שני גברים מחפשים קרן השתלמות
שווה בדיקה

עצמאים ושכירים: מה ההבדל בין קרנות ההשתלמות שלכם?

קרנות השתלמות מציעות הטבות מס משמעותיות לעובדים שכירים ולעצמאים, אך ההטבות משתנות בהתאם לסוג המפקיד. הכתבה הבאה מסבירה מה עושים עם קרן השתלמות ומהם ההבדלים בין קרן לעצמאים ולשכירים.

דמיינו את החופשה הבאה שלכם: עצי קוקוס, חול לבן וחופי תכלת מזמינים – רק אתם עם משקה ביד והרבה שקט מסביב. גם אלעד כבר חולם על חופשה באמת מרגיעה שכזו יחד עם מיכל. בינתיים החסכונות שלהם מספיקים להם בקושי לחופשה בנהריה. כמעצב גרפי, אלעד עובד בסטודיו עיצוב גדול כשכיר וגם לוקח כמה עבודות מהצד כעצמאי, להשלמת ההכנסה. המעסיק של מיכל התחיל להפקיד לה לאחרונה לקרן השתלמות ואלעד מתחיל לחשוב שאולי גם לו כדאי לפתוח קרן השתלמות כזו, אך הוא לא בטוח איך בדיוק עושים זאת והאם לפתוח קרן השתלמות כעצמאי או כשכיר ואיך יודעים מה משתלם יותר?

לפני הכל – מהי קרן השתלמות ואיך היא עובדת?

קרן השתלמות נועדה במקור לממן הכשרות מקצועיות נוספות לעובדים ולאורך השנים הפכה לחיסכון לטווח בינוני אשר נהנה מהטבות מס משמעותיות. קרנות ההשתלמות מנוהלות בבתי השקעות על ידי מנהלי השקעות מקצועיים שנעזרים בצוות רחב של אנליסטים הבוחנים אפשרויות השקעה שונות ומדרגים אותן בחלוקה לרמות סיכון משתנות. החיסכון שלכם בקרן השתלמות מושקע בשוק ההון במסלול השקעות בהתאם לרמת הסיכון שבחרתם. תוכלו לבחור מסלולי השקעה סולידיים ברמת סיכון נמוכה, מסלולים ברמת סיכון בינונית ומסלולים מנייתיים ברמת סיכון גבוהה יחסית. בבתי השקעות שונים מוצעים מסלולי השקעה שונים שעשויים להתמחות בסוגי השקעה מסוימים או באופן השקעה המבוסס על כללי ההלכה היהודית, למשל. קרן השתלמות מאפשרת לכם גמישות בבחירת מסלולי ההשקעה ותוכלו תמיד להחליף מסלול השקעה אחד באחר או לפצל את החיסכון בין כמה מסלולי השקעה.

מי יכול לפתוח קרן השתלמות ואילו הטבות מס אוכל לקבל בקרן השתלמות?

עד כאן לא היו הבדלים בין עובדים שכירים לעצמאים באופן שבו קרן השתלמות מתנהלת, אך כאן בדיוק מתחילים ההבדלים. אם אתם לא עובדים בענף שבו ישנו הסכם קיבוצי המחייב את המעסיק שלכם לפתוח עבורכם קרן השתלמות, עובדים שכירים לא יכולים לפתוח לעצמם קרן השתלמות והם תלויים ברצון המעסיק שלהם לעשות זאת. הסיבה לכך היא שההפקדות לקרן השתלמות של עובדים שכירים מחולקות כך ששליש מההפקדה הוא על חשבון העובד ושני שליש ממנה על חשבון המעסיק ואינה נחשבת כהכנסה של העובד שחייבת במס. שיעורי ההפקדה המקובלים לשכירים בקרן השתלמות הם 2.5% על חשבון העובד ועוד 7.5% על חשבון המעביד. הפקדות משכר שלא עולה על 15,712 ש״ח בשנת 2019, יהיו פטורות ממס על הרווחים שיצטברו בקרן ההשתלמות.

עצמאים לעומת זאת, יכולים לבחור לפתוח לעצמם קרן השתלמות כרצונם, והם אחראים לבצע את ההפקדה לקרן ההשתלמות בעצמם, מדי חודש או בהפקדות חד-פעמיות. עצמאים יוכלו ליהנות מהוצאה מוכרת על הפקדה לקרן השתלמות לעצמאים בשיעור של 4.5% מההכנסה שלהם ועד לתקרת הכנסה שנתית של 264,000 ש״ח. כלומר, הפקדה מירבית של 11,880 ש״ח בשנת 2019. אם יפקידו סכום גדול יותר, עצמאים יכולים ליהנות מפטור ממס על הרווחים שנצברו עבור הפקדות בסכום של עד 18,480 ש״ח בשנה, נכון לשנת 2019.

מה שכירים או עצמאים יכולים לעשות עם קרן ההשתלמות?

מעבר לאפשרות פתיחת קרן השתלמות ולהטבות המס החלות עליה, קרן השתלמות מתנהלת באופן זהה עבור כל סוגי החוסכים, עצמאים או שכירים. את הכסף שחסכתם בקרן ההשתלמות תוכלו למשוך לאחר 6 שנים לכל מטרה, או כבר לאחר 3 שנים עבור מימון השתלמויות מקצועיות. אם כבר עברתם את גיל הפרישה (67 לגבר או 62 לאישה)? תוכלו למשוך קרן השתלמות לכל מטרה כבר לאחר 3 שנים. כל הרווחים שתצליחו לצבור על החיסכון בקרן ההשתלמות ממשיכים לצבור תשואה ומגדילים את האפשרות שלכם לצבור רווחים נוספים לאורך זמן באמצעות אפקט הריבית דריבית. ככל שתשאירו את קרן ההשתלמות לאורך תקופה ארוכה יותר, כך אפקט הריבית דריבית יהיה משמעותי יותר. תוכלו אפילו לשקול להשאיר את קרן ההשתלמות עד גיל הפרישה וליהנות מהכנסה נוספת מעבר לקצבת הפנסיה שלכם. כדי לעזור לכם ליהנות מיתרונות החיסכון לאורך זמן ולאפשר לכם לגשר על צורך במשיכת כסף מקרן ההשתלמות מוקדם יותר, תוכלו ליהנות מהלוואות על חשבון החיסכון שלכם בקרן ההשתלמות בתנאים אטרקטיביים.

כיוון שאלעד הוא גם שכיר וגם עצמאי, הוא יכול לבקש מהמעסיק שיפקיד עבורו לקרן השתלמות וליהנות מהפקדות על חשבון המעסיק לצד פתיחת קרן השתלמות כעצמאי בעצמו. אם המעסיק של אלעד יפקיד עבורו כספים לקרן השתלמות כשכיר בסכום שאינו מגיע לתקרת הטבות המס, אלעד יוכל להשלים את ההפקדות בקרן נפרדת במעמד עצמאי כדי למצות את הטבות המס. בנוסף, להטבות המס שאלעד יכול לקבל על קרן ההשתלמות שלו כעובד שכיר, הוא יכול ליהנות במקביל גם מפטור על מס רווחי הון על הפקדה לקרן השתלמות במעמד עצמאי בסכום שעד התקרה של 18,480 ש״ח בשנה. כעצמאי או כשכיר, הטבות המס המשמעותיות הופכות את קרן ההשתלמות לאחד מאפיקי החיסכון המשתלמים ביותר כיום. החופשה באיים הקריביים מעולם לא נראתה מוחשית יותר.


עצמאים ושכירים: מה ההבדל בין קרנות ההשתלמות שלכם?

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים