לייף סטייל

מאחורי ההגה: מסטולים נגד שיכורים

יותר מ-25% מהתאונות הקטלניות קשורות בנהיגה תחת השפעת אלכוהול. ידוע לכל שנהיגה תחת השפעת חומרים משכרים מכל סוג היא מסוכנת ויש להימנע ממנה בכל מחיר. אך בניגוד לאלכוהול, על נהיגה תחת השפעת קנאביס אין הרבה מידע אמין והדעות חלוקות.

צילום: Elvert Barnes

חוסר ההסכמה לגבי השפעת הקנאביס נובע מכמה סיבות עיקריות: ראשית, המחקרים אינם אחידים ועקביים, בבדיקות הקשורות לאלכוהול נותנים כמות משקה ידועה עם אחוזי אלכוהול ידועים, וכך ניתן לכמת את השפעת האלכוהול. בהקשר של קנאביס שבו החומר הפעיל הוא THC, אין עדיין סטנדרט קבוע, מחקר אחד נותן לנבדקים את ה- THC בטיפות, אחר בעישון והכל בריכוזים שונים. ספיגת ה-THC והשפעתו שונה מאוד מאדם לאדם וגם תלויה בשיטת הצריכה (עישון, אידוי, אכילה, שמן, שתייה וכ'ו). בנוסף, ישנם מחקרים אשר מסתמכים על שאלונים אישיים, הרבה אנשים לא יעידו על עצמם שהם צורכים קנאביס, ובין אלו שכבר כן מעידים, קשה להשוות.

צילום: Sids1

נסו להשוות את כמות ה-THC בדם, בין מי שעישן 3 ג'וינטים לבין אדם אחר שעישן רק ג'וינט 1 אבל חזק פי 4. בעיה נוספת, כאשר בודקים הימצאות THC בדם למי שהיה קשור בתאונה, הבדיקה תזהה עקבות שנשארו בדם גם לאחר 14 ימים (פלוס מינוס) מהצריכה האחרונה. לכן לא בטוח שמי שנלקח ממנו דם, אכן היה בהשפעת קנאביס כשנהג. בדיווח ייכתב שלמעורב נמצא THC בדם, מה שיוביל להכרעה כי הנהג נמצא נוהג תחת השפעת קנאביס. אך אם מתעלמים מכל הבעיות האלה, ישנן כמה תובנות מעניינות שאפשר ללמוד מחלק מהמחקרים.

צילום: Dank Depot

אם זה לא היה ברור עד עכשיו, לאלכוהול ולקנאביס יש השפעות שליליות בהיבטים רבים הקשורים לנהיגה. אין שום ספק שיכולת הנהיגה שלנו טובות יותר כאשר אנחנו לא תחת השפעת אלכוהול או קנאביס. חשוב לציין שגם בלי השפעות אלו ישנם גורמים רבים אשר מורידים בצורה דרסטית את כשירות הנהיגה שלנו, והופכים אותה למסוכנת: עייפות חוסר ריכוז ועוד. במחקר אחד שעסק בנהיגה תחת השפעת אלכוהול וקנאביס התבקשו המשתתפים לדרג את הביצועים שלהם בסימולטור נהיגה שזה עתה סיימו. חלק מהמשתתפים היו שיכורים, חלק מסטולים, וחלק לא שתו ולא עישנו (או בקיצור סאחים). הניקוד פחות משנה לניסוי זה, מה שמשנה הוא מה חשבו המשתתפים על הביצועים של עצמם. הקבוצה שלא הייתה תחת שום השפעת סם כזה או אחר, הצליחה לנחש די בקירוב את הניקוד שלהם. משתתפים מקבוצת האלכוהול בדרך כלל ניקדו את עצמם גבוה יותר מאשר הניקוד שבאמת קיבלו, ואילו המשתתפים מקבוצת הקנאביס דווקא דירגו עצמם נמוך יותר מדירוגם האמיתי.

מניסוי זה ודומים לו אפשר ללמוד על ההבדל המהותי בין אלכוהול לקנאביס:

המודעות שלנו. כשאנחנו צורכים אלכוהול אנחנו מאבדים לפעמים את עצמנו, אנחנו "הופכים למישהו אחר", אנחנו לא באמת מודעים למה שקורה סביבנו. פעולה כמו נהיגה היא פעולה מסוכנת מאוד, התגובות שלנו לסביבה איטיות ולרוב אנחנו בכלל לא מודעים לסכנה. לעיתים מי שנמצא תחת השפעת אלכוהול עלול להכניס את עצמו למצבים מסוכנים, רק כדי לקבל גירוי מהסביבה שתזכיר לו שהוא באמת קיים.

צילום: z3ro1

בניגוד מוחלט לאלכוהול, אנשים תחת השפעת קנאביס מודעים לעצמם, לעיתים יותר מאשר במצבם הרגיל. מי שנוהג תחת השפעת קנאביס מודע מאוד לסכנה שבה הוא נמצא. בדרך כלל הם יהיו קצת לחוצים מהסיטואציה (פרנואידים אמרנו) וינהגו לאט וזהיר יותר. למען האמת אולי לאט מדי, לא פעם שוטרים העידו כי רכב שנוהג לאט מדי בכביש מהיר, ידליק אצלם נורה אדומה. בדרך כלל אם זה לא אזרח וותיק מאחורי ההגה, יש להניח שלנהג יהיו עיניים אדומות להפליא .

צילום: steevithak

עוד עולה מהמחקרים שמי שצורך קנאביס לעיתים רחוקות יושפע בצורה חזקה יותר מה- THC ויכולות הנהיגה שלו יפגעו בהתאם. חשוב לציין שישנם אין ספור היבטים בהם צריכת קנאביס משפיעה לרעה על הנהיגה, והיא בהחלט לא מומלצת ויש להימנע ממנה. אך בהשוואה לאלכוהול היא מסוכנת הרבה פחות, וזה בזכות ההבנה שיכולת הנהיגה שלנו נפגעת, הבנה שאין לנו תחת השפעת אלכוהול.

צילום: GoToVan

ואם הסכמתם עד עכשיו אתם בטח יכולים לדמיין את הבעיה באחיזת ההגה תחת השפעת אלכוהול וקנאביס ביחד, זה הדבר הכי גרוע ומסוכן שאפשר לעשות. בעצם אנחנו מקבלים את כל התכונות השליליות של האלכוהול והקנאביס בלי היכולת לפצות עליהם. רבים טוענים כי בלי שום קשר לנהיגה, שילוב של אלכוהול וקנאביס הוא אף פעם לא דבר טוב.

אז צאו תיהנו, תשתו או תעשנו, אל תערבבו או לפעמים תערבבו, ומה שלא יהיה אל תנהגו, אתם ילדים גדולים.

בסרטון המצורף תוכלו לראות כי מספר תאונות הדרכים שהסתיימו במוות, בהם נהגים היו תחת השפעת מריחואנה, עלול להפתיע אתכם (או שבעצם לא):

Article author

‎תגובה אחת

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

הנצפים ביותר

‎למעלה

אהבתם את התכנים שלנו?לחצו לייק וקבלו עדכונים שוטפים