חדשות בעולם

פמיניזם למתחילים: חמישה דברים שלא ידעתם

מי המציא את המונח פמיניזם? האם נשים באמת חכמות יותר מגברים?
מה ההבדל בין הגל הראשון, השני והשלישי של הפמיניזם?

צילום: Pixabay

הנגזרות של המילה "פמיניזם" הן אולי המילים הכי פופולריות נכון להיום ברשת. כולנו יודעים להגיד מה כן פמיניסטי, מה לא פמיניסטי, לריב על כך, להשלים ולריב שוב, לקבוע מי יכול לקרוא לעצמו פמיניסט או פמיניסטית או לנסות לשלול ממישהו את התואר הנכסף. השאלה – האם אנחנו באמת יודעים מה זה "פמיניזם"?

צילום: Pixabay

הנה חמישה דברים שכמעט בטוח לא שמעתם עד היום:

המצאה גברית

את המונח "פמיניסט" המציא בכלל גבר. צרפתי בשם שארל פורייה האמין ששחרור האישה מהתפקיד המסורתי שלה ("מטבח", "כנסיה", "ילדים") יוביל בסופו של דבר לשחרור ושוויון מלא בחברה כולה, שעד אותו זמן התבססה על "חוק האב". הכוונה הייתה שגבר היה תמיד ראש המשפחה, מלך היה ראש המדינה וישו היה ראש הכנסייה, בזמן שלנשים היו מעט מאד זכויות פורמליות וחוקיות. מקרים מעטים היו יוצאים מן הכלל, כמו לדוגמא, מלכה אליזבט ה-1 או הצאריות יקטרינה ה-1 וה-2 ברוסיה.

צילום: isabellaquintana

גל רודף גל

בדרך כלל מחלקים את התנועה הפמיניסטית לשלושה גלים. הגל הראשון החל מתנועת הסופרג'יסטיות ונלחם להרחבת זכויות ההצבעה בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20. הגל השני נלחם בהפלות ושכר שווה לגברים ונשים ונמשך מאמצע שנות ה-60 עד אמצע שנות ה-70. הגל השלישי החל בתחילת שנות ה-90 והוא מתמקד בעליית תנועות פמיניסטיות אלטרנטיביות, כגון קוויר-פמיניסטיות ופמיניסטיות-לא לבנות.

מספרים

קצת סטטיסטיקה: בערך 38% ממקרי רצח של נשים בעולם בוצעו ע"י בני הזוג שלהן. בהתאם לנתונים של האו"ם, מעל 99% מנשים ונערות במצרים הוטרדו מינית לפחות פעם במהלך חייהן. מעל 130 מיליון נשים בעולם עברו טקס מילה נשית כואב ואכזרי, אשר מונע מהן ליהנות ממין במהלך חייהן. רק 24% מהמנהלים הבכירים בעולם הן נשים. מעל ל-14 מיליון נערות ובנות בעולם מתחתנות לפני הגעתן לגיל 18.

צילום: johnhain

כוח נשי

מושג "כוח בנות" (Girl Power) הוצג לראשונה בשנות ה-90 ע"י חברות הלהקה הבריטית "ספייס גירלז". המשמעות היא כי נשים יכולות להתאחד ובכך להתנגד יחד לפטריארכיה. למרבה הצער, ריבוי זרמים בפמיניזם אינו מאפשר אחדות נשית אמיתית מאחר וכל אחת בטוחה שהיא הפמיניסטית ה"נכונה" ביותר בהשוואה לכל השאר.

מי יותר חכם?

יש יותר נשים עם תואר אקדמי מגברים. מעל 60% מהתארים האקדמיים בארה"ב מוענקים לנשים. נשים הן גם שיאניות מבחינת ה-IQ. שתי התוצאות הגבוהות ביותר בעולם שייכות לנשים. נשים אחראיות על המצאה של מספר טכנולוגיות חשובות: מגבים לרכב, נייר נוזלי, מדיח כלים, חיתולים חד פעמיים, תהליך הזיקוק של נפט ודלק ועוד.

Article author

פמיניזם למתחילים: חמישה דברים שלא ידעתם

‎תגובה אחת

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים