מדע וטכנולוגיה

עולם קטן: מה הקשר בין מוכר נעליים מרישיקש לרואה חשבון מקנדה?

העולם הרבה יותר קטן ממה שנדמה לנו. לא תאמינו באיזה קלות אפשר למצוא קשר בין כל שני בני אדם על פני כדור הארץ.

אנחנו, הישראלים, אוהבים לשחק את המשחק "פיצוחים", עם זרים שאנחנו פוגשים במסיבה, בעבודה או אפילו בתחנת אוטובוס. למי שלא מכיר זה הולך ככה: "אהה אתה משוהם? מכיר את אבי רון?" בדרך כלל הצד השני אכן מכיר ואפילו חבר של אותו אבי רון, או לפחות חבר של חבר שלו. דבר דומה קורה לנו ברשתות החברתיות. לדוגמא, כשחבר מגיב לנו על תמונה או כותב מזל טוב ביום ההולדת, ופתאום קופץ חבר משותף ושואל "היי מאיפה אתה מכיר את נדב", בין אם זה פנים מול פנים או דרך המחשב, בשלב מסוים מישהו כנראה יאמר בפליאה, "איזה עולם קטן". בדרך כלל במחשבה קצת יותר מעמיקה נחשוב לעצמנו, ישראל היא מדינה קטנה, קיים סיכוי גבוה שנמצא קשר כזה בקלות בין כל שני אנשים בישראל. אבל מה קורה כשיוצאים מחוץ לישראל ומסתכלים על כל העולם?

צילום: barry.pousman

דרגות ההפרדה בין שני אנשים, נמדדת בכמה קפיצות אנחנו צריכים לעשות בכדי להגיע מאדם אחד לאחר. לדוגמא, אני מעוניין לבדוק כמה דרגות מפרידות ביני לבין יובל המבולבל (שם בדוי). אני חבר של יואב, יואב חבר של נמרוד, ונמרוד, כך יצא, חבר של יובל המבולבל. כלומר הצלחתי ב-3 קפיצות, דרך 2 אנשים, למצוא קשר ביני לבין יובל המבולבל. משמע, יש בנינו 3 דרגות של הפרדה. עד כאן אין תגלית מרעישה ונראה הגיוני שתוך 3 קפיצות אוכל להגיע ממני לבן אדם אחר שחי בישראל. אך מה שמעניין באמת, הוא הרעיון שאומר, שלא משנה איזה 2 אנשים נבחר בעולם, תמיד נוכל להגיע מאחד לשני בפחות מ-6 דרגות של הפרדה.

צילום: cambodia4kidsorg

קחו באופן אקראי מנקה נעליים מרישיקש ורואה חשבון מקנדה, הרעיון אומר שתוכלו למצוא בניהם קשר דרך 6 קשרים, כלומר דרך 4 אנשים בלבד, אם לא פחות. הסבר אחד שעומד מאחורי התאוריה טוען כי אם אני חבר של 44 אנשים, הנחה סבירה למדי, ולכל אחד מהחברים שלי יש גם 44 חברים אשר שונים מהחברים שלי, ולכל אחד מאלו יש גם 44 חברים שונים וכן הלאה… הבנתם את הרעיון. אחרי 6 מעגלים כאלה כמות האנשים הפוטנציאלים שאני יכול לקשר אותי אליהם עומד על 44 בחזקת 6, שהם 7.26 מיליארד אנשים. קצת יותר מכמות האנשים שחיים כיום על פני כדור הארץ. כלומר, מספרית, יש סיכוי גבוה שקיים קשר בין כל שני אנשים בעולם בפחות מ-6 דרגות של הפרדה. אם תחשבו על זה, כמות האנשים שאנחנו מכירים בצורה טובה היא הרבה יותר מ44, תוסיפו חברי ילדות, משפחה קרובה ורחוקה וכו׳.

צילום: Naina_94

למצוא את הקשרים האלה זאת כבר מטלה מסובכת, אך לא בלתי אפשרית. אנשים רבים בדקו את הנושא, פשוטו כמשמעו וגם בעזרת מודלים שונים. בניסויים שונים שבוצעו, גם עם בני אדם וגם במודלים, בדרך כלל התוצאות היו בהתאם לתיאוריה ומתחת ל-6 דרגות של הפרדה. לפי החוקרים, מה שמרחיב מאוד את מעגלי הקשרים, הם "קשרים אקראיים". במציאות שלנו, הכוונה היא לקשרים לא שגרתיים. לחברים שלכם מהבית כנראה יש די הרבה חברים משותפים כמו לכם, אבל קחו את הבחור הספרדי שפגשתם בטיול בתאילנד, או את הדוד מאמריקה והמעגלים מתרחבים בצורה מדהימה. כיום עם התפתחות הרשתות החברתיות ניתן לשער שניתן לחבר בין שני אנשים אפילו בפחות מ-6 דרגות של הפרדה. ב-2012 פייסבוק עשתה בדיקה וגילתה ש92% מהמשתמשים שלה מקושרים ביניהם ב5 דרגות הפרדה או פחות. העובדה שאנחנו יכולים למצוא קשר ביננו לבין כל אדם אחר בעולם, בכל כך מעט קפיצות, מרמזת שאין באמת כזה דבר אנשים זרים, צריך רק למצוא את הקשר כי הוא בוודאות נמצא שם.

 

Article author

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים