לייף סטייל

שמרו על גופכם – הסכנות בצריכת יתר של ויטמינים ומינרלים

האם יש דבר כזה צריכת יתר של ויטמינים ומינרלים? כמובן שכן. בכתבה זו תוכלו למצוא את כל הפרטים על הדרכים השונות להמנע מצריכת מוגזמת של תוספי תזונה

צילום: Pixabay

בחברה המודרנית שאנו חיים בה הקצב מהיר ורבים מאיתנו מוצאים את עצמם מתרוצצים בין עבודה למחויבויות ולא מצליחים לאכול כמו שצריך ולספק לגוף את כל המינרלים והויטמינים הדרושים לו. המצב הזה גורם לרבים לחפש דרכים אחרות להשלים את החסר ואחד הפתרונות הפופולריים הוא גלולות ויטמנים ותוספי תזונה, פתרון שבוחרים בו יותר אנשים מיום ליום, משלל סיבות שונות. מעבר לכך, מוצרי מזון רבים מועשרים בויטמינים בצורה מלאכותית (חלב, מים, חטיפים שונים – על אריזות רבות ניתן למצוא את הכיתוב "מועשר בויטמינים"), כביכול על מנת לתרום לבריאותנו.

health-621356_960_720צילום: Pixabay

אך מה קורה כשלוקחים יותר מדי וויטמינים? האם בכלל יש דבר כזה? אז זהו, שכן, ומצב של עודף בויטמין מסוים או במינרלים יכול ליצור בגוף בעיות שיבואו לידי ביטוי בשלל דרכים. לדוגמא, עודף בויטמין C או באבץ יכול לגרום לשלשולים, בחילות והתכווצויות בקיבה. ויטמין E, חיוני לגופנו אך בכמויות גדולות מדי הוא עלול לגרום לאיבוד שיער, תשישות, אי נוחות בקיבה ואף לנזק בעצבים.

רוב האנשים אינם צורכים כמויות מוגזמות של ויטמנים, ובתזונה המתבססת על מוצרי מזון טבעיים קשה לעבור את המינון. הבעיה מתחילה כשאוכלים לארוחת בוקר קערת דגנים מועשרים בויטמינים עם חלב מועשר, ממשיכים עם תוסף תזונה של ויטמינים, או חטיף אנרגיה מועשר במשך היום ולארוחת ערב אוכלים פסטה מועשרת בויטמינים. כך, מבלי לשים לב, עלולים לעבור בהרבה את המינון היומי המומלץ של ויטמינים ומינרלים שונים.

pills-234633_960_720צילום: Pixabay

במידה ואתם צורכים תוספי תזונה, בידקו כמה ויטמין מכיל כל כדור ובחרו בתוסף שאינו מכיל יותר מהערך היומי המומלץ לויטמינים ומינרלים (לפי ה – FDA, משרד המזון והתרופות האמריקאי). אין שום תועלת בלעבור את המינון המומלץ והדבר עלול אפילו לגרום לנזק. מומלץ גם להתייעץ עם רופא או תזונאי בנושא.
לדבריו של ד"ר דויד כץ מאוניברסיטת ייל, נדיר מאוד שמישהו יגיע למינון מסוכן של ויטמין A או D בגופו. מה שיותר נפוץ, לעומת זאת, הם מקרים בהם אנשים צורכים כמויות גדולות מהרצוי. במצב כזה, שעדיין לא ברור עד כמה הוא מזיק, עלולים לחוש האנשים קשיי ריכוז, הפרעות שינה, הפרעות עצביות (כגון עקצוצים או חלקי גוף "רדומים"), ושינויים במצבי הרוח – הכל תלוי בויטמין או המינרל שהגזמנו בצריכתו.

הדבר שהכי חשוב להיזהר ממנו הם מוצרי מזון מועשרים בויטמינים! כשמדובר בתוספי תזונה (גלולות וכדומה) קל לדעת מהו המינון המדויק שאנחנו לוקחים, אך כשהויטמינים נמצאים בתוך המזון (ובימינו יצרנים רבים מתגאים במזונות מועשרים בויטמין D, אומגה 3 ועוד רשימה ארוכה) קשה מאוד לעקוב אחר הכמות שצרכנו במשך היום.

לסיכום, תמיד מומלץ לעקוב אחר החומרים שאתם מכניסים לגופכם. במידה ואתם צורכים תוספי תזונה או מזונות מועשרים בויטמינים מאוד מומלץ לבדוק את המינון המצוין על גבי האריזה. תהיו בריאים!


השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים