לייף סטייל

חוזרים מהלא נודע – הסברים מדעיים לחווית סף המוות

שמעתם פעם על אנשים שחוו מוות קליני או חווית סף מוות אחרת וחזרו אלינו לספר על זה ? מסתבר שדברים כאלו קורים בכל העולם ומחקרים אף הראו שעל מנת שאדם יחווה "חווית סף מוות", אין הוא בהכרח צריך להיות בסכנת חיים.

צילום: h.koppdelaney

שמעתם פעם על אנשים שחוו מוות קליני או חווית סף מוות אחרת וחזרו אלינו לספר על חוויותיהם? מסתבר שדברים כאלו קורים ברחבי העולם והם אפילו לא כל כך נדירים. מחקרים אף הראו שעל מנת שאדם יחווה "חווית סף מוות" אין הוא בהכרח צריך להיות בסכנת חיים. מה שיותר מפתיע הוא שרבים מאלו שהתאוששו מהמצב הקשה בו היו שרוים מספרים על חוויות מאוד דומות, בלי קשר לדתם, ארץ מוצאם, מינם והתרבות שממנה באו. אז מה בעצם קורה שם, במקום אליו כולנו נגיע בסוף אך רק מעטים חזרו ממנו?

beyond-1157000_960_720צילום: Pixabay

ברשותנו מידע על "חוויות סף מוות" רבות שחוו רבים מסביב לעולם. בין הסיפורים הרבים שבפיהם ניתן למצוא כמה החוזרים על עצמם:

התעלה: רבים סיפרו שבמשך החוויה הם הרגישו כאילו הם נעים בתעלה חשוכה או בחדר מדרגות, בדרך כלל לכיוון מעלה.

האור: רבים תיארו את חוויות סף המוות להם כתנועה מהירה אל עבר מקור חזק של אור.

אהבה: מטופלים רבים שהתאוששו מחווית סף מוות שחוו, סיפרו שבמשך החוויה הם חשו אהבה וקבלה חסרת תנאים של מצבם וכל הסובב אותם.

החיים החולפים מול העיניים: חוויה זו, של מעין מבט לאחור על החיים, דווחה על ידי רבים מאלו שחוו חווית סף מוות.

אלו רק כמה דוגמאות לסוגי חוויות מאוד נפוצות בקרב אלו שחוו חווית סף מוות. השאלה שנותרה היא, מדוע מספר כה רב של אנשים חווה את המצב הקיצוני הזה בצורה זהה או כמעט זהה?

מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מציעים מספר הסברים מתקבלים על הדעת, רובם ככולם קשורים למצב הפיזי בו נתון המוח בשעת החוויה.
רוחות רפאים או כימיקלים במוח?צילום: Pixabay

לדוגמא, את חווית התעלה והתנועה אל עבר האור ניתן להסביר על ידי העובדה ש"ראיית תעלה" (tunnel vision) עלולה להיגרם גם במצבים פחות קיצוניים כשחסר לאזור העין חמצן ודם. מאוד סביר להניח שמצב כזה יקרה בשעת סכנת חיים.

דוגמא נוספת מתחייסת לחולי פרקינסון. רבים מחולי הפרקינסון שחוו חווית סף מוות דיווחו שראו "רוחות רפאים" או את קרוביהם שנפטרו בעבר. ניתן לייחס תופעה זו לעובדה שבמוחם של חולי פרינסון מופרש חומר הקרוי דופמין בכמויות לא רגילות, יחסית למוח של אדם רגיל. במינונים גבוהים עשוי דופמין לגרום להזיות קשות.
בנוגע לתופעת החיים החולפים אל מול העיניים, סביר מאוד כי אחד מהגורמים האחראים לכך הוא האיזור במוח הקרוי Locus coeruleus. זהו איזור במוח ש"עובד שעות נוספות" בזמן שאנו חווים טרואמה,13 והוא מקושר באופן ישיר לאיזורים האחראיים על הזיכרון ועל הרגש.
death-1460981_960_720צילום: Pixabay

 


3 Comments

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים