו הכוחות למטוס והוא התרסק קרוב מאוד לחופי גבון. על הטיסה היו 18 נוסעים, וכולם נהרגו בתאונה האווירית. קפטן נבחרת זמביה, קאלושה בואליה, ניצל בנס, משום שבאותה העת שיחק ב- פ.ס.וו איינדהובן והיה מתוכנן לטוס לסנגל ישר מהולנד.

plane-1592780_1280צילום: pixabay

התרסקות נבחרת ההוקי– ב-7/9/2011 יצאה טיסה RA-42434 מירוסלבל למינסק. זמן קצר לאחר ההמראה, התרסק המטוס אל תוך נהר הטוקשה. בין הנוסעים ניתן למצוא את כל חברי קבוצת ההוקי לוקומוטיב ירוסלבל, קבוצה מצליחה מליגת ההוקי הקונטיננטלית, שנסעה להתחרות במשחק פתיחת עונה מול ״דינמו-מינסק״. המטוס מדגם זה (Yak-42D) היה שייך תחילה לחברת טטרסטן איירליינס, שבהמשך אלה מכרו אותו לחברת ״יאקובלב-סרוויס״, החברה שהטיסה אותו בזמן שהתרסק. עוד שהמטוס היה בבעלות ״טטרסטן איירליינס״, נאסר עליו לטוס בשטח האיחוד האירופי בגלל בעיות בטיחותיות. מתוך 45 הנוסעים במטוס, ניצל רק אלכסנדר בוריסוביץ׳ ששימש כמהנדס הטיסה. בין ההרוגים ניתן למצוא את מאמן הקבוצה הקנדי בראד מקרימון, קפטן נבחרת סלובקיה פאבל דמיטרה, רוברט דיטריך מגרמניה, סטפן ליב השוודי, ועוד מספר שחקני הוקי מקצוענים ומפורסמים, חלקם זרים וחלקם מקומייים.

Photo credit: Dmitry Terekhov via Visual Hunt / CC BY-SA  צילום: visual hunt, מטוס מדגם Yak-42D

אנחנו מאחלים לכל קוראינו, שתישארו בריאים ובטוחים בכל פעם שאתם במטוס, ברכב, או לצד הדרך.

 

 

 

 


השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים