חדשות בעולם

האם לכדור הארץ יש יותר מירח אחד?

לרבים מכוכבי הלכת המוכרים לנו יש ירחים החגים סביבם במסלול קבוע. ירח הוא כל עצם טבעי המקיף כוכב לכת בהשפעת כח הכבידה של הכוכב.

צילום: Bluedharma

לרבים מכוכבי הלכת המוכרים לנו יש ירחים החגים סביבם במסלול קבוע,גב ירח הוא כל עצם טבעי המקיף כוכב לכת בהשפעת כח הכבידה של הכוכב. במערכת השמש שלנו לרבים מכוכבי הלכת יש יותר מירח אחד. למאדים יש שניים, לכוכב אוראנוס יש 27 ירחים, וזה עוד כלום לעומת צדק ושבתאי שלכל אחד מהם יש יותר מ – 60 ירחים. מספר הירחים המקיפים כל כוכב משתנה לעיתים, בעקבות תזוזות של גופים שמיימים וכוחות הפועלים בחלל ("מזג – אוויר קוסמי"). באופן כללי, נשמע הגיוני שכוכב גדול כמו צדק יהיה מוקף על ידי לא פחות מ – 60 ה"קשורים" לשדה כח הכבידה שלו ושלכדור הארץ הקטן שלנו יהיה רק ירח אחד, הלא כן?

200px-quasi-satellite_diagramצילום: Wikipedia

התשובה, כנראה, מעט יותר מורכבת. במהלך מסעו סביב השמש מקיפים את כדור הארץ גופים שמימיים רבים, כשהגדול מביניהם הוא הירח המוכר לנו. אחרים, קטנים יותר, סובבים גם כן מסביב לכדור הארץ אך אינם נחשבים לירחים, אלא ל"לוויני משנה" (Quasi – sateliite). לוויני משנה מקיפים למעשה את השמש, באותו זמן שלוקח לכדור הארץ להשלים הקפה, אך מסלולם מעט שונה.

למעשה, במשך רוב הזמן מקיפים את כדור הארץ מספר לוויני משנה כאלו, חוץ מהירח שכולנו מכירים. המפורסם ביניהם, הידוע גם בכינוי "הירח השני של כדור הארץ" הוא "קרוטן 3753", שהתגלה בשנת 1986. זהו בעצם אסטרואיד ברוחב של 5 קילומטרים המקיף את השמש, אך מכיוון שקצב התנועה שלו ומסלולו קרובים מאוד לאלו של כדור הארץ, בהתחלה סווג האסטרואיד כירח שני ורק בשנת 1997 התבררה הטעות.

orbits_of_cruithne_and_earthצילום: Wikipedia

כדור הארץ וקרוטן 3753 חוזרים כל שנה, בדיוק באותו הזמן, לאותה נקודה בחלל. זה קורה מכיוון ששדה הכבידה של כדור הארץ משפיע על קרוטן 3753 בצורה כזו ששני העצמים אינם יכולים להתנגש אחד בשני. אך מסלולם של עצמים כקרוטן 3753 בחלל אינם יציבים. תוכנות הדמיה מראות שהאסטרואיד עומד לשנות את מסלולו בעוד כ – 5000 שנה, פרק זמן מאוד קצר במונחים קוסמיים. לאחר מכן, האסטרואיד עשוי לשנות את מסלולו ולהקיף את כדור הארץ (מה שיהפוך אותו לירח שני אמיתי), אך לפי הערכות של אסטרונומים רוב הסיכוים הם שהאסטרואיד יסטה ממסלולו ויתקרב יותר ויותר אל השמש.

Credit: K Teramuraצילום: K. Teramura

קרוטן 3753 הוא רק דוגמא אחת ללוויני המשנה המקיפים את הכדור שלנו. כמוהו ישנם עוד רבים, חלקם נעים במסלולים המקרבים אותם אל כדור הארץ במרחק הנראה כחוט השערה מהתנגשות.

לסיכום – נכון להיום אין לכדור הארץ ירח שני, אלא מספר לא ידוע של לוויני משנה המושפעים מכח הכבידה של הכדור. כדור הארץ יכול "לאסוף" לוויני משנה כאלו מהחלל, אלו הם אסטרואידים תועים הנקלעים לשדה הכבידה של הכדור.

מעוניינים לדעת יותר על לוויני משנה? תוכלו לקרוא עליהם בויקיפדיה או במגזין הפיזיקה והחלל Physics – Astronomy.


‎תגובה אחת

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?

לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים