תרבות ופנאי

פיקסאר: מהפכת האנימציה שאיימה על אולפני דיסני

סקירת העלייה המטאורית של פיקסאר, חברת האנימציה המפורסמת שאחראית (בשיתוף פעולה עם דיסני) למספר סרטים בלתי נשכחים.

צילום: Adrian Fallace Photography

המקרה מתחיל בשלושה גברים צעירים, הראשון הוא האנימטור ג'ון לסטר, שעזב את אולפני דיסני בשנות ה-80 ופצח בדרך עצמאית בשנת 1984. השני הוא ג'ורג' לוקאס, הבמאי המבטיח שיצר את טרילוגיית מלחמת הכוכבים ואת סרטי אינדיאנה ג'ונס בשנות ה-80 בעזרת חברת האפקטים הממוחשבים שהקים. השלישי הוא סטיב ג'ובס, ממקימי חברת אפל והמנכ"ל הראשון שלה, שבשנות ה-2000 הביא לעולמנו את האייפון. ג'ובס קנה את חברת האפקטים הממוחשבים של ג'ורג' לוקאס ב-10 מיליון דולר בשנת 1986 והקים את חברת האנימציה פיקסאר.

צילום: Aaron Gustafson

כבר לפני הרכישה, הסרט הראשון של מחלקת האפקטים הממוחשבים של ג'ורג' לוקאס, שנוצר על ידי ג'ון לסטר, גרם לתהודה גדולה בשוק. שמו של הסרט היה Andre and Wally B, והוא הציג אנימציה תלת מימדית ואת ההומור האילם שהפך לאחד המאפיינים הבולטים בסרטים הקצרים של פיקסאר לאורך השנים.

הסרט השני, לוקסו ג'וניור, נחשב עד היום לסרט הראשון שנוצר ע"י פיקסאר בשנת 1986. בעקבות הסרט הזה שילבו פיקסאר את מנורת השולחן בלוגו שלהם, שמופיעה בתחילת כל סרט.

הסרטים הקצרים שנוצרו על ידי פיקסאר בשנות ה-80 תפסו את תשומת ליבה של חברת האנימציה דיסני, וזכו בפרסים רבים. שיתוף הפעולה של דיסני עם פיקסאר יצא לפעולה בשנת 1991, כשהמטרה הייתה ליצור לראשונה, סרט באורך מלא באנימציה ממוחשבת. לאחר כמה שנות הפקה, יצא בשנת 1995 הסרט ״צעצוע של סיפור״, והפך להצלחה מסחררת שהולידה שני סרטי המשך.

צילום: Castles, Capes & Clones

לאחר ששיתוף הפעולה בין שתי החברות הוליד סרטים אהובים ומצליחים כמו "באג לייף", "מפלצות בע"מ" ו"מוצאים את נמו", בתחילת שנות ה-2000, סכסוך מתוקשר בין שתי החברות הוביל להיפרדות זמנית בשנת 2004. עם זאת, כשדיסני הבינה את גודל האיום שמצוי בפיקסאר, בשנת 2006 היא החליטה לקנות אותה, והסכימה להקנות לה יותר חופש פעולה. המכירה עלתה 7 מיליארד דולר, וסטיב ג'ובס נותר בעל המניות העיקרי בפיקסאר, ואף זכה במושב בדירקטוריון של דיסני.

צילום: JD Hancock

צילום: tookapic

בעקבות זאת, הופקו סדרת סרטים מצליחים שזכו בפרסים רבים, לרבות פרס האוסקר, כמו ״רטטוי״ (2007), ״וול-E״ (שנת 2008), ״הקול בראש״ (2015) ו״למעלה״ (2009), שזכה בשני פרסי אוסקר. שיתוף הפעולה הפורה שאיים על דיסני עד אשר היא קנתה את החברה, זכה להכרה והצלחה שדיסני לא ראתה הרבה זמן, הן מסחרית והן ביקורתית.

צילום: Cea.

צילום: maxcosworth

הייחוד של סרטי פיקסאר הוא לא רק באנימציה הממוחשבת ותלת-המימד, אלא בעובדה שפיקסאר לראשונה פנו לאוכלוסייה המבוגרת יותר, והציגו סרטים עם דמויות מורכבות, עגולות, שאפשר להזדהות איתן, ולא רק לקנות צעצועים שלהן. מהלך זה הוביל להצלחה המסחררת לה זכתה החברה, ולהכרה הנרחבת באקדמיה לקולנוע בארצות הברית, וברחבי העולם כולו.

צילום: twm1340

Article author

פיקסאר: מהפכת האנימציה שאיימה על אולפני דיסני

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים