טבע וחיות

כל מה שלא ידעתם על צמח הקנאביס ואף אחד לא טרח לספר לכם

צמח הקנאביס

כולם מכירים את השפעת הקנאביס על התודעה, אך איזה עוד שימושים יש לצמח המיוחד הזה? כל הפרטים בפנים

צילום: Pixabay

גאנג'ה. וויד. גראס. מריחואנה. כולנו שמענו על צמח הקאנאביס, בשם כזה או אחר, בדרך כלל בהקשר לחומרים משני התודעה הנמצאים בצמח. לעיתים קרובות כשמדברים על  צמח הקנאביס שוכחים להזכיר שבעצם מדובר באחד הצמחים המועילים ביותר לאנושות ושניתן להשתמש בו בדרכים רבות אשר אינן קשורות כלל להשפעתו על התודעה. למעשה, הצמח מתורבת ומגודל על ידי בני אדם כבר 8,000 שנה (במזרח התיכון ובאסיה) וניתן למצוא ראיות רבות לשימוש בסיבי הצמח החזקים לטובת יצור בגדים, ובזרעי הצמח כמזון לאדם ובעלי חיים.

hemp-seeds-1418322_960_720 מזין במיוחד – זרעי המפ

צילום: Pixaby

לעיתים, מכונה צמח הקאנאביס בשם המפ (HEMP). בדרך כלל הכוונה היא לזני קאנאביס אשר מכילים כמויות יחסית קטנות של חומרים משני תודעה וצריכתם לשם כך הינה מיותרת, אך חוץ מעובדה זו, מדובר באותו הצמח.

אם כך, איזה תועלת מביא לנו צמח ההמפ ומה ניתן לעשות איתו?

ההמפ הוא צמח מדהים. סיביו הם מהחזקים הקיימים בטבע (פי כמה וכמה מסיבי כותנה) ובזכות זה ניתן להשתמש בו למגוון תעשיות הטקסטיל ואף ליצור ממנו חומרי בנייה המקבילים לבטון. הצמח גם עשיר במיוחד בחומרים מזינים בכל חלקיו ובמיוחד בזרעיו הנחשבים כבריאים במיוחד למאכל.

הסיב הטבעי החזק ביותר, מושלם לייצור חבלים וחוטים.

צילום: PixaBay

ריכזנו כאן 10 דוגמאות לשימושיו הרבים של צמח ההמפ:

  1. מזון – צמח ההמפ עשיר מאוד בחומרים מזינים. ניתן להפיק מזרעיו שמן, קמח למוצרי מאפה או לאכול אותם כמו שהם. בעלים ניתן להשתמש גם בסלט וגם כתוספת מצויינת לשייקים.  תכולת החלבון בזרעים גבוהה והם מכילים חומצות שומן חיוניות.
  2. מזון לבעלי חיים – גם ידידינו ההולכים על ארבעה, או בעלי הכנף יהנו ממנה מזינה של זרעי המפ שתספק את החלבונים הדרושים להם. המפ יכול לשמש כתוסף תזונה לכלבים, חתולים, פרות סוסים וכמעט כל חיות המשק. גם ציפורים ועופות ישמחו לאכול מזרעיו (למעשה, רוב מזון הציפורים המסחרי מכיל זרעי המפ).
  3. תחליבי רחצה ומוצרים לטיפוח העור – שמנים המופקים מצמח ההמפ התגלו כמועילים במיוחד לעורנו. חומצות השומן החיוניות הנמצאות בצמח תורמות להתחדשות העור ולשמירה עליו.
  4. שמן – השמן המופק מזרעי ההמפ יכול להועיל בדרכים רבות. ניתן להשתמש בו לתאורה, לייצור צבעים ולמעשה כמעט לכל שימוש המצריך שמן. היתרון הגדול בשמן ההמפ ההוא שבניגוד למקורות טבעיים אחרים לשמנים, ההמפ אינו צריך דישון וחומרים לקטילת מזיקים ופטריות על מנת לגדול. כמו כן, חומרים העשוים מהמפ הינם biodegradable (מתפרקים בטבע) ואינם מזיקים לסביבה.
  5. ריפוד למגורי בעלי חיים – לצמח ההמפ יכולת ספיגה מעולה מה שהופך אותו לחומר ריפוד לאידאלי למגורי בעלי חיים כגון כלובי אוגרים ומכרסמים ואפילו כתחליף לחול חתולים. לא ממסטל – צמח ההמפ הוא זן של קאנאביס שאינו מכיל חומרים משני תודעהצילום: Pixabay
  6. תחליף פלסטיק – מסיבי ההמפ ניתן לייצר חומר הדומה בתכונותיו לפלסטיק, רק שהוא מתכלה ואינו ממשיך לזהם את הסביבה במשך שנים.
  7. ביגוד והלבשה – צמח ההמפ מהווה מקור אידאלי למגוון סוגי בדים וטקסטיל. הצמח דורש הרבה פחות מים וחומרים אחרים במהלך גידולו מכותנה. גם הבד עצמו עמיד הרבה יותר מבדים המיוצרים מסיבים אחרים ואינו מושפע מקרינת אולטרא סגול, עובשים ומזיקים למיניהם.
  8. חומרי בנייה – ניתן להכין מהמפ מעין חומר הדומה בתכונותיו לבטון. התהליך מערב דחיסה של סיבי ההמפ יחד עם מינרלים טבעיים.  בתים הבנויים מבטון המפ עמידים לפגעי מזג האוויר, מבודדים טמפרטורה וידידותיים לסביבה.
  9. נייר – מצמח ההמפ ניתן לייצר נייר. זהו יתרון אדיר מכיוון שכך אין צורך לפגוע ביערות עבותים וליצור נזק שלטבע יקח עשרות ומאות שנים לתקן. במקום זאת, ניתן לשתול המפ במחזוריות ולהפיק את כל הנייר הדרוש לנו מבלי לגרום נזק לסביבה.
  10. דלק – ואחרון חביב – דלק. כיום כבר משתמשים בביו – דיזל כתחליף לדלק המאובנים (נפט). המפ הוא אחד המקורות העשירים בעולם לביו – דיזל ומתעלה אפילו על התירס ביחס הביו – דיזל לדונם שניתן להפיק ממנו.אם אתם מכירים שימושים נוספים אל תתביישו לשתף אותנו בתגובות לכתבה.

‎תגובה אחת

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים